Teraz zwroty tylko w sklepie

Joanna Inorowicz
opublikowano: 18-05-2005, 00:00

Global Refund Poland nie pośredniczy już w refundacji VAT. Sklepy same muszą zwracać podatek podróżnym.

Anna Witkowska, właścicielka trzech sklepów ze sprzętem fotograficznym, zadzwoniła do nas w trakcie dyżuru reporterskiego i podzieliła się wątpliwościami.

Mogą oszukiwać

— W należących do mnie sklepach pojawili się panowie, którzy — twierdząc, że wyjeżdżają do Tokio lub Turcji — zażyczyli sobie, bym sprzedała im sprzęt fotograficzny bez VAT, bo przecież i tak postarają się o jego zwrot. Zdziwiło mnie to, bo nie słyszałam o możliwości sprzedaży czegokolwiek bez podatku — mówi nasza Czytelniczka.

Aby móc odzyskać nadpłacony podatek, należy wypełnić przeznaczony do tego druk i uzyskać potwierdzenie urzędu celnego o wywozie towarów.

— Nie miałam właściwych druków. Podejrzewam też, że ci panowie chcieli wykorzystać niewiedzę sprzedawców. Kupiliby aparaty bez VAT taniej, a później sprzedaliby je drożej. I w Polsce. — wyjaśnia Anna Witkowska.

Co musi podróżny

Zgodnie z prawem, do zwrotu podatku VAT od zakupów dokonanych w Polsce uprawnione są osoby fizyczne, które na stałe mieszkają poza Unią Europejską. Aby otrzymać zwrot podatku, należy zakupy wywieźć w nienaruszonym opakowaniu nie później niż w ostatnim dniu trzeciego miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano zakupu. Minimalna kwota łącznej wartości zakupów wraz z podatkiem, wynikająca z imiennego dokumentu wystawionego przez jednego sprzedawcę, to 200 zł. Podstawą otrzymania zwrotu jest przedstawienie przez podróżnego imiennego dokumentu wystawionego przez sprzedawcę. Na dokumencie musi znaleźć się pieczątka urzędu celnego potwierdzająca wywóz towarów z terytorium Unii Europejskiej. Do dokumentu należy dołączyć paragon. W tym momencie jesteśmy jedynym krajem, w którym dokonuje się zwrotu podatku VAT w gotówce.

Jak to robi sprzedawca

Jeżeli zwrotu nadpłaconego podatku dokonuje sprzedawca, w momencie zakupu wystawia on podróżnemu imienny dokument według ustalonego wzoru (znajduje się on m.in. na stronie http://www.abc.com.pl/serwis/du/1999/0796.htm), do którego dołącza paragon. Kiedy podróżny uzyska przy wywozie stempel urzędu celnego, wraca z formularzem do sprzedawcy w celu otrzymania podatku.

Jeżeli sprzedawca miał podpisaną umowę z pośrednikiem, sytuacja wyglądała podobnie, z tym że zwrot podatku następował w punkcie należącym do pośrednika. Do pierwszego kwietnia ponad 10 tys. polskich sklepów współpracowało z Global Refund Poland. Niestety, Ministerstwo Finansów cofnęło firmie pozwolenie na zwrot VAT podróżnym — żeby prowadzić taką działalność trzeba spełniać bardzo restrykcyjne warunki, a spółka miała zaległość podatkową. Zgodnie z prawem, pośrednik nie może zalegać z należnościami od co najmniej 12 miesięcy. Spółka nie pogodziła się decyzją ministerstwa i złożyła zażalenie do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Joanna Inorowicz

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu