TP SA: inwestycje w IT obniżą koszty o 40 proc.

Mariusz Zielke
28-02-2003, 00:00

Ten rok upłynie w TP SA pod znakiem wzmożonej informatyzacji. 700 mln zł, jakie spółka planuje wydać na inwestycje, zwróci się szybko, bo obniży bieżące koszty o co najmniej 40 proc.

Modernizacja systemu finansowo-księgowego, wybór platformy ERP (wspomagającej zarządzanie) oraz wyłonienie jednego dostawcy sprzętu — to nowe informatyczne plany TP SA na 2003 r. W sumie największy polski operator telekomunikacyjny wyda na inwestycje 700 mln zł.

— To duża kwota, ale przyniesie wymierne korzyści w postaci obniżenia bieżących wydatków na IT, dzięki czemu realny poziom inwestycji będzie malał. Inwestujemy tylko w to, co przyniesie zwrot w krótkim czasie i wymierne, mierzalne zyski dla biznesu — zapewnia Waldemar Ziomek, dyrektor informatyki TP SA.

Poza nowymi projektami operatora czeka w 2003 r. dokończenie kilku trwających już przedsięwzięć. I to one pochłoną najwięcej pieniędzy. Ponad połowa środków na inwestycje pójdzie na zakończenie wdrożenia CRM (relacje z klientami), budowę systemów call center, modernizację scentralizowanego już billingu i integrację paszportyzacji.

— Inwestycje w kompleksowe rozwiązanie do obsługi klienta są naszym priorytetem — przekonuje dyrektor informatyki telekomu.

Cały koszt wdrożenia CRM wyniesie dużo więcej niż początkowo szacowali analitycy. Sam pilot kosztował niemal 67 mln zł, a rozszerzenie rozwiązania na cały kraj to niemal pięć razy więcej — 300 mln zł. Na kolejne kontrakty w tym roku mogą więc liczyć realizujące projekt spółki IBM i Prokom.

TP SA zaoszczędzi jednak na paszportyzacji. Analitycy szacowali, że jej modernizacja i integracja może kosztować od 200 do 300 mln zł.

— Zamkniemy się w 100 mln zł. Inwestujemy tylko w automatyzację procesu ewidencji i zarządzania siecią — mówi Waldemar Ziomek.

Na kontrakt wartości 60 mln zł na dokończenie paszportyzacji może liczyć Computerland.

Na lata 2003-2005 zaplanowano też wprowadzenie kolejnej wersji systemu billingowego dla klientów indywidualnych (realizuje go spółka Spin). Niedługo powinna zostać podpisana umowa z EDS na wdrożenie billingu biznesowego. Jej wartość — według szacunków „PB” — powinna wynieść w granicach 70 mln zł.

Spółki informatyczne uważnie przyglądają się nowym projektom, które TP SA planuje rozpocząć w 2003 r. Na pierwszy plan wysuwa się wybór nowoczesnej platformy ERP.

— Na pewno zdecydujemy się na sprawdzone, renomowane rozwiązanie — mówi nasz rozmówca.

Szacuje się, że na taki system operator będzie musiał wydać około 100 mln zł. Zanim zostanie wprowadzony, modernizację czeka system finansowo — księgowy. Dwa lata temu zrealizowany przez Prokom system rachunkowy kosztował ponad 200 mln zł. Pod koniec roku TP SA może też zacząć modernizować hurtownię danych. Do tej pory jej budowa pochłonęła 80 mln zł. Teraz głównie trzeba zająć się ujednoliceniem w niej olbrzymiej ilości danych z różnych systemów. Wkrótce powinien też rozstrzygnąć się trwający już przetarg na generalnego dostawcę sprzętu — zarówno serwerów unix jak i zwykłych komputerów.

Wszystkie projekty mają przynieść obniżkę kosztów utrzymania rozwiązań informatycznych o 40 proc. (sama centralizacja billingu przyniosła oszczędności rzędu 80 proc.).

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Zielke

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / TP SA: inwestycje w IT obniżą koszty o 40 proc.