Toyota najszybciej zdobywa rynek

opublikowano: 15-06-2020, 22:00

W ciągu ostatniej dekady najwięcej na polskim rynku motoryzacyjnym zyskała Toyota. Największy przegrany to Fiat.

Przeczytaj tekst i dowiedz się:

  • Jakie udziały rynkowe ma 20 największych koncernów motoryzacyjnych
  • Jak się zmieniały te udziały w ostatniej dekadzie

Wielkość sprzedaży czy liczba rejestracji samochodów poszczególnych producentów to jedno. Wskaźnikiem świadczącym o pozycji marki w danym regionie jest jej udział rynkowy. Instytut Badań Rynku Motoryzacyjnego Samar sprawdził, jak zmieniła się popularność najchętniej wybieranych marek na przestrzeni ostatniej dekady.

Porównaniu zostały poddane udziały rynkowe producentów samochodów osobowych z końca 2010 r. oraz te najnowsze — w pierwszej połowie 2020 r. Przypomnijmy, że w 2010 r. w Polsce sprzedano 333,5 tys. aut osobowych. Liderem z wynikiem 37,8 tys. sprzedanych samochodów i rynkowym udziałem na poziomie ponad 11,3 proc. była Skoda. Na pozycji wicelidera znalazł się Volkswagen (27,8 tys. i 8,3 proc. udziału) przed Fordem (26,8 tys. i 8 proc.). Fiat ze sprzedażą 25,8 tys. samochodów i udziałem na poziomie 7,8 proc. zajmował czwarte miejsce, wyprzedzając Toyotę (25,1 tys. sprzedanych aut i 7,5 proc. rynku).

Blisko 10 lat później sytuacja wygląda zupełnie inaczej. Zmienił się lider, Ford spadł na 10., a Fiat na 15. pozycję. W pierwszym półroczu 2020 r. zarejestrowano łącznie 144 tys. aut osobowych. Liderem (21,6 tys. aut i ponad 15-procentowy udział w rynku) jest Toyota. Tym samym Japończycy wyprzedzili wieloletniego lidera — Skodę. Niespełna 19,8 tys. sprzedanych aut wystarczyło Czechom na drugie miejsce w rankingu i zapewniło rynkowy udział na poziomie prawie 14 proc. Trzecie miejsce należy do Volkswagena (11,8 tys. aut; 8,2-procentowy udział). Na czwartym miejscu jest KIA (9 tys. rejestracji i 6,3-procentowy udział), a na piątym Mercedes z ponad 6,7 tys. rejestracji i udziałem na poziomie 4,7 proc.

— Liderem w zestawieniu analizującym wzrost rynkowego udziału okazała się w minionej dekadzie Toyota. Na drugim miejscu znajduje się Dacia. Jej obecność w czołowej dziesiątce rankingu to już właściwie reguła, gównie dzięki bestsellerowemu dusterowi, najtańszemu SUVowi oferowanemu w polskich salonach. W czołówce znalazły się cztery marki premium, co pokazuje znaczący wzrost popularności tego prestiżowego segmentu w ciągu ostatnich lat. Udział premium w ogólnej sprzedaży aut osobowych wynosił na koniec 2010 r. tylko 7,2 proc., a obecnie to ponad 18 proc. Prym w grupie wiedzie Mercedes — opowiada Wojciech Drzewiecki, prezes Samaru.

Najwięcej w tej dekadzie stracił Fiat: ponad 5 pkt proc.

— 10 lat temu wyniki włoskiej marki napędzane były sprzedażą pandy i punto. Obecnie motorem napędowym marki jest model tipo, ale jego sprzedaż, mimo wzrostu rynku, jest już znacznie niższa — tłumaczy Wojciech Drzewiecki.

W pierwszej dziesiątce marek, które straciły najwięcej, są też trzy marki grupy PSA (Opel, Citroen i Peugeot), a także trzy marki należące do francusko-japońskiego aliansu Renault- Nissan-Mitsubishi.

— Obecnie obie grupy są w fazie restrukturyzacji i na polskim rynku radzą sobie poniżej oczekiwań. Dotkliwy spadek w ostatniej dekadzie zaliczył też Ford, który 10 lat temu miał bardzo dobre wyniki dzięki focusowi i mondeo, szczególnie chętnie wybieranym przez firmy — opowiada Wojciech Drzewiecki. Łagodniejsze spadki dotknęły też japońskich producentów — Hondę i Suzuki.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Bołtryk

Polecane