Do 2025 r. zainwestujemy 500 mln zł w rozwój sieci franczyzowych, by co roku zwiększać liczbę sklepów o co najmniej 500, zredukować różnicę cen między nimi a dyskontami i zwiększyć sprzedaż – powiedział PB Paweł Surówka, prezes notowanego na GPW Eurocashu, przy okazji ogłoszenia strategii na lata 2023-25. Firma właśnie ogłosiła kadrową zmianę, która ma przybliżyć ją do osiągnięcia celów.

Roszady w zarządzie Carrefoura Polska
Dyrektorem generalnym spółki Eurocash Franczyza, w ramach której funkcjonuje sieć Delikatesy Centrum, został Marek Lipka. To menedżer specjalizujący się m.in. w transformacjach biznesowych, który całą karierę zawodową był związany z Carrefourem Polska. Spędził w nim 21 lat, a od 2019 r. był dyrektorem handlowym i członkiem zarządu.
To niejedyna w ostatnim czasie zmiana w zarządzie polskiego oddziału francuskiej sieci handlowej, który prowadzi ponad 900 sklepów w kilku formatach i osiąga ponad 2 mld EUR przychodów. W marcu 2022 r. Michał Sacha, członek zarządu odpowiedzialny za marketing, digital, IT, e-commerce i usługi finansowe, przeniósł się na podobne stanowisko w Leroy Merlin Polska. W Carrefourze zastąpił go Robert Stupak związany wcześniej m.in. z Bricomanem i Kauflandem.

Eurocash wzmacnia franczyzę w detalu
Głównym elementem biznesu Eurocashu jest hurt, ale działa on także na rynku detalicznym. W 2022 r. zwiększył sprzedaż w tym segmencie o jedną piątą do 7,7 mld zł. W przypadku zysku EBITDA (376 mln zł) dynamika była dwukrotnie wyższa, dzięki czemu marża wzrosła z 3,2 do 4,9 proc. Giełdowa spółka rozwija się w detalu m.in. poprzez sieć Delikatesy Centrum. Pod jej szyldem działało na koniec ubiegłego roku ok. 1,1 tys. sklepów własnych i 400 franczyzowych. Eurocash zrezygnował z rozbudowy własnej sieci detalicznej na rzecz franczyzy, uzasadniając to lepszą efektywnością operacyjną i kapitałową.
– Gdyby zliczyć łączną sprzedaż naszych wszystkich sieci franczyzowych i partnerskich, to odpowiadają one za 14,5 proc. wartości całego polskiego rynku. To trzy razy więcej niż Dino, tylko Biedronka ma większy udział. Konsumenci cenią te sklepy za bliskość i wygodę, ale największym wyzwaniem jest poziom cen na półkach. Celem na 2025 r. jest to, by nasze sieci wspólnie miały 16-procentowy udział w rynku – powiedział PB Paweł Surówka w sierpniu 2022 r.
Osobie z takimi kompetencjami jak Marek Lipka należy się kredyt zaufania. Jego zatrudnienie wydaje się dobrym posunięciem na drodze do realizacji strategii. Eurocash zapowiedział powiększanie sieci partnerskiej i franczyzowej o 500 sklepów rocznie, a jak na razie dynamika jest w miarę płaska. Wnioskuję więc, że zatrudnił Marka Lipkę, by ten stan zmienić.
Po dłuższej analizie mam mieszane uczucia co do skupienia się spółki w segmencie detalicznym na franczyzie. Z jednej strony od lat było widać, że, nie wiedząc dlaczego, wyniki sklepów własnych są zdecydowanie gorsze od franczyzowych, więc lepiej rozbudowywać sieć na bazie tych drugich. Z drugiej strony Dino udowadnia, że sklepy własne mogą osiągać odpowiednie parametry, dlatego lepiej było znaleźć przyczynę problemu i go rozwiązać. W aktualnej strategii Eurocash koncentruje się na sprzedaży hurtowej i detalicznej w segmencie małych sklepów, a to przecież [za wyjątkiem sieci convenience, jak np. Żabka – red.] rynek spadkowy.
O tyle Eurocash chce poprawić w latach 2023-25 średni obrót sklepu w sieciach franczyzowych i partnerskich…
…a o tyle ich rentowność.

