Czytasz dzięki

To, co dobre dla Polski

SŁAWOMIR S. SIKORA
opublikowano: 23-05-2013, 00:00
aktualizacja: 03-08-2017, 20:46

W patriotyzmie gospodarczym widzę dwa kluczowe elementy.

Po pierwsze — działania stymulujące rozwój polskich firm, a temu sprzyjać powinno poszukiwanie nowych rynków zbytu dla polskich produktów i inwestycji, czyli szeroko rozumiana ekspansja polskich firm za granicę. Chodzi o to, by na międzynarodowych rynkach polskie przedsiębiorstwa zyskiwały status wiarygodnego i perspektywicznego partnera biznesowego, nie były postrzegane tylko przez pryzmat sprzedawcy, ale miały też szansę na realizację długofalowych inwestycji.

Zobacz więcej

Sławomir S. Sikora [FOT. TP]

Mówię to z perspektywy firmy z globalnym doświadczeniem, która międzynarodowy know-how wykorzystuje między innymi po to, by promować polskie firmy na zagranicznych rynkach. W ramach programu Emerging Markets Champions pomagamy zaistnieć polskim przedsiębiorcom za granicą, ale też wspieramy i zachęcamy międzynarodowe firmy do inwestowania w Polsce. I to według mnie ten drugi ważny element we właściwym rozumieniu patriotyzmu gospodarczego. Trzeba spojrzeć na to nie tylko z perspektywy promocji „dobre, bo polskie”. W moim przekonaniu to postawa, która nie wspiera rozwoju konkurencyjności polskich firm na świecie, lecz prowadzi jedynie do polaryzacji. Przeciwstawienie tego, co niepolskie, temu, co polskie — nawet jeśli gorszej jakości czy droższe, to działanie, które w perspektywie długofalowej może niekorzystnie odbić się na kondycji naszej gospodarki.

Wolałbym więc, byśmy patriotyzm gospodarczy rozumieli przez pryzmat tego, „co dobre dla Polski”. Chodzi tutaj także o promocję Polski jako rynku otwartego na zagraniczny kapitał. Polska potrzebuje inwestycji zagranicznych. To dzięki nim tworzone są miejsca pracy. To inwestycje zagraniczne wzmacniają polski sektor przedsiębiorczości, dostarczając mu międzynarodowe rozwiązania czy też wykorzystując dla rozwoju swojego biznesu lokalne, polskie koncepty.

SŁAWOMIR S. SIKORA

prezes banku Citi Handlowy

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: SŁAWOMIR S. SIKORA

Patronat honorowy

Partnerzy

Partnerzy debaty tematycznej Finansowanie 4.0

Partnerzy debaty tematycznej Przemysł 4.0

Polecane