Toyota poprawiła model Avensis

Julia Kafka
19-01-2001, 00:00

Toyota poprawiła model Avensis

Japoński koncern Toyota zaprezentował zmodyfikowaną wersję modelu Avensis. Auto obecne jest na światowych rynkach już od trzech lat, a w jego nowym wydaniu dokonano więcej zmian w środku niż na zewnątrz.

Zewnętrznie wydanie drugie, poprawione, nie różni się zbytnio od pierwszej wersji auta. Przedstawiciele koncernu zapewniają jednak, że ważniejsze są zmiany wewnątrz samochodu oraz te całkiem niewidoczne — modyfikacje jednostek napędowych. Nie wiadomo tylko czy same silniki są w stanie zapewnić zwycięstwo w wyścigu o klienta. Modyfikacja modelu Avensis jest najlepszym dowodem na to, że Toyota nie chce na razie wchodzić na rynek z nowym pojazdem, woląc poprawić to, co już sprawdzone. Najlepszym przykładem jest praktycznie cała zmodyfikowana rodzina aut Lexus.

Trochę tu, trochę tam

Wygląd poprawionej Avensis nie rzuci nikogo na kolana, auto zachowało swoją dość spokojną linię. Modyfikacje przedniej części mają przybliżyć samochód wyglądem do limuzyny Camry. Konstruktorzy nie chcąc wprowadzać rewolucyjnych zmian, dokonali po prostu kilku poprawek kosmetycznych. Zarówno z przodu jak i z tyłu samochodu. Aby Avensis nie była odbierana tylko jako poważne auto rodzinne, dorzucono kilka chromowanych dodatków, jak atrapa chłodnicy i końcówka rury wydechowej. Jednak to wszystko powinno być uzupełnione seryjnie montowanymi aluminiowymi obręczami kół. Zmiany wydają się nie tyle złe, ile nie całkiem konieczne. Ogólnie, bryła auta zyskała na płynności dzięki wygładzeniu takich elementów, jak na przykład klosze tylnych lamp.

Poprawiono również kilka drobiazgów wewnątrz samochodu. Czytelniej rozplanowano deskę rozdzielczą. Niestety, tylko w droższych modelach oferowane jest drewniane wykończenie kokpitu, ale cóż, auto w końcu nie należy do segmentu samochodów luksusowych i nie może oferować wszystkiego w standardzie.

Nowości pod maską

Japońscy inżynierowie postarali się, aby delikatna kosmetyka nadwozia Avensis nie była jedyną nowością. Nowa Toyota będzie wyposażana w cztery jednostki napędowe, trzy benzynowe skonstruowane w technologii VVT-i oraz jedną wysokoprężną. Absolutną nowością ma być najmocniejszy silnik o pojemności 2,0 l i mocy 150 KM. Maksymalny moment obrotowy 200 Nm jednostka ta osiąga przy 4000 obr./min. System sterowania faz zaworowych VVT-i zapewnia znacznie spokojniejszą i bardziej płynną jazdę. Producenci przekonują również, że nowe silniki mają mieć lepsze osiągi przy mniejszym zużyciu paliwa. Na uwagę zasługuje także 2-litrowy silnik Diesla, który oprócz niskiego spalania (5,9 l na 100 km) dysponuje bardzo przyzwoitymi osiągami. Moc 110 KM powinna wystarczyć praktycznie każdemu kierowcy, tym bardziej że auto wyposażone w ten silnik przyspiesza od 0 do 100 km/h w 11,4 s. Wiele czynników, głównie ekonomicznych, może sprawić, że ta wersja nowej Avensis spotka się z dużym zainteresowaniem klientów.

Jazda bezpieczniejsza

Logiczne jest, że równolegle z wprowadzaniem nowych jednostek napędowych i poprawionymi osiągami musi nastąpić ulepszenie systemu bezpieczeństwa pojazdu. Avensis, oprócz takich standardów jak ABS połączony z elektronicznym systemem rozkładu siły hamowania EBD (teraz montowany seryjnie), wyposażony jest w komplet poduszek powietrznych dla kierowcy i pasażera oraz poduszki boczne.

Niestety tarczowe hamulce tylnych kół są już wyposażeniem dodatkowym. Za dopłatą dostępne są również boczne kurtyny powietrzne oraz system kontroli stabilności pojazdu VSC. Urządzenie to pomaga w kontrolowaniu auta szczególnie podczas jazdy na śliskich nawierzchniach i na zakrętach. W modelach z VSC montuje się również system kontroli trakcji i urządzenie wspomagające siłę hamowania, przydatne podczas gwałtownego zatrzymywania pojazdu. Dość rozsądne jest wyposażenie pojazdu w seryjnie montowany immobiliser i centralny zamek.

Ogólnie auto jest typowym „japończykiem” i nikt nie powinien być rozczarowany ani jego funkcjonowaniem, ani wyglądem.

Julia Kafka

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Julia Kafka

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Po godzinach / Toyota poprawiła model Avensis