Telemedycyna powalczy o miejsce na rynku

opublikowano: 15-11-2012, 00:00

Nowe technologie zmieniają rynek medyczny. Jednak prawo i procedury finansowania nie nadążają za postępem.

Jakie są bariery rozwoju usług telemedycznych — łączących elementy telekomunikacji, informatyki i medycyny — w Polsce? Co można zmienić? Krajowa Izba Gospodarcza zainicjowała dyskusję o kondycji rynku i prawnych aspektach komercjalizowania innowacyjnych rozwiązań.

Zorganizowana przez nią konferencja „Prawo i telemedycyna” skupiła przedstawicieliśrodowisk akademickich, kadrę kierowniczą publicznych i niepublicznych ośrodków medycznych, prawników oraz przedstawicieli biznesu działających w obszarze e-medycyny i nowych technologii medycznych. W tym gronie rozmawiano m.in. o ochronie praw pacjenta w telemedycynie, transgranicznym świadczeniu usług, elektronicznej weryfikacji uprawnień świadczeniobiorcy i promocji e-zdrowia.

— Zidentyfikowaliśmy kilka barier spotykających się na poziomie prawa i ekonomiki. Ich pokonanie będzie wymagać sporego wysiłku od nas wszystkich — podsumował Ryszard Olszanowski, zastępca kierownika projektu KIGMED. eu, promującego rozwój innowacyjnych firm z branży medycznej.

W jego opinii, najważniejsze to: bariera mentalna wynikająca z braku wiedzy o możliwościach telemedycyny i dostępnej na rynku ofercie, zarówno wśród pacjentów, jak i środowiska medycznego, oraz bariera finansowa — w najbliższej przyszłości podstawowym płatnikiem usług telemedycznych będzie Narodowy Fundusz Zdrowia, potrzebne są więc zmiany w prawie, które uporządkują procedury ich finansowania. Dodatkowo

duży nacisk powinien być kładziony na ochronę danych dotyczących zdrowia pacjentów. Potrzeba wypracowywania wysokich standardów w tym zakresie będzie się zwiększać wraz z rozwojem rynku. W tym natomiast pomóc mają takie projekty jak inkubator innowacyjnych technologii dla e-medycyny KIGMED.eu realizowany w ramach Programu Operacyjnego Innowacyjna Gospodarka (Działanie 3.1 „Inicjowanie działalności innowacyjnej”) czy europejski projekt InTraMed-C2C, promujący transfer informacji w sektorze medycznym z klinik do firm.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Bełcik

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu