Toyota notuje rekordowy zysk

Marcin Gesing
31-10-2002, 00:00

Toyota, największy japoński producent samochodów, zanotował w ostatnich sześciu miesiącach aż 90-proc. wzrost zysków. Gorzej powiodło się Volkswagenowi, który zarobił w trzecim kwartale o połowę mniej niż przed rokiem.

Mimo słabego popytu na rynku wewnętrznym, japońska Toyota cieszy się znaczącym wzrostem sprzedaży w Europie i Stanach Zjednoczonych. Po sześciu miesiącach, licząc do końca września, firma zanotowała 15,4-proc. wzrost przychodów ze sprzedaży w porównaniu z analogicznym okresem ubiegłego roku. W tym czasie zysk netto koncernu wzrósł aż o 90 proc. — do 553,7 mld JPY (18,27 mld zł). Zyski operacyjne Toyoty wzrosły o 44 proc. — do 730,8 mld JPY (24,1 mld zł).

Osiągnięcie takich wyników było możliwe dzięki poważnej redukcji kosztów i sprzyjającym kursom walutowym.

Sprzedaż nowych samochodów Toyoty wzrosła w porównaniu z ubiegłym rokiem o ponad 15 proc., w czym pomogła firmie duża popularność nowego modelu Camry. Znakomicie sprzedaje się też model Yaris, dzięki któremu koncern liczy na rychłe zdobycie 5-proc. udziału w europejskim rynku. Z kolei na rynku USA konkurenci japońskiego koncernu martwią się rosnącą popularnością luksusowej marki Lexus.

Większość azjatyckich koncernów motoryzacyjnych notuje w tym roku wzrost sprzedaży, głównie jednak na rynkach zewnętrznych. W Europie jedynie BMW i DeimlerChrysler sprzedali więcej aut niż w ciągu dziewięciu miesięcy 2001 r. Największy europejski producent samochodów — Volkswagen — sprzedał o 6,4 proc. mniej aut niż przed rokiem. W trzecim kwartale tego roku zysk netto grupy spadł o 51 proc. — do 439 mln EUR (1,75 mld zł). Na wynik wpłynęła przede wszystkim konieczność odpisów strat z powodu zmniejszenia wartości zakupionych aktywów. Niemiecka grupa, która produkuje m.in. Audi, Seaty, Skody i VW, obwinia także słaby popyt w Europie i obu Amerykach. Firma ma nadzieję, że wprowadzone niedawno nowe modele przyciągną w tym kwartale większe grono klientów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcin Gesing

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy

Puls Biznesu

Świat / Toyota notuje rekordowy zysk