Tradycyjne media pod presją internetowych marek

Marcin Zawiśliński
opublikowano: 2008-09-29 00:00

Media są coraz bardziej zdominowane przez marki internetowe. Wśród nich pierwsze skrzypce gra Google, ale cenimy też polskie znaki.

Media są coraz bardziej zdominowane przez marki internetowe. Wśród nich pierwsze skrzypce gra Google, ale cenimy też polskie znaki.

W badaniu Brand Asset Valuator (BAV) i MillwardBrown SMG/KRC, dotyczącym opinii konsumentów na temat różnych marek, przeanalizowano ich w sumie 1300 z 95 branż. Zdecydowanym zwycięzcą w kategorii na najpopularniejsze portale i usługi internetowe — i to zarówno na świecie, jak i w Polsce, okazał się Google. W naszym kraju tuż za nim uplasowały się: Skype, Gadu-Gadu, Allegro i Wikipedia. Nieco inna jest kolejność w rankingu sporządzonym na podstawie głosów internautów. Wśród nich także wygrała firma Larry’ego Page’a i Sergeya Brina, ale kolejne miejsca zajęły: Wikipedia, Gadu-Gadu, Allegro i Grono.net.

— Pod uwagę wzięto wyróżnialność, zapotrzebowanie, szacunek i wiedzę, jaka jest związana z poszczególnymi markami — wyjaśnia Marek Staniszewski, dyrektor strategiczny agencji Young Rubicam Brands, która badała opinie internautów.

— Marki internetowe rozwijają się coraz szybciej. Yahoo stało się światową marką w ciągu dwóch lat, MySpace i YouTube potrzebowały na to jeszcze mniej czasu — mówi Beata Mońka, prezes Young Rubicam Brands.

Potwierdza to także honorowy gość ubiegłotygodniowej konferencji "Digital Day", podczas której zaprezentowano wyniki badań BAV.

— Świat mediów analogowych powoli umiera. Jego miejsce zajmują marki internetowe, takie jak Google, Skype czy Allegro — uważa Simon Silvester, brytyjski guru marketingu interaktywnego, autor książki "How to think digital".

Polscy respondenci spośród medialnych marek internetowych najczęściej wymieniali: Wirtualną Polskę, Interia.pl, Onet.pl, Gazeta.pl, o2.pl i Dziennik.pl. Z badania wynika również, że sprzedaż elektronicznych wersji gazet codziennych rośnie szybciej niż ich wersji papierowych. O sile internetu świadczy również to, że w światowym rankingu BAV, obejmującym wszystkie kategorie produktów i usług, marka Google zajęła ósmą pozycję.

Jaka jest recepta na stworzenie rozpoznawalnej na całym świecie marki?

— Skutecznie rozwiązujemy powszechne i istotne problemy ludzi. To nie jest nowa recepta na sukces. Przeciwnie, brzmi niemal jak typowy slogan. Trudność tkwi w realizacji. Nasze produkty są proste w obsłudze, a oferują duże możliwości. Zawdzięczamy to innowacyjnym, zaawansowanym technologiom, których nie widać, ale które skutecznie napędzają naszą wyszukiwarkę. Resztę załatwia za nas internet, który pozwala na szybką komunikację — zdradza Artur Waliszewski, country business manager Google Poland.

W badaniu nie uwzględniono takich marek, jak Nasza-klasa.pl i Krewniacy.pl.

— Nie przewidzieliśmy, że w ciągu roku tak bardzo wzrośnie ich popularność — przyznaje Marek Staniszewski.