Czytasz dzięki

Tory będą tańsze

Komisja Europejska planuje zmienić przepisy, by obniżyć stawki dostępu do infrastruktury kolejowej. Zarządcy mogą liczyć na rekompensaty.

Opłaty za dostęp do torów stanowią niemal 40 proc. przychodów PKP Polskich Linii Kolejowych (PLK), które w ostatnich latach były bliskie 6 mld zł. W okresie pandemii COVID-19 gwałtownie spadły, ponieważ przewoźnicy lawinowo odwoływali kursy pociągów, którymi przestali jeździć pasażerowie m.in. z powodu wprowadzenia przez rząd limitów. Podobnie było w całej Europie. W poszczególnych krajach ubytek pasażerów i przewozów szacuje się na 70-90 proc. Obecnie przewoźnicy przywracają połączenia, ale wciąż notują spadek przychodów wynikający z pandemii.

Przewoźnicy kolejowi od lat podkreślają, że płacą za dostęp do całej
infrastruktury kolejowej, a drogowi tylko za niektóre odcinki tras. Liczą więc
na obniżkę stawek nie tylko w okresie pandemii.
Zobacz więcej

RÓWNOUPRAWNIENIE:

Przewoźnicy kolejowi od lat podkreślają, że płacą za dostęp do całej infrastruktury kolejowej, a drogowi tylko za niektóre odcinki tras. Liczą więc na obniżkę stawek nie tylko w okresie pandemii. AdobeStock

Komisja Europejska zamierza wprowadzić rozwiązania prawne, pozwalające obniżyć koszty przewoźnikom i zapewnić przychody zarządcom. Dziś upływa termin konsultacji społecznych projektu rozporządzenia, które upoważnia zarządców do obniżenia, zniesienia lub odroczenia opłat za dostęp do infrastruktury kolejowej oraz usługowej. W zamian mogą dostać gratyfikację z budżetu. Bruksela zezwala im także na ponowną ocenę zdolności segmentów rynku przewozów do stosowania wcześniej wprowadzonych podwyżek opłat, w celu ewentualnego zmniejszenia opłat za tzw. minimalny pakiet dostępu. W grę wchodzi też zezwolenie zarządcom infrastruktury kolejowej na odstąpienie od pobierania od przewoźników opłat rezerwacyjnych za niewykorzystanie przydzielonej zdolności przepustowej. Ostatnie z zaproponowanych rozwiązań w Polsce już zostało wprowadzone.

Obecnie rząd musi zdecydować natomiast, czy i w jakim zakresie zrekompensuje ubytki PKP PLK wynikające z ewentualnej obniżki.

— Projekt rozporządzenia oceniamy pozytywnie. W przypadku wdrożenia przez Polskę zaproponowanych rozwiązań złagodzone zostaną skutki pandemii COVID-19 w przewozach kolejowych — mówi Mirosław Siemieniec, rzecznik PKP PLK.

Dodaje, że wdrożenie rozporządzenia uzupełni istniejące ramy prawne dotyczące systemu opłat za korzystanie z infrastruktury kolejowej oraz umożliwi reagowanie na potrzeby sektora tak długo, jak długo skutki pandemii będą się utrzymywać.

— Podczas wideokonferencji z przedstawicielami Ministerstwa Infrastruktury wielokrotnie dyskutowaliśmy o możliwości obniżenia stawek dostępu i wyrównania ubytków finansowych PKP PLK. To najbardziej sprawiedliwe rozwiązanie, ograniczające ryzyko oskarżeń o niedozwoloną pomoc publiczną, ponieważ wszyscy przewoźnicy mogą liczyć na obniżki na tych samych zasadach. Najbardziej istotne jest zmniejszenie stawek dla przewoźników towarowych, pasażerskim przyznano bowiem ulgi i rekompensaty w ramach tarczy antykryzysowej — mówi Jakub Majewski, prezes Fundacji ProKolej.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane