To będzie rok wyzwań

opublikowano: 22-01-2013, 00:00

Obiekty komercyjne: Deweloperzy będą musieli stawić czoła nadpodaży i mniejszemu zapotrzebowaniu najemców

Z największymi trudnościami mierzą się spółki budujące biura i centra handlowe. Spokojniej będzie na rynku magazynowym.

Izabela Mucha (Fot,. ARC)
Izabela Mucha (Fot,. ARC)
None
None

Podwyższona poprzeczka

W 2013 r. pozycję lidera rynku nieruchomości komercyjnych utrzymają biura. Tylko w stolicy powstaje ich ponad 600 tys. mkw. Do najważniejszych obiektów w budowie należą: Plac Unii firmy BBI Development, Atrium I dewelopera Skanska, GreenWings firmy OKRE Development i Eurocentrum, będące inwestycją Grupy Capital Park.

— Pod względem wielkości powstającej powierzchni Warszawa jest w czołówce miast europejskich za Moskwą, Paryżem i Wiedniem, ale przed Londynem, Pragą i Budapesztem — wylicza Joanna Mroczek, dyrektor działu doradztwa i badań rynku CBRE. Dane CBRE pokazują, że rynek biurowy rozrasta się także poza stolicą — w 8 największych polskich miastach deweloperzy budują aż 510 tys. mkw. biur. Duża aktywność spółek może się jednak okazać przyczyną ich problemów.

— Biorąc pod uwagę liczbę powstających biur i niepewne czasy, można się spodziewać gwałtownego wzrostu wskaźników pustostanów — twierdzi Joanna Mroczek. Jej opinię podziela Mateusz Polkowski, starszy analityk rynku w Jones Lang LaSalle. — Wysoka podaż może spowodować także presję zniżkową na czynsze najmu i zrewidować plany deweloperów, którzy nie będą chętni lub zdolni do rozpoczynania inwestycji w mniej sprzyjających warunkach — dodaje Mateusz Polkowski.

Trafić w niszę

Spadek konsumpcji i zbyt duże nasycenie powierzchnią w stosunku do siły nabywczejodczują także spółki budujące centra handlowe. Specjaliści uważają, że po roku wzmożonej aktywności w mniejszych miastach deweloperzy będą się przenosili do aglomeracji, gdzie wahania koniunktury są mniej odczuwalne.

— W tym roku powstanie tutaj 41 proc. powierzchni wobec 22 proc. w roku ubiegłym — informuje Jan Jakub Zombirt, analityk rynku powierzchni handlowych w Jones Lang LaSalle. Na tym nie koniec zmian.

Z 19 do 39 proc. wzrośnie także udział największych galerii w ogólnej wartości nowej powierzchni. Poza tym zwiększy się atrakcyjność handlowa terenów, na których działają dworce kolejowe. — Przykładem centrum łączącego funkcje transportowe i handlowe jest Poznań City Center, budowane przez firmę TriGranit we współpracy z PKP –mówi Jan Jakub Zombirt. 2013 r. będzie też czasem modernizacji, przebudowy i rozbudowy galerii.

Nieruchomości
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
×
Nieruchomości
autor: Dominika Masajło, Paweł Berłowski
Wysyłany raz w tygodniu
Najważniejsze informacje z branży nieruchomości mieszkaniowych i komercyjnych. Wiadomości, komentarze i analizy rynkowe.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.

— To sposoby na ugruntowanie ich pozycji na rynku i zniechęcenie deweloperów do budowy obiektów konkurencyjnych — twierdzi Izabela Mucha, dyrektor działu wycen i doradztwa w Cushman & Wakefield. Mimo potencjalnych trudności spółki nie ograniczają inwestycji — w Polsce jest w budowie około 750 tys. mkw. powierzchni handlowej, z czego około 550 tys. mkw. trafi na rynek jeszcze w tym roku.

— Otworzą się m.in. Europa Centralna w Gliwicach, Galeria Bronowice w Krakowie, Poznań City Center, Galeria Katowicka i rozbudowywane centrum handlowe Wzgórze w Gdyni — wylicza Monika Rajska-Wolińska, parter zarządzająca w firmie Colliers International.

Z perspektywami

Z dużą ostrożnością podchodzą natomiast do kolejnych projektów deweloperzy budujący magazyny. — Nowe inwestycje poprzedzają zwykle umowami przednajmu. Często budują także na zamówienie konkretnych najemców, natomiast rzadko decydują się na inwestycje spekulacyjne — wyjaśnia Agata Czarnecka, starszy konsultant działu doradztwa i badań rynku CBRE. Twierdzi, że w 2013 r. wskaźnik pustostanów magazynowych może się obniżyć, pod warunkiem, że nie spadnie popyt.

A na to szanse są duże, bo tylko w trzecim kwartale 2012 r. podpisano umowy najmu na 1,73 mln mkw. magazynów. O dobrych perspektywach tego sektora mówi także Renata Osiecka, partner zarządzająca Axi Immo.

— O jego rozwoju zdecydują m.in. oszczędności w Europie Zachodniej, które skłaniają firmy do przenoszenia produkcji do Polski oraz rozwój rynku e-commerce i wzrost jego znaczenia dla procesów magazynowania — dodaje Renata Osiecka. W III kwartale 2012 r. odsetek niewynajętej powierzchni wynosił 12 proc. Najwyższy był na Wschodzie (30 proc.), w okolicach Szczecina (19 proc.) i Warszawy (17 proc.), a najniższy w rejonie Krakowa (6 proc.), Poznania (6 proc.) i na Śląsku (5 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane