Tesla przegoniła Audi w segmencie premium

Tadeusz Stasiuk
opublikowano: 2025-01-13 11:24

Po raz pierwszy w historii amerykański koncern Tesla sprzedał więcej samochodów niż niemiecka marka Audi. Stało się tak mimo, że obaj producenci odnotowali spadek liczby dostarczonych pojazdów. Dane dotyczą w przypadku Audi łącznej sprzedaży, obejmujące zarówno auta spalinowe, jak i elektryczne, Tesla produkuje wyłącznie pojazdy elektryczne, chodzi więc o rywalizację w segmencie premium.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Tesla, flagowa spółka miliardera Elona Muska znalazła w 2024 r. chętnych na 1,79 mln aut. To o 1,1 proc. mniej niż rok wcześniej. Tymczasem Audi, marka premium należąca do giganta motoryzacyjnego Volkswagen Group „zaliczyła” sięgający 12 proc. spadek do łącznie 1,67 mln pojazdów.

Poważne wyzwania

W obu przypadkach spadek wywołany był m.in. słabością na chińskim rynku, a także europejskim, z rosnącą konkurencją ze strony producentów samochodów z Państwa Środka w tle.

W Chinach, ożywienie gospodarcze pozostaje niepewne, a lokalni producenci naciskają mocno na rynek samochodów luksusowych. W Europie sprzedaż pojazdów elektrycznych od pewnego czasu kształtuje się poniżej oczekiwań po tym, jak kilka krajów obniżyło dotacje.

Odbiło się to wyraźnie na sprzedaży Audi. Dostawy w pełni elektrycznych modeli spadły o 8 proc. do około 164 tys. sztuk. Z powodu niższego popytu firma planuje zamknąć zakład w Brukseli.

Z kolei Tesla odnotowała w zeszłym roku pierwszy roczny spadek sprzedaży, choć udało się jej zachować pozycję lidera wśród sprzedawców elektrycznych samochodów, o włos wyprzedzając chiński BYD.