To już nie moda, lecz konieczność

opublikowano: 29-03-2017, 22:00

Rośnie znaczenie rozwiązań informatycznych we wszystkich sektorach rynku logistycznego.

Oczywistym kierunkiem rozwoju logistyki jest coraz większe wykorzystanie nowoczesnych technologii. Abstrahując od ogólnoświatowych trendów, które obejmują wszystkie dziedziny gospodarki, wykorzystanie innowacyjnych rozwiązań w logistyce ma szczególne znaczenie, ponieważ może się przyczynić do usprawnienia i przyspieszenia dostaw towarów.

W jedności siła. Najbardziej w sektorze magazynowym potrzeba zintegrowania różnych systemów działających w centrum logistycznym — mówi Renata Michalczyk, wiceprezes, szefowa działu zarządzania nieruchomościami w Europie w firmie Prologis.
Zobacz więcej

W jedności siła. Najbardziej w sektorze magazynowym potrzeba zintegrowania różnych systemów działających w centrum logistycznym — mówi Renata Michalczyk, wiceprezes, szefowa działu zarządzania nieruchomościami w Europie w firmie Prologis. ARC

— W przyszłości można się spodziewać dużej automatyzacji działań logistycznych na każdym etapie transportu towarów — przewiduje Krzysztof Borkowski, dyrektor działu infrastruktura w firmie Esri Polska.

Bez IT ani rusz

Zdaniem doktora Romana Tylżanowskiego z Uniwersytetu Szczecińskiego „rozwiązania logistyczne nie przynosiłyby pożądanych rezultatów bez odpowiedniego wsparcia informatycznego”. Odzwierciedlenie tej myśli widać w kierunku, w jakim rozwijają się wszystkie sektory rynku logistycznego. W artykule zatytułowanym „Innowacyjne rozwiązania logistyczne w przedsiębiorstwach” szczeciński naukowiec zwraca uwagę na uzależnienie funkcjonowania firm transportowo-logistycznych od technologicznych rozwiązań, bez których najprawdopodobniej nie dałoby się już dzisiaj pracować. Rozwiązania IT, które ułatwiają, a nawet po prostu umożliwiają pracę przedsiębiorstwom, to choćby poczta elektroniczna. Bez niej nie sposób wyobrazić sobie komunikacji w firmach z dowolnej branży.

— Nie ulega wątpliwości, że postępy w technologii usprawniają pracę w każdej branży i logistyka nie jest wyjątkiem. Wykorzystanie nowoczesnych technologii wpływa na rynek logistyczny w znaczny sposób. Podczas organizowanej przez nas w ubiegłym roku konferencji P3 Future Trends Conference rozmawialiśmy np. o tym, jak w niedalekiej przyszłości technologia VR sprawi, że dzięki specjalnemu nakryciu głowy będzie można współpracować z ludźmi na innym kontynencie i odbyć spacer po ich parku logistycznym bez konieczności podróżowania — opowiada Piotr Bzowski, dyrektor rozwoju i leasingu firmy P3 w Polsce. Nowoczesne technologie przynoszą firmom z branży logistycznej wymierne oszczędności.

— Najnowocześniejszym rozwiązaniem, które Prologis wykorzystuje w swoich magazynach, jest inteligentny system smart meteringu, umożliwiający zdalne odczytywanie zużycia wszystkich mediów: energii, wody, gazu i ciepła. System jest połączony z aplikacją internetową. To niedrogie rozwiązanie, które pozwala optymalizować zużycie mediów.

Narzędzie, z którego korzystamy, wkrótce zostanie wzbogacone o możliwość analizy wszystkich parametrów zużycia energii elektrycznej. Ta nowa funkcjonalność zaowocuje kolejnymi znaczącymi oszczędnościami — zauważa Renata Michalczyk, wiceprezes, szefowa działu zarządzania nieruchomościami w Europie w firmie Prologis.

Szyte dla branży

Wiedza o tym, w jakim kierunku zmierza rynek, powoduje, że nie tyle nowoczesne rozwiązania zmieniają logistykę, ile firmy reprezentujące jej różne dziedziny wymuszają na specjalistach od technologii wymyślanie nowych rozwiązań specjalnie dla nich.

— Systemy informatyczne są szeroko wykorzystywane przez branżę logistyczną. Począwszy od rozwiązań SCM [suply chain management — zarządzanie łańcuchem dostaw — red.], które czuwają nad odpowiednim zarządzaniem łańcuchem dostaw, poprzez TMS [transportation management system — system zarządzania transportem — red.], które wspierają operacje transportowe, czy ERP, które pomagają w planowaniu zasobów przedsiębiorstwa — wylicza Krzysztof Borkowski. Część tych rozwiązań to już w firmach logistycznych oczywistość. Ale rynek wymaga coraz więcej.

— Magazyny to dziś coraz bardziej skomplikowane obiekty, w których wiele elementów kontroluje się za pomocą systemów IT. Rośnie potrzeba rozwiązania, które pozwoli zintegrować te wszystkie systemy. Dzięki temu możliwe będzie kontrolowanie i optymalizacja wszystkich działań nie tylko w jednym obiekcie, lecz także w całym parku — od pełnej informacji na temat wjazdów i wyjazdów poprzez analizę usterek, optymalizację kosztów ich usunięcia, zarządzanie dokumentacją po porównywanie efektywności działania podobnych urządzeń w różnych obiektach i wybór najkorzystniejszego rozwiązania — mówi Renata Michalczyk.

Wiele firm transportowych do zintegrowania mniejszych rozwiązań używa systemu informacji geograficznej (GIS). Służy on do gromadzenia, przetwarzania, analizowania i wizualizowania danych, które mają odniesienie w przestrzeni.

— W branży logistycznej praktycznie każdy analizowany element — towary, ludzie, pojazdy — może być zlokalizowany geograficznie, dlatego GIS znacząco usprawnia działanie firm z branży transportowej. Oparcie analiz na cyfrowych mapach pozwala zwizualizować zależności między poszczególnymi elementami i udostępnić je kierownictwu, dyspozytorom i klientom. GIS umożliwia integrację danych dotyczących floty, pracowników i systemów zarządzania relacjami z klientami. Dzięki takiej integracji i wykorzystaniu rozwiązań internetowych wszyscy zainteresowani mają dostęp do informacji, które są przedstawione w przyswajalnej formie — tłumaczy Krzysztof Borkowski.

GIS pozwala m.in. planować optymalne trasy i ustalać harmonogramy dla pracowników, dzięki czemu można zredukować zużycie paliwa, a także zapewnić terminową realizację zamówień przy jednoczesnej optymalizacji kosztów.

— Dobre zaplanowanie trasy pozwala zmniejszyć liczbę przejechanych kilometrów, a tym samym zmniejszyć zużycie paliwa i zredukować emisję dwutlenku węgla. Rozwiązania GIS mogą być także wykorzystane do określenia idealnych miejsc do budowy hubów, stacji przeładunkowych i placówek firmy. Analiza lokalizacyjna może być także wykorzystana budynkach, np. dzięki Wi-Fi, co pozwala stworzyć mapę magazynu z uwzględnieniem lokalizacji poszczególnych towarów — wyjaśnia Krzysztof Borkowski.

W przyszłości GIS może wspierać m.in. pojazdy autonomiczne i drony, które będą wykorzystywały dane przestrzenne do lepszego określenia swojej lokalizacji.

— W tej dziedzinie można się spodziewać znacznej automatyzacji działań logistycznych na każdym etapie. Drony mogą być wykorzystywane do monitorowania środowiska, zarządzania kryzysowego, analizy terenu, kontroli infrastruktury i wielu innych spraw — podkreśla Krzysztof Borkowski.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: JOANNA DOBOSIEWICZ

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu