Jeszcze kilka lat temu polski biznes w dużej części uważał, że działając w kraju, który nadal jest w trakcie transformacji, musi wyrównywać braki do zachodniej części Europy, czyli skupić się na osiąganiu zysków i rozwoju na coraz bardziej konkurencyjnym rynku.
Jednocześnie stanowiło to wytłumaczenie dla nieangażowania się spółek w kwestie społeczne czy środowiskowe. Dzisiaj rynek dojrzał, dzięki czemu zmieniło się podejście spółek do społecznej odpowiedzialności biznesu.
Jednocześnie otocznie społeczne stało się zdecydowanie bardziej wymagające wobec firm działających na lokalnym rynku. Najwyższa jakość produktu, czy usługi, to dzisiaj nie wszystko — równie ważna stała się działalność firmy oparta na empatii oraz jej odpowiedzialność za społeczeństwo i środowisko naturalne. Ale żeby osiągnąć ten poziom samoświadomości, firmy muszą przejść dość długą drogę i włączyć CSR do swojej strategii prowadzenia biznesu.
Firmy coraz częściej dostrzegają wartość CSR jako przewagi konkurencyjnej, wartości dodanej dla swojej podstawowej działalności oraz długofalowej inwestycji. Poprzez angażowanie się w sprawy lokalnych społeczności, realizację wieloletnich cyklicznych programów edukacyjno-społecznych, a co za tym idzie — ponoszenie odpowiednich nakładów, spółki zyskują zaufanie społeczne, budują wokół siebie pozytywny klimat, a nawet mogą uzyskiwać wymierne korzyści. P
rzykładów nie brakuje, dzięki czemu udaje się skutecznie zwalczać mit, jakoby CSR miał być wyłącznie kosztem dla firmy, a działalność społecznie odpowiedzialna równoważna z działalnością sponsoringową. W ramach przyjętej strategii społecznej odpowiedzialności Grupy Kapitałowej Lotos jednym z obszarów jest integracja z otoczeniem, a w jego ramach kluczowym celem na najbliższe lata będzie zapewnienie przychylności otoczenia oraz wzmacnianie reputacji spółki poprzez podejmowanie działań wspierających rozwiązywanie lokalnych problemów. Koncern angażuje się w przedsięwzięcia ukierunkowane na wyrównywanie szans dzieci i młodzieży i przeciwdziałanie wykluczeniu społecznemu. Spółka realizuje wiele programów, które służą tym celom.
Jednym z nich są „Skrzydła z Grupą Lotos”. To program długoterminowej pomocy uczniom szkół podstawowych, gimnazjów i liceów, którzy z powodu złej sytuacji materialnej w rodzinie wymagają dożywiania w szkole, zakupu wyprawek z artykułami szkolnymi, dofinansowania wycieczek czy dodatkowych zajęć edukacyjnych.
Koncern aktywnie angażuje się także w projekty społeczno-sportowe, mające na celu wsparcie rozwoju fizycznego dzieci i młodzieży, kształcenie kolejnych pokoleń sportowców, którzy będą zasilali lokalne drużyny, a później kadrę narodową. Pozytywne doświadczenia z realizacji Narodowego Programu Skoków Narciarskich z sukcesem realizowanego od 10 lat pozwoliły na przenoszenie sprawdzonego modelu współpracy sportu i biznesu na inne dyscypliny.
Z początkiem września Akademia Piłkarska Lechii Gdańsk we współpracy z Grupą Lotos rozpoczęła program „Biało-zielona przyszłość z Lotosem”. Program nie koncentruje się wyłącznie na wyszukiwaniu największych talentów piłkarskich, ale obejmuje też dużą grupę dzieci i młodzieży z Pomorza, która chce grać w piłkę na poziomie amatorskim.
Ponad 3000 uczniów otrzymuje równą szansę rozwoju fizycznego i realizacji swoich pasji sportowych przez futbol w atmosferze fair play. Dla Lotosu wszystkie aktywności na rzecz mieszkańców regionu to wyraz odpowiedzialności za środowisko społeczne, w którym działa.