Czytasz dzięki

Tesla w Berlinie, szansa dla Polski

opublikowano: 13-11-2019, 22:00

Czwarta gigafabryka zostanie zbudowana w stolicy Niemiec. Polscy poddostawcy mają szansę się przebranżowić

Elon Musk, twórca i właściciel Tesli, ogłosił w końcu, gdzie powstanie druga w Europie i czwarta na świecie fabryka samochodów elektrycznych — pod Berlinem.

Gigafabryka Tesli w Shanghaju została wybudowana w 10 miesięcy i już w
październiku zaczęła testową produkcję. Docelowo będzie z niej wyjeżdżać ponad
3 tys. elektrycznych aut (Model 3) tygodniowo.
Wyświetl galerię [1/2]

STARSZA SIOSTRA:

Gigafabryka Tesli w Shanghaju została wybudowana w 10 miesięcy i już w październiku zaczęła testową produkcję. Docelowo będzie z niej wyjeżdżać ponad 3 tys. elektrycznych aut (Model 3) tygodniowo. Fot. Bloomberg

„Będziemy produkować baterie, układy napędowe i pojazdy, a zaczniemy od modelu Y” — napisał na twitterze we wtorek późnym wieczorem Elon Musk.

— Powszechnie wiadomo, że niemieccy inżynierowie są wyjątkowi, m.in. z tego powodu Gigafactory Europe powstanie w Niemczech. Stworzymy też w Berlinie centrum inżynieryjne i projektowe — powiedział biznesmen.

Na stronie firmy są już oferty pracy w Gigafactory Berlin.

Cios w serce

— Jestem właśnie na konferencji motoryzacyjnej w Monachium, na której są obecni m.in. przedstawiciele zarządów BMW i Daimlera. Niemcy są zaskoczeni decyzją Elona Muska, która jest postrzegana jako wbicie klina w serce niemieckiego przemysłu motoryzacyjnego — mówi Paweł Gos, prezes Exact Systems, firmy zajmującej się kontrolą jakości w fabrykach motoryzacyjnych.

Nie dziwi go wybór Berlina, który ma najwięcej samochodów elektrycznych ze wszystkich niemieckich miast. Będzie to pierwsza gigafabryka Tesli w Europie. Koncern ma też takie zakłady w USA w stanach Nevada i Nowy Jork, a właśnie ruszyła kolejna — w Szanghaju. Elon Musk opisuje gigafactory jako „maszynę, która buduje maszyny”: jest mocno zautomatyzowana i wytwarza pod jednym dachem baterie litowo-jonowe i samochody. Tesla chce rozpocząć produkcję w Niemczech do 2021 r.

Kierunek: Berlin

Paweł Gos uważa, że gigafabryka w Berlinie to świetna wiadomość dla Polski.

— Nowa fabryka oznacza nowe auta, a polscy dostawcy są blisko. Tesla też patrzy na koszty i marżę, więc będzie się zaopatrywać tam, gdzie będzie konkurencyjna cena. To szansa dla polskich poddostawców, żeby rozpocząć produkcję, a w przyszłości przestawić ją całkowicie na samochody elektryczne — mówi Paweł Gos.

Wtóruje mu Janusz Michałek, prezes Katowickiej Specjalnej Strefy Ekonomicznej.

— Wybór Berlina na fabrykę Tesli to z naszej perspektywy krok w dobrym kierunku. Cieszy nas też powstanie tam centrum nowych rozwiązań inżynieryjnych i wzornictwa. Niemcy to dla nas naturalny partner biznesowy. Z pewnością na tej decyzji skorzystają nasi przedsiębiorcy i strefa, jako motor branży automotive, bo będzie to dla nas także nowa możliwość współpracy chociażby w dziedzinie budowy baterii i elektromobilności, którą też rozwijamy — twierdzi Janusz Michałek.

Co tam, panie, w inwestycjach?
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
×
Co tam, panie, w inwestycjach?
autor: Małgorzata Grzegorczyk
Wysyłany raz w miesiącu
Małgorzata Grzegorczyk
Najciekawsze zagraniczne inwestycje w Polsce i polskie za granicą. Gdzie powstają, ile kosztują i które firmy będą szukać wykonawców i pracowników
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

Skorzystają także klienci.

— Fabryka w Holandii jest tylko montownią, do której przyjeżdżają gotowe komponenty z USA. Ma więc małą wydajność i długi okres realizacji. Teraz będzie łatwiej kupić nową teslę — mówi prezes Exact Systems.

Odjechała czy nie?

Tesla ogłosiła, że szuka miejsca pod gigafabrykę w 2016 r. i miała ogłosić, gdzie ona stanie w 2017 r. W ubiegłym roku Elon Musk powiedział, że Niemcy są najbardziej prawdopodobnym wyborem i dodał, że lokalizacjaw pobliżu niemiecko-francuskiej granicy jest najbardziej sensowna. Apetyt na wielką fabrykę mieli i Polacy.

— Niestety, z moich informacji wynika, że nikt się tym nie zainteresował — twierdzi były prezes jednej ze specjalnych stref ekonomicznych.

Paweł Gos uważa, że Tesla rozważała lokalizację raczej tylko w Europie Zachodniej, więc nie straciliśmy tej inwestycji. Wiele krajów walczyło o projekt. W Portugalii założono na Facebooku grupę, która szybko zdobyła 40 tys. użytkowników dyskutujących, jak zachęcić Teslę i znaleźć dla niej odpowiednią lokalizację.

Minister gospodarki Holandii ogłosił, że rząd będzie „aktywnie zaangażowany” w przekonanie firmy do wyboru kraju stojącego na uprzywilejowanej pozycji, bo w Tilburgu działa montownia firmy, a w Amsterdamie znajduje się europejska siedziba Tesli. Francuzi zaproponowali teren zamkniętej elektrowni jądrowej, rząd Hiszpanii też prowadził kampanię.

— Nie komentujemy inwestycji, które nie są realizowane w Polsce — bez względu na to, czy je obsługiwaliśmy, czy nie — ucina biuro prasowe Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu.

PAIH obsługuje 16 projektów z branży elektromobilności (więcej jest potencjalnych inwestycji z sektora usług biznesowych, motoryzacyjnych i badawczo-rozwojowych). Pod względem nakładów elektromobilność wiedzie prym, bo gdyby firmy zrealizowały wszystkie planowane obecnie projekty, zainwestowałyby ponad 4 mld EUR i zatrudniły 8,6 tys. osób (więcej w planach mają tylko spółki z branży motoryzacyjnej). Na początku roku „PB” informował, że została zarejestrowana Tesla Poland, spółka z o.o., w której 99 proc. udziałów ma Tesla International B.V. powstała w związku z planami otwarcia salonu sprzedaży w Warszawie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane