To może być trudny rok

  • Małgorzata Ciechanowska
opublikowano: 26-02-2014, 00:00

W 2013 r. w Polsce otwarto 18 hoteli z 1894 pokojami. W 2014 r. przybędą kolejne, w tym 19 sieciowych.

Mimo 7-procentowego wzrostu liczby turystów zagranicznych odwiedzających Polskę w 2013 r. (do 15,8 mln) i wzrostu ich wydatków o 11,5 proc. (do 39,8 mld zł) hotele w wielu miastach nie poprawiły wyników.

— Przychody i zyski w ubiegłym roku wzrosły tylko w Trójmieście i Krakowie. Nawet w Warszawie hotele zanotowały lekką stratę, mimo że w drugiej połowie roku wyniki się poprawiły dzięki listopadowej konferencji klimatycznej — mówi Janusz Mitulski, partner Horwath HTL Poland.

Najgorzej wypadł Wrocław, choć i tam w drugiej połowie roku średnie ceny rosły. Niestety, nic nie wskazuje na to, że tym roku nastąpi poprawa, bo rosnąca podaż obiektów hotelowych będzie wymuszała na hotelarzach obniżkę cen, przynajmniej w niektórych miastach.

Nowe obiekty

We Wrocławiu w 2013 r. otwarto dwa hotele: prywatny pięciogwiazdkowy Grape, oferujący 13 pokoi, i pod koniec roku — ekonomiczny B&Bze 140 pokojami. W marcu do użytku zostanie oddany kolejny — Best Western Plus ze 127 pokojami.

Wzrost podaży może załamać dotychczasową dynamikę wzrostu średniej ceny. Także Warszawa będzie musiała poradzić sobie z rosnącą podażą, bo w 2014 r. mają jej przybyć trzy hotele: czterogwiazdkowy Doublee Tree by Hilton (365 pokoi), trzygwiazdkowy Hampton by Hilton (300 pokoi) i czterogwiazdkowy Warsaw Plaza Hotel ze 149 pokojami. Długo zapowiadane otwarcie Renaissaince by Marriott przy stołecznym lotnisku przełożono na rok 2015. Wtedy także do użytku ma być oddany kolejny trzygwiazdkowy hotel Motel One ze 180 pokojami. Czy rynek wchłonie tak dużą liczbę nowych pokoi? Zdaniem Janusza Mitulskiego — tak, na co nadzieję daje rosnące obłożenie w drugiej połowie zeszłego roku.

— Stracą na tym jednak hotelarze, zwłaszcza w centrum stolicy, bo duża podaż z pewnością odbije się na średnich cenach trzy- i czterogwiazdkowych obiektów — przewiduje Janusz Mitulski. Ciężka praca czeka hotelarzy w Łodzi, gdzie w 2013 r. otwarto aż pięć obiektów, w tym dwa sieciowe. A kolejne są w planach. Na przełomie 2014 i 2015 r. swój hotel otworzy tu sieć B&B, a rok później sieć Puro.

— Łódź jest w takiej sytuacji jak Wrocław 10 lat temu, kiedy masowo zaczęły się tam pojawiać hotele czterogwiazdkowe. Miasto musi podjąć zdecydowane kroki w celu pozyskania nowych inwestycji, a przede wszystkim promocji turystyki i jako kierunku MICE, czyli turystyki biznesowej — uważa Janusz Mitulski. Na razie pod względem turystyki biznesowej dominuje Kraków. To właśnie dlatego tylko tu (i w Trójmieście) odnotowano wzrost przychodów i zysków hotelarzy. Znaczenie stolicy Małopolski wzrośnie jeszcze bardziej po otwarciu centrum konferencyjnego ICE i nowych hal targowych. Być może to właśnie zachęciło sieć Hilton do ulokowania tu aż trzech jej obiektów: Hilton Garden Inn, Doubletree by Hilton i Hampton by Hilton. Wszystkie mają być oddane do użytku w 2015 r. W Katowicach natomiast branża hotelowa czeka na otwarcie Międzynarodowego Centrum Konferencyjnego przy Spodku, siedziby Narodowej Orkiestry Polskiego Radia i Nowego Muzeum Śląska, bez których trudno liczyć na duży wzrost średnich cen. Ale w tym roku w stolicy Górnego Śląska ma powstać tylko jeden niewielki hotel — Mariacka (46 pokoi) sieci Best Western.

Remonty i franczyza

Nie wszystkie sieci postawiły na otwieranie nowych obiektów. Starwood Hotel & Resorts, widząc rosnącą podaż i deficyt wydarzeń międzynarodowych, takich jak COP 19 czy Euro 2012, postanowił się skupić na modernizowaniu swoich hoteli.

— Przez kilka lat intensywnie inwestowaliśmy w remonty. Odnowiliśmy m.in. sale bankietowe w warszawskim Sheratonie, przeprowadziliśmy generalny remont Hotelu Bristol i wymieniliśmy łóżka w hotelach Westin w Warszawie i w Sheratonie w Krakowie — wylicza Ganćalo Duarte Silva, dyrektor generalny Starwood Hotel & Resorts w Polsce. W 2014 r. sieć zmodernizuje m.in. executive lounge, lobby i restaurację w hotelu The Westin Warsaw. Ponadto Starwood przez ostatnie trzy lata udoskonalał swój program lojalnościowy SPG. Wprowadzono m.in. usługę Your24 (dostępna dla gości, którzy spędzają w sieci ponad 75 nocy w roku), dzięki której goście mogą meldować się w hotelu o dowolnej porze.

— Oznacza to złamanie powszechnej w hotelarstwie doby hotelowej, która rozpoczyna się o godzinie 14-15. Dla tej grupy klientów doba w hotelach sieci Starwood zaczyna się wtedy, kiedy sobie tego życzą i trwa 24 godziny — wyjaśnia Ganćalo Duarte Silva. Poza tym goście, którzy spędzają ponad 100 nocy rocznie w hotelach sieci, mają do usług ambasadora, który jest z nimi w kontakcie przed, podczas i po pobycie. Pomaga zarezerwować pokój, transport, rozrywkę. Starwood Hotel & Resorts analizuje także współpracę na zasadach franczyzy, ale nie ma jeszcze w tej sprawie konkretnych planów. Bardzo za to na franczyzę postawił Orbis, który w poprzednim roku przyjął pięć obiektów hotelowych z marką Mercure i Ibis Styles. Dzięki temu liczba pokoi sieci wrosła o 10 proc. w stosunku do 2012 r.

— Podpisaliśmy również kilka umów franczyzowych na obiekty, które są budowane, m.in. w Grudziądzu. Negocjujemy też nowe umowy. Naszym celem jest skupienie w Grupie Orbis 90 hoteli do końca 2015 roku — zapowiada David Henry, SVP Sales, Marketing Distribution and Revenue Management w Grupie Hotelowej Orbis. Hotel Ibis Styles w Grudziądzu zostanie otwarty i włączony do Grupy Orbis w czwartym kwartale 2015 r. Będzie w nim ponad 80 pokoi, restauracja i sale konferencyjne.

Okiem eksperta
Inwestorzy są chętni
Šárka Chapman
konsultant ds. nieruchomości hotelowych w dziale wycen i doradztwa Cushman & Wakefield
Przewidujemy, że w 2014 r. wzrośnie liczba transakcji zawieranych w sektorze nieruchomości hotelowych, zwłaszcza na polskim rynku, który — zdaniem inwestorów — jest najciekawszy w Europie Środkowo- -Wschodniej. Rośnie również zainteresowanie tym rynkiem wśród kredytodawców, którzy chętniej wspierają inwestycje hotelowe, co przyczyni się do wejścia nowych inwestorów i większej aktywności inwestycyjnej w tym sektorze nieruchomości. W 2013 r. zawarto w Polsce trzy istotne transakcje hotelowe, dotyczyły hoteli Mercure Zakopane Kasprowy, Sheraton w Krakowie i Bristol w Warszawie. Prognozujemy wzrost liczby transakcji.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MAŁGORZATA CIECHANOWSKA

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu