Telekomunikacja podcina skrzydła

Magdalena Wierzchowska
opublikowano: 2006-06-13 00:00

Wirtualna Polska chce świadczyć usługi telekomunikacyjne. Ma nadzieję, że pomoże jej w tym… regulator.

Wirtualna Polska (WP), która otrząsnęła się już z procesu upadłościowego i sporów między akcjonariuszami, chce wejść na nowe rynki i poszerzyć swoją ofertę o usługi telekomunikacyjne.

— Pracujemy nad projektami, które mogą zmienić nasz model biznesowy. Przychody z innych źródeł niż reklama, w tym usługi telekomunikacyjne, mogą stanowić w ciągu najbliższych lat nawet połowę przychodów — mówi Dominika Herburt-Heybowicz, członek zarządu WP.

Plany WP są odważne, choć na razie mało konkretne.

— Możemy być wirtualnym operatorem telefonii komórkowej (MVNO), możemy sprzedawać dostęp do sieci. Jednak nie zakładamy uruchomienia tego typu usług w planie biznesowym na ten rok — mówi Dominika Herburt-Heybowicz.

Pierwsi na rynku...

W czym problem? W postawie… właściciela portalu, czyli Telekomunikacji Polskiej (TP), która nie otwiera tego rynku. Jedyna nadzieja w regulatorze, czyli Urzędzie Komunikacji Elektronicznej (UKE), który obiecuje szybką liberalizację.

— Chcemy wejść jako pierwsi na rynek, w momencie gdy otworzy go regulator. Pracujemy nad tym, byśmy byli pierwsi, ale decyzja leży po stronie Telekomunikacji Polskiej — mówi Dominika Herburt-Heybowicz.

Zmiana modelu biznesowego umożliwiłaby zamianę marki WP na Orange.

— Nie są mi znane żadne plany rebrandingu naszej firmy, zwłaszcza że nie mają one sensu przy obecnym modelu działalności, opierającym sprzedaż na sile marki — mówi Dominika Herburt-Heybowicz.

Kilka dni temu zarząd France Telecom podjął decyzję o zmianie marki na Orange wszystkich usług świadczonych przez spółki grupy w większości z 220 krajów, w których działa francuski operator. Polska na razie ma być wyjątkiem, ale z nieoficjalnych informacji wynika, że docelowo rebranding usług ma nastąpić także w naszym kraju.

...i szybsi niż rynek

Na razie WP skupia się na zwiększeniu wpływów reklamowych, stanowiących większość przychodów portalu.

W tym roku WP chce mieć przychody na poziomie 60-70 mln zł i przynajmniej 10-procentowej rentowności netto, co oznacza ponad 6 mln zł zysku. To dużo lepiej niż w ubiegłym roku, gdy portal miał 48 mln zł przychodów i stratę na poziomie 5 mln zł.

— Wzrost na rynku reklamy bardzo przyczynia się do zwiększenia przychodów, a WP prognozuje, że będzie rosnąć szybciej niż rynek. Pracujemy również nad rozszerzeniem oferty o nowe produkty, takie jak muzyka, gry i inne płatne treści — mówi Dominika Herburt-Heybowicz.

W pierwszym kwartale 2006 r. portal miał 1,3 mln zł zysku netto przy przychodach 12,5 mln zł.

WP szacuje, że będzie miała 22-23 proc. udziału w rynku reklamy internetowej (średnio rocznie), wartym — zdaniem portalu — około 200 mln zł w roku 2006. W 2005 — wg raportu CR Media — średni udział WP wyniósł 21 proc.