Tell liczy na 20 mln zł

Sebastian Gawłowski
27-09-2005, 00:00

Wczoraj rozpoczęły się zapisy w ofercie publicznej Tella, dystrybutora usług i akcesoriów telefonii komórkowej. Przedział cenowy na poziomie 45–55 zł wydaje się wysoki na tle firm dystrybucyjno-handlowych z GPW. Na rynku pierwotnym panuje jednak doskonała koniunktura. To pomoże spółce, która ma zyski, ale rentownością nie imponuje. Tell nie liczy za bardzo na inwestorów indywidualnych. Do nich trafi tylko 25 proc. całej emisji (87,5 tys. akcji z puli 350 tys.).

Poznańska firma jest jednym z większych podmiotów na rynku usług wspomagających telefonię mobilną. Priorytetem w strategii Tella jest więc konsolidacja tego rynku. Dzięki temu emitent liczy na osiągnięcie wzrostu udziału w rynku z 5 do kilkunastu proc. DM BZ WBK, oferujący akcje spółki, prognozuje, że sprzedaż Tella wzrośnie ze 115 mln zł na koniec tego roku do 238 mln zł w 2007 roku. Spółka jest powiązana z rynkiem komórkowym, który dynamicznie się rozwija. Jednak działa w najmniej atrakcyjnej jego części. Efekt skali jest dla Tella najważniejszy, gdyż marże osiągane z tej działalności trudno nazwać satysfakcjonującymi dla inwestorów. Na giełdzie mogą oni przebierać w spółkach, które reprezentują znacznie bardziej perspektywiczne sektory lub generują co najmniej 10-proc. marże na poziomie netto. Tymczasem Tell osiągnął w 2004 roku 2,5-proc. rentowność na poziomie operacyjnym. Marża netto wyniosła 1,1 proc. Skromne przepływy pieniężne z działalności operacyjnej w tym okresie również nie zapowiadają, że spółka może zaoferować inwestorom sowitą dywidendę. Oferujący prognozuje osiągnięcie ponad 3-proc. marży netto w 2007 roku.

Wartość najpopularniejszego wskaźnika P/E na koniec roku, uwzględniając liczbę akcji po emisji dla widełek cenowych, wynosi 16,4–20,07. Na tle spółek dystrybucyjnych nie wygląda zbyt atrakcyjnie. Średnie P/E dla firm handlowych z GPW, które wykorzystał oferujący DM BZ WBK do wyceny, wynosi 13,7. Czynnikiem ryzyka dla jest fakt, iż spółka dystrybuuje wyłącznie ofertę Centertela i grupy TP, co podkreśla sam oferujący. Może to wpłynąć negatywnie na jej marże i ogranicza perspektywy rozwoju. Niewykluczone również, że zmiany związane z usunięciem z rynku marki Idea i zastąpienie jej logo Orange może przejściowo wpłynąć na zwiększenie niepewności klientów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Sebastian Gawłowski

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Tell liczy na 20 mln zł