Oczywistym kierunkiem rozwoju logistyki jest coraz większe wykorzystanie nowoczesnych technologii. Abstrahując od ogólnoświatowych trendów, które obejmują wszystkie dziedziny gospodarki, wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań w logistyce ma szczególne znaczenie, ponieważ może się przyczynić do usprawnienia i przyspieszenia dostaw towarów.

— W przyszłości można się spodziewać dużej automatyzacji działań logistycznych na każdym etapie transportu towarów — przewiduje Krzysztof Borkowski, dyrektor działu infrastruktura w firmie Esri Polska.
Bez IT ani rusz
Zdaniem doktora Romana Tylżanowskiego z Uniwersytetu Szczecińskiego „rozwiązania logistyczne nie przynosiłyby pożądanych rezultatów bez odpowiedniego wsparcia informatycznego”. Odzwierciedlenie tej myśli widać w kierunku, w jakim rozwijają się wszystkie sektory rynku logistycznego. W artykule zatytułowanym „Innowacyjne rozwiązania logistyczne w przedsiębiorstwach” szczeciński naukowiec zwraca uwagę na uzależnienie funkcjonowania firm transportowo-logistycznych od technologicznych rozwiązań, bez których najprawdopodobniej nie dałoby się już dzisiaj pracować. Rozwiązania IT, które ułatwiają, a nawet po prostu umożliwiają pracę przedsiębiorstwom, to choćby poczta elektroniczna. Bez niej nie sposób wyobrazić sobie komunikacji w firmach z dowolnej branży.
— Nie ulega wątpliwości, że postępy w technologii usprawniają pracę w każdej branży i logistyka nie jest wyjątkiem. Wykorzystanie nowoczesnych technologii wpływa na rynek logistyczny w znaczny sposób. Podczas organizowanej przez nas w ubiegłym roku konferencji P3 Future Trends Conference rozmawialiśmy np. o tym, jak w niedalekiej przyszłości technologia VR sprawi, że dzięki specjalnemu nakryciu głowy będzie można współpracować z ludźmi na innym kontynencie i odbyć spacer po ich parku logistycznym bez konieczności podróżowania — opowiada Piotr Bzowski, dyrektor rozwoju i leasingu firmy P3 w Polsce. Nowoczesne technologie przynoszą firmom z branży logistycznej wymierne oszczędności.
— Najnowocześniejszym rozwiązaniem, które Prologis wykorzystuje w swoich magazynach, jest inteligentny system smart meteringu, umożliwiający zdalne odczytywanie zużycia wszystkich mediów: energii, wody, gazu i ciepła. System jest połączony z aplikacją internetową. To niedrogie rozwiązanie, które pozwala optymalizować zużycie mediów.
Narzędzie, z którego korzystamy, wkrótce zostanie wzbogacone o możliwość analizy wszystkich parametrów zużycia energii elektrycznej. Ta nowa funkcjonalność zaowocuje kolejnymi znaczącymi oszczędnościami — zauważa Renata Michalczyk, wiceprezes, szefowa działu zarządzania nieruchomościami w Europie w firmie Prologis.
Szyte dla branży
Wiedza o tym, w jakim kierunku zmierza rynek, powoduje, że nie tyle nowoczesne rozwiązania zmieniają logistykę, ile firmy reprezentujące jej różne dziedziny wymuszają na specjalistach od technologii wymyślanie nowych rozwiązań specjalnie dla nich.
— Systemy informatyczne są szeroko wykorzystywane przez branżę logistyczną. Począwszy od rozwiązań SCM [suply chain management — zarządzanie łańcuchem dostaw — red.], które czuwają nad odpowiednim zarządzaniem łańcuchem dostaw, poprzez TMS [transportation management system — system zarządzania transportem — red.], które wspierają operacje transportowe, czy ERP, które pomagają w planowaniu zasobów przedsiębiorstwa — wylicza Krzysztof Borkowski. Część tych rozwiązań to już w firmach logistycznych oczywistość. Ale rynek wymaga coraz więcej.
— Magazyny to dziś coraz bardziej skomplikowane obiekty, w których wiele elementów kontroluje się za pomocą systemów IT. Rośnie potrzeba rozwiązania, które pozwoli zintegrować te wszystkie systemy. Dzięki temu możliwe będzie kontrolowanie i optymalizacja wszystkich działań nie tylko w jednym obiekcie, lecz także w całym parku — od pełnej informacji na temat wjazdów i wyjazdów poprzez analizę usterek, optymalizację kosztów ich usunięcia, zarządzanie dokumentacją po porównywanie efektywności działania podobnych urządzeń w różnych obiektach i wybór najkorzystniejszego rozwiązania — mówi Renata Michalczyk.
Wiele firm transportowych do zintegrowania mniejszych rozwiązań używa systemu informacji geograficznej (GIS). Służy on do gromadzenia, przetwarzania, analizowania i wizualizowania danych, które mają odniesienie w przestrzeni.
— W branży logistycznej praktycznie każdy analizowany element — towary, ludzie, pojazdy — może być zlokalizowany geograficznie, dlatego GIS znacząco usprawnia działanie firm z branży transportowej. Oparcie analiz na cyfrowych mapach pozwala zwizualizować zależności między poszczególnymi elementami i udostępnić je kierownictwu, dyspozytorom i klientom. GIS umożliwia integrację danych dotyczących floty, pracowników i systemów zarządzania relacjami z klientami. Dzięki takiej integracji i wykorzystaniu rozwiązań internetowych wszyscy zainteresowani mają dostęp do informacji, które są przedstawione w przyswajalnej formie — tłumaczy Krzysztof Borkowski.
GIS pozwala m.in. planować optymalne trasy i ustalać harmonogramy dla pracowników, dzięki czemu można zredukować zużycie paliwa, a także zapewnić terminową realizację zamówień przy jednoczesnej optymalizacji kosztów.
— Dobre zaplanowanie trasy pozwala zmniejszyć liczbę przejechanych kilometrów, a tym samym zmniejszyć zużycie paliwa i zredukować emisję dwutlenku węgla. Rozwiązania GIS mogą być także wykorzystane do określenia idealnych miejsc do budowy hubów, stacji przeładunkowych i placówek firmy. Analiza lokalizacyjna może być także wykorzystana budynkach, np. dzięki Wi-Fi, co pozwala stworzyć mapę magazynu z uwzględnieniem lokalizacji poszczególnych towarów — wyjaśnia Krzysztof Borkowski.
W przyszłości GIS może wspierać m.in. pojazdy autonomiczne i drony, które będą wykorzystywały dane przestrzenne do lepszego określenia swojej lokalizacji.
— W tej dziedzinie można się spodziewać znacznej automatyzacji działań logistycznych na każdym etapie. Drony mogą być wykorzystywane do monitorowania środowiska, zarządzania kryzysowego, analizy terenu, kontroli infrastruktury i wielu innych spraw — podkreśla Krzysztof Borkowski.