Transfer z zarządu Carrefoura Polska do Eurocashu

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2023-07-17 12:33
zaktualizowano: 2023-07-17 14:54

Marek Lipka spędził w Polskim oddziale francuskiej sieci handlowej ponad dwie dekady. Teraz rozwinie detaliczną franczyzę hurtownika z GPW.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • kim jest nowy szef spółki Eurocash Franczyza
  • dlaczego hurtownik z GPW skupia się w segmencie detalicznym na franczyzie i jakie strategiczne cele chce uzyskać
  • jak zmianę kadrową w Eurocashu ocenia analityk i dlaczego ma mieszane uczucia wobec koncentracji spółki na franczyzie
Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Do 2025 r. zainwestujemy 500 mln zł w rozwój sieci franczyzowych, by co roku zwiększać liczbę sklepów o co najmniej 500, zredukować różnicę cen między nimi a dyskontami i zwiększyć sprzedaż – powiedział PB Paweł Surówka, prezes notowanego na GPW Eurocashu, przy okazji ogłoszenia strategii na lata 2023-25. Firma właśnie ogłosiła kadrową zmianę, która ma przybliżyć ją do osiągnięcia celów.

Większy zysk we franczyzie:
Większy zysk we franczyzie:
Paweł Surówka, prezes Eurocashu, przyznaje, że własny detal przysporzył spółce sporego bólu głowy – sklepy nie zachowywały się tak, jak oczekiwała, były problemy z ich integracją i spalały pieniądze. Przekonuje, że teraz jest to pod kontrolą i własna sieć nie wpływa negatywnie na wyniki, ale to we franczyzie upatruje znacznie lepszego zwrotu z inwestycji.
Tomasz Pikuła

Roszady w zarządzie Carrefoura Polska

Dyrektorem generalnym spółki Eurocash Franczyza, w ramach której funkcjonuje sieć Delikatesy Centrum, został Marek Lipka. To menedżer specjalizujący się m.in. w transformacjach biznesowych, który całą karierę zawodową był związany z Carrefourem Polska. Spędził w nim 21 lat, a od 2019 r. był dyrektorem handlowym i członkiem zarządu.

To niejedyna w ostatnim czasie zmiana w zarządzie polskiego oddziału francuskiej sieci handlowej, który prowadzi ponad 900 sklepów w kilku formatach i osiąga ponad 2 mld EUR przychodów. W marcu 2022 r. Michał Sacha, członek zarządu odpowiedzialny za marketing, digital, IT, e-commerce i usługi finansowe, przeniósł się na podobne stanowisko w Leroy Merlin Polska. W Carrefourze zastąpił go Robert Stupak związany wcześniej m.in. z Bricomanem i Kauflandem.

Podobne zadania:
Podobne zadania:
Marek Lipka zajmował się w Carrefourze Polska rozwojem modelu franczyzowego w sklepach convenience, minimarketach, supermarketach oraz hipermarketach. W Eurocashu będzie odpowiedzialny m.in. za nową strategię sieci franczyzowej i handlowej Delikatesy Centrum.
materiały prasowe

Eurocash wzmacnia franczyzę w detalu

Głównym elementem biznesu Eurocashu jest hurt, ale działa on także na rynku detalicznym. W 2022 r. zwiększył sprzedaż w tym segmencie o jedną piątą do 7,7 mld zł. W przypadku zysku EBITDA (376 mln zł) dynamika była dwukrotnie wyższa, dzięki czemu marża wzrosła z 3,2 do 4,9 proc. Giełdowa spółka rozwija się w detalu m.in. poprzez sieć Delikatesy Centrum. Pod jej szyldem działało na koniec ubiegłego roku ok. 1,1 tys. sklepów własnych i 400 franczyzowych. Eurocash zrezygnował z rozbudowy własnej sieci detalicznej na rzecz franczyzy, uzasadniając to lepszą efektywnością operacyjną i kapitałową.

– Gdyby zliczyć łączną sprzedaż naszych wszystkich sieci franczyzowych i partnerskich, to odpowiadają one za 14,5 proc. wartości całego polskiego rynku. To trzy razy więcej niż Dino, tylko Biedronka ma większy udział. Konsumenci cenią te sklepy za bliskość i wygodę, ale największym wyzwaniem jest poziom cen na półkach. Celem na 2025 r. jest to, by nasze sieci wspólnie miały 16-procentowy udział w rynku – powiedział PB Paweł Surówka w sierpniu 2022 r.

Okiem analityka
Dobra zmiana, niepewny kierunek
Dariusz Dadej
analityk Noble Securities

Osobie z takimi kompetencjami jak Marek Lipka należy się kredyt zaufania. Jego zatrudnienie wydaje się dobrym posunięciem na drodze do realizacji strategii. Eurocash zapowiedział powiększanie sieci partnerskiej i franczyzowej o 500 sklepów rocznie, a jak na razie dynamika jest w miarę płaska. Wnioskuję więc, że zatrudnił Marka Lipkę, by ten stan zmienić.

Po dłuższej analizie mam mieszane uczucia co do skupienia się spółki w segmencie detalicznym na franczyzie. Z jednej strony od lat było widać, że, nie wiedząc dlaczego, wyniki sklepów własnych są zdecydowanie gorsze od franczyzowych, więc lepiej rozbudowywać sieć na bazie tych drugich. Z drugiej strony Dino udowadnia, że sklepy własne mogą osiągać odpowiednie parametry, dlatego lepiej było znaleźć przyczynę problemu i go rozwiązać. W aktualnej strategii Eurocash koncentruje się na sprzedaży hurtowej i detalicznej w segmencie małych sklepów, a to przecież [za wyjątkiem sieci convenience, jak np. Żabka – red.] rynek spadkowy.

Plan istotnej poprawy
25proc.

O tyle Eurocash chce poprawić w latach 2023-25 średni obrót sklepu w sieciach franczyzowych i partnerskich…

1,5pkt proc.

…a o tyle ich rentowność.