Telewizja w sieci ma być przebojem

Katarzyna Latek
opublikowano: 09-02-2010, 00:00

Operatorzy stawiają w tym roku na IPTV. Dialog chce mieć 50 tys. abonentów, Tepsa — nawet 0,5 mln.

Wideokonferencje, wideomonitoring, zakupy online za pomocą pilota — wszystko dla (tele)widza

Operatorzy stawiają w tym roku na IPTV. Dialog chce mieć 50 tys. abonentów, Tepsa — nawet 0,5 mln.

Chociaż telewizja w technologii IPTV nie ma dużego udziału w telewizyjnym torcie, to jej znaczenie szybko rośnie. Zwłaszcza że pozwala na to, co dotąd w telewizji było niemożliwe — interaktywność. Telefonia Dialog z IPTV wiąże duże nadzieje.

— Mamy 20 tys. klientów IPTV. Praktycznie wszystkich pozyskaliśmy w ubiegłym roku. W porównaniu z telewizjami kablowymi nasza baza jest jeszcze niewielka, jednak tempo pozyskiwania klientów — 3-4 tys. miesięcznie — pokazuje, że potencjał tej usługi był niedoceniany. Pod koniec tego roku chcemy przynajmniej podwoić liczbę użytkowników IPTV, a nawet mieć ich 50 tys. To pozwoli szukać partnerów technologicznych i wchodzić w kolejne obszary — mówi Robert Banasiak, wiceprezes Telefonii Dialog.

Telekomunikacja Polska (Tepsa) też ma ambitne plany wobec IPTV. Na koniec września 2009 r. z usług telewizyjnych w tej technologii korzystało 107 tys. klientów (w sumie klientów usługi telewizyjnej w TP — IPTV i SAT — było 283 tys.). Ich liczba może w tym roku wzrosnąć nawet kilkakrotnie.

— Uważamy, że przekroczenie pół miliona klientów w tym roku nie jest nadmiernie optymistycznym założeniem — mówi Wojciech Jabczyński, szef biura prasowego Tepsy.

Twarde deklaracje

IPTV to technologia umożliwiająca przesyłanie sygnału telewizyjnego w sieciach szerokopasmowych, nie należy jej jednak mylić z telewizją internetową dostępną przez komputery.

— IPTV to więcej niż TV. To najbardziej interaktywna telewizja — ani kable, ani satelita nie dają takich możliwości — twierdzi Robert Banasiak.

— Dzięki szeroko zakrojonym inwestycjom w technologie doprowadzające światłowody do domów klientów możemy realnie myśleć o wdrożeniu usług, jakich jeszcze w Polsce nie było. Planujemy np. wideokonferencje czy wideomonitoring na ekranach telewizorów. IPTV to w przyszłości także możliwość zakupów online za pomocą pilota telewizyjnego. Pracujemy też nad coraz większą interaktywnością usługi i personalizacją oferty dla klientów — zapowiada wiceprezes Dialogu.

Tepsa na razie jest bardziej wstrzemięźliwa w deklaracjach.

— Analizujemy wszystkie nowości i nie wykluczamy nowych usług. Zależy to jednak m.in. od popytu — mówi Wojciech Jabczyński.

Tepsa nie ma w ofercie tzw. PVR (urządzenie do nagrywania filmów), ale przymierza się do innego rozwiązania.

— Dekodery, które wykorzystujemy, nie mają takiej funkcji. Jednak w tym roku zaproponujemy klientom nowe urządzenia, które będą wyposażone w twardy dysk — zapowiada rzecznik Tepsy.

Wiązanie widza

Wśród dużych operatorów, którzy mają tę usługę, są także giełdowe Multimedia. Firma ma około 100 tys. klientów DTV i 6,5 tys. IPTV (to alternatywne technologie: DTV jest dostarczana za pośrednictwem sieci kablowych, a IPTV za pośrednictwem tradycyjnych sieci telefonicznych). W IPTV świadczy m.in. usługę VoD (wideo na żądanie). W DTV ruszyła z telewizją interaktywną.

— Ostatnio wdrożona usługa to telewizja interaktywna, która umożliwia udział widza w programie (głosowania, quizy przy wykorzystaniu pilota), sprzedaż przez set top box, czyli odbiornik (t-commerce) oraz nowe formy reklamy (np. połączenie reklamy tradycyjnej z dłuższymi filmami o produkcie, generowanymi dla zainteresowanych z systemu VOD) — mówi Bartłomiej Kasiński z Multimedia Polska.

Wprowadzenie IPTV od dawna zapowiada także Netia. Miała to zrobić we współpracy z platformą "n", jednak termin wprowadzenia usługi wielokrotnie przesuwano.

— Powinniśmy ruszyć z usługą w połowie roku — zapowiada Karol Wieczorek, rzecznik Netii.

Katarzyna Latek

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Latek

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu