Media są coraz bardziej zdominowane przez marki internetowe. Wśród nich pierwsze skrzypce gra Google, ale cenimy też polskie znaki.
W badaniu Brand Asset Valuator (BAV) i MillwardBrown SMG/KRC, dotyczącym opinii konsumentów na temat różnych marek, przeanalizowano ich w sumie 1300 z 95 branż. Zdecydowanym zwycięzcą w kategorii na najpopularniejsze portale i usługi internetowe — i to zarówno na świecie, jak i w Polsce, okazał się Google. W naszym kraju tuż za nim uplasowały się: Skype, Gadu-Gadu, Allegro i Wikipedia. Nieco inna jest kolejność w rankingu sporządzonym na podstawie głosów internautów. Wśród nich także wygrała firma Larry’ego Page’a i Sergeya Brina, ale kolejne miejsca zajęły: Wikipedia, Gadu-Gadu, Allegro i Grono.net.
— Pod uwagę wzięto wyróżnialność, zapotrzebowanie, szacunek i wiedzę, jaka jest związana z poszczególnymi markami — wyjaśnia Marek Staniszewski, dyrektor strategiczny agencji Young Rubicam Brands, która badała opinie internautów.
— Marki internetowe rozwijają się coraz szybciej. Yahoo stało się światową marką w ciągu dwóch lat, MySpace i YouTube potrzebowały na to jeszcze mniej czasu — mówi Beata Mońka, prezes Young Rubicam Brands.
Potwierdza to także honorowy gość ubiegłotygodniowej konferencji "Digital Day", podczas której zaprezentowano wyniki badań BAV.
— Świat mediów analogowych powoli umiera. Jego miejsce zajmują marki internetowe, takie jak Google, Skype czy Allegro — uważa Simon Silvester, brytyjski guru marketingu interaktywnego, autor książki "How to think digital".
Polscy respondenci spośród medialnych marek internetowych najczęściej wymieniali: Wirtualną Polskę, Interia.pl, Onet.pl, Gazeta.pl, o2.pl i Dziennik.pl. Z badania wynika również, że sprzedaż elektronicznych wersji gazet codziennych rośnie szybciej niż ich wersji papierowych. O sile internetu świadczy również to, że w światowym rankingu BAV, obejmującym wszystkie kategorie produktów i usług, marka Google zajęła ósmą pozycję.
Jaka jest recepta na stworzenie rozpoznawalnej na całym świecie marki?
— Skutecznie rozwiązujemy powszechne i istotne problemy ludzi. To nie jest nowa recepta na sukces. Przeciwnie, brzmi niemal jak typowy slogan. Trudność tkwi w realizacji. Nasze produkty są proste w obsłudze, a oferują duże możliwości. Zawdzięczamy to innowacyjnym, zaawansowanym technologiom, których nie widać, ale które skutecznie napędzają naszą wyszukiwarkę. Resztę załatwia za nas internet, który pozwala na szybką komunikację — zdradza Artur Waliszewski, country business manager Google Poland.
W badaniu nie uwzględniono takich marek, jak Nasza-klasa.pl i Krewniacy.pl.
— Nie przewidzieliśmy, że w ciągu roku tak bardzo wzrośnie ich popularność — przyznaje Marek Staniszewski.