Elon Musk, twórca i właściciel Tesli, ogłosił w końcu, gdzie powstanie druga w Europie i czwarta na świecie fabryka samochodów elektrycznych — pod Berlinem.



„Będziemy produkować baterie, układy napędowe i pojazdy, a zaczniemy od modelu Y” — napisał na twitterze we wtorek późnym wieczorem Elon Musk.
— Powszechnie wiadomo, że niemieccy inżynierowie są wyjątkowi, m.in. z tego powodu Gigafactory Europe powstanie w Niemczech. Stworzymy też w Berlinie centrum inżynieryjne i projektowe — powiedział biznesmen.
Na stronie firmy są już oferty pracy w Gigafactory Berlin.
Cios w serce
— Jestem właśnie na konferencji motoryzacyjnej w Monachium, na której są obecni m.in. przedstawiciele zarządów BMW i Daimlera. Niemcy są zaskoczeni decyzją Elona Muska, która jest postrzegana jako wbicie klina w serce niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego — mówi Paweł Gos, prezes Exact Systems, firmy zajmującej się kontrolą jakości w fabrykach motoryzacyjnych.
Nie dziwi go wybór Berlina, który ma najwięcej samochodów elektrycznych ze wszystkich niemieckich miast. Będzie to pierwsza gigafabryka Tesli w Europie. Koncern ma też takie zakłady w USA w stanach Nevada i Nowy Jork, a właśnie ruszyła kolejna — w Szanghaju. Elon Musk opisuje gigafactory jako „maszynę, która buduje maszyny”: jest mocno zautomatyzowana i wytwarza pod jednym dachem baterie litowo-jonowe i samochody. Tesla chce rozpocząć produkcję w Niemczech do 2021 r.
Kierunek: Berlin
Paweł Gos uważa, że gigafabryka w Berlinie to świetna wiadomość dla Polski.
— Nowa fabryka oznacza nowe auta, a polscy dostawcy są blisko. Tesla też patrzy na koszty i marżę, więc będzie się zaopatrywać tam, gdzie będzie konkurencyjna cena. To szansa dla polskich poddostawców, żeby rozpocząć produkcję, a w przyszłości przestawić ją całkowicie na samochody elektryczne — mówi Paweł Gos.
Wtóruje mu Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.
— Wybór Berlina na fabrykę Tesli to z naszej perspektywy krok w dobrym kierunku. Cieszy nas też powstanie tam centrum nowych rozwiązań inżynieryjnych i wzornictwa. Niemcy to dla nas naturalny partner biznesowy. Z pewnością na tej decyzji skorzystają nasi przedsiębiorcy i strefa, jako motor branży automotive, bo będzie to dla nas także nowa możliwość współpracy chociażby w dziedzinie budowy baterii i elektromobilności, którą też rozwijamy — twierdzi Janusz Michałek.
Skorzystają także klienci.
— Fabryka w Holandii jest tylko montownią, do której przyjeżdżają gotowe komponenty z USA. Ma więc małą wydajność i długi okres realizacji. Teraz będzie łatwiej kupić nową teslę — mówi prezes Exact Systems.
Odjechała czy nie?
Tesla ogłosiła, że szuka miejsca pod gigafabrykę w 2016 r. i miała ogłosić, gdzie ona stanie w 2017 r. W ubiegłym roku Elon Musk powiedział, że Niemcy są najbardziej prawdopodobnym wyborem i dodał, że lokalizacjaw pobliżu niemiecko-francuskiej granicy jest najbardziej sensowna. Apetyt na wielką fabrykę mieli i Polacy.
— Niestety, z moich informacji wynika, że nikt się tym nie zainteresował — twierdzi były prezes jednej ze specjalnych stref ekonomicznych.
Paweł Gos uważa, że Tesla rozważała lokalizację raczej tylko w Europie Zachodniej, więc nie straciliśmy tej inwestycji. Wiele krajów walczyło o projekt. W Portugalii założono na Facebooku grupę, która szybko zdobyła 40 tys. użytkowników dyskutujących, jak zachęcić Teslę i znaleźć dla niej odpowiednią lokalizację.
Minister gospodarki Holandii ogłosił, że rząd będzie „aktywnie zaangażowany” w przekonanie firmy do wyboru kraju stojącego na uprzywilejowanej pozycji, bo w Tilburgu działa montownia firmy, a w Amsterdamie znajduje się europejska siedziba Tesli. Francuzi zaproponowali teren zamkniętej elektrowni jądrowej, rząd Hiszpanii też prowadził kampanię.
— Nie komentujemy inwestycji, które nie są realizowane w Polsce — bez względu na to, czy je obsługiwaliśmy, czy nie — ucina biuro prasowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.
PAIH obsługuje 16 projektów z branży elektromobilności (więcej jest potencjalnych inwestycji z sektora usług biznesowych, motoryzacyjnych i badawczo-rozwojowych). Pod względem nakładów elektromobilność wiedzie prym, bo gdyby firmy zrealizowały wszystkie planowane obecnie projekty, zainwestowałyby ponad 4 mld EUR i zatrudniły 8,6 tys. osób (więcej w planach mają tylko spółki z branży motoryzacyjnej). Na początku roku „PB” informował, że została zarejestrowana Tesla Poland, spółka z o.o., w której 99 proc. udziałów ma Tesla International B.V. powstała w związku z planami otwarcia salonu sprzedaży w Warszawie.