Tesco zainwestuje w Polsce 2 mld zł
Na początku lipca Tesco otworzy swój drugi hipermarket w Polsce — po Wrocławiu przyszedł czas na Częstochowę. W tym roku brytyjska sieć powiększy się jeszcze o dwa obiekty — w Gliwicach i w Łodzi, a w przyszłym nastąpi otwarcie co najmniej pięciu kolejnych.
— Nie składamy na razie żadnych deklaracji dotyczących przyszłych lokalizacji hipermarketów. Przyglądamy się jednak kilku miastom — mówi Małgorzata Wąs, specjalistka ds. promocji w Tesco Polska.
Z nieoficjalnych informacji wynika jednak, że budowy nowych hipermarketów ruszą prawdopodobnie w Zabrzu, Radomiu oraz w Warszawie.
Polska w centrum uwagi
Kiedy na początku 1995 roku koncern Tesco wchodził na rynki Europy Środkowej, jego szefowie uznali Polskę za najbardziej perspektywiczny kraj regionu. Długoletnia strategia zakładała, że właśnie tu trafi większość z kwoty 350 mln funtów brytyjskich (prawie 2,2 mld zł) przeznaczonej na inwestycje w budowę środkowoeuropejskiej sieci handlowej.
— Trudno dziś ocenić, jaka część tej sumy została już wykorzystana. Można jednak zakładać, że deklarowane zaangażowanie Tesco z pewnością się zwiększy — uważa Małgorzata Wąs.
Z danych PAIZ wynika, że do grudnia 1998 roku Tesco zainwestowało w Polsce 33,4 mln USD (około 130 mln zł), jednak w świetle informacji o nowych hipermarketach suma ta wydaje się zaniżona.
Ekspansja kolonialna
Na Wyspach Brytyjskich Tesco jest dziś największą siecią handlową, w skład której wchodzi prawie 800 supermarketów. Strategia rozwojowa skupia się nie tylko na rynkach europejskich, ale również na Azji. W 1998 roku Tesco nabyło sieć 13 hipermarketów w Tajlandii. Ubiegłoroczne obroty koncernu sięgnęły 18 mld GBP (112 mld zł), a zysk netto przekroczył 832 mln GBP (prawie 5,16 mld zł).