Telefonia IP daje wiele możliwości

Kamil Kosiński
09-03-2005, 00:00

Telefonia IP sprawia, że technologie telekomunikacyjne i komputerowe stają się jednością. Za tym idą nowe, niedostępne dotychczas, funkcjonalności.

— Wdrożenie systemu telefonii IP zmniejsza koszty telekomunikacyjne firmy o 20, a nawet 40 proc. — twierdzi Igor Sikorski, dyrektor ds. rozwoju rynku telefonii IP na Europę Wschodnią w Cisco Systems.

Większość firm zaangażowanych w budowę tego typu systemów podchodzi jednak do tej kwestii znacznie ostrożniej.

— Wdrożenia telefonii IP nie można rozpatrywać jedynie w związku z efektami ekonomicznymi uzyskanymi w krótkim okresie czasu. Jest to raczej decyzja strategiczna wpływająca na zmianę sposobu działania organizacji — uważa Andrzej Krasuski, dyrektor departamentu operacyjnego NextiraOne Polska.

— Jeszcze niedawno koszty połączeń zamiejscowych i do sieci komórkowych były w Polsce bardzo wysokie. Teraz spadają, dlatego nie w każdym przypadku telefonia IP przyniesie dalsze oszczędności. Zresztą sprowadzanie telefonii IP wyłącznie do kwestii kosztów połączeń nie jest właściwe — dodaje Andrzej Sańka, menedżer ds. wsparcia sprzedaży w Avaya Poland.

Zawsze uchwytni

Główną zaletą telefonii IP staje się więc jej funkcjonalność. Technologia ta integruje ze sobą wszystkie typy połączeń. Z telefonem mobilnym każdego pracownika można się połączyć, wybierając jedynie numer stacjonarny. I to niezależnie od operatorów, z których usług korzysta firma.

— Zwykłe przekierowanie polega na tym, że połączenie przychodzące na określony numer jest przekazywane na inny, jeśli w centralce jest włączona odpowiednia opcja. W telefonii IP dzwoni się równolegle na dwa aparaty. Można odebrać rozmowę poza biurem, a po powrocie nie przerywając połączenia kontynuować ją z aparatu stacjonarnego — informuje Andrzej Sańka.

Podobnie rzecz się ma z faksami. Przychodzący dokument nie musi przybrać formy papierowej, a może być odczytany w programie do odbioru poczty elektronicznej. W takich językach, jak angielski, francuski czy niemiecki, tekstowa treść maila może być odczytana — a raczej odsłuchana — przez telefon. Polacy mogą co najwyżej nagrać przez telefon swoją odpowiedź na list i wysłać taki plik dźwiękowy w postaci załącznika do maila.

Razem z aplikacją

Integracja telefonii z aplikacjami może przy tym dotyczyć bardziej biznesowych funkcji. Klienta dzwoniącego do jakiejś instytucji można zidentyfikować po numerze telefonu, a operatorowi może się przy tym wyświetlić na monitorze cała historia kontaktów tej osoby z jego firmą. Ponadto, jeśli operator nie będzie w stanie załatwić sprawy, to po przełączeniu rozmówcy do kogoś innego tamten też zobaczy od razu wszystkie informacje o dzwoniącym. Rozwiązania tego typu stosuje się zresztą nie tylko w kontaktach z otoczeniem zewnętrznym, ale również w help desku, czyli wewnętrznych komórkach wspierających działalność podstawową.

— Dotychczas w tego typu zastosowaniach operatorzy byli zmuszeni pracować w jednym miejscu. Telefonia IP pozwala im pracować w wielu lokalizacjach, a w skrajnych przypadkach po prostu w domu — dodaje Andrzej Sańka.

— O telefonii IP można mówić dużo. To zupełnie inny system niż tradycyjny. Trudno powiedzieć co jest w nim najważniejsze, bo daje całą masę możliwości niedostępnych w telefonii tradycyjnej — podsumowuje Tomasz Kostański z firmy doradczej Eisei Pirst.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Kamil Kosiński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / / Telefonia IP daje wiele możliwości