Carrefour widzi biznes w technologii

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2022-02-17 20:00

Francuska sieć wydaje na cyfryzację miliardy euro, a jej polski oddział nie zamierza zostać w tyle. Szuka partnerów do rozwoju e-zakupów i testuje nowe technologie.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • jak Carrefour Polska ocenia swój wynik w 2021 r., a jak perspektywy rozwoju na naszym rynku
  • jak idzie mu prowadzenie esklepu i które czynniki mają zapewnić mu sukces
  • czy zamierza konkurować na rynku qcommerce
  • jak tę strategię ocenia branżowa ekspertka
  • na jakie inne technologie stawia Carrefour Polska

Biedronka, największa sieć sklepów spożywczych w Polsce, oszacowała, że jej przychody w 2021 r. wzrosły o ok. 11 proc. do ponad 66 mld zł. Konkurujący z nią o część klientów Carrefour Polska ma sprawozdanie dopiero przed sobą, ale potwierdza, że rok był dla niego dobry.

– Spodziewamy się, że zwiększyliśmy przychody i co najmniej utrzymaliśmy dynamikę wzrostu zysku. Uzyskaniu takiego rezultatu sprzyjało przede wszystkim kontynuowanie planu większej skuteczności operacyjnej i szukania oszczędności na różnych poziomach. Np. dzięki renegocjacjom umów kampanii promocyjno-reklamowych zapłaciliśmy za nie o 20 proc. mniej niż w 2020 r. – mówi Michał Sacha, członek zarządu Carrefour Polska, odpowiedzialny za marketing, digital, IT, e-commerce i usługi finansowe.

Bardziej eko:
Bardziej eko:
Carrefour Polska ma trzy sklepy specjalistyczne pod marką Carrefour Bio. Michał Sacha, członek zarządu, podkreśla, że to dla spółki niszowy biznes, ale pozytywnie wpływa na wizerunek. Dodaje, że sprzedaż towarów ze zdrowej półki wzrosła w sklepach sieci w okresie pandemii o ok. 80 proc.
Marek Wiśniewski

Carrefour nie pójdzie na wojnę cenową

Przychody sieci w 2020 r., nie licząc działalności spółki zarządzającej nieruchomościami, nieznacznie spadły z 8,3 do 8,23 mld zł. Zysk operacyjny wzrósł natomiast o 9 proc. do 134,4 mln zł, a netto o 46,7 proc. do 119,3 mln zł. To usatysfakcjonowało firmę.

– Trudno było utrzymać poziom przychodów, ponieważ mieliśmy trudniejszą sytuację od części konkurencji – prowadzimy sprzedaż głównie w centrach handlowych, a ich odwiedzalność drastycznie spadała z powodu zamkniętych sklepów. Szybko jednak na to zareagowaliśmy, m.in. już miesiąc po wybuchu pandemii wdrożyliśmy wspólnie z Synerise narzędzie Traffic Meter pozwalające sprawdzać na naszej stronie www, kiedy najlepiej odwiedzić sklep, bo ruch jest najmniejszy. Szczególnie cieszy nas duży wzrost zysku operacyjnego mimo niespodziewanych kosztów związanych z dodatkowymi procedurami bezpieczeństwa i przyspieszoną cyfryzacją – komentuje Michał Sacha.

Podkreśla, że Carrefour zwiększył wskaźnik NPS (badanie lojalności klientów) w sieci stacjonarnej z 20 punktów w 2019 r. do ponad 40 obecnie, co wskazuje, że francuska sieć ma potencjał rozwoju w Polsce. Nasz rynek jest jednak w jego ocenie bardzo konkurencyjny, dlatego by utrzymać pozycję, firma musi rosnąć organicznie i szukać okazji akwizycyjnych. W 2021 r. otworzyła 10 supermarketów (zgodnie z założeniami) oraz blisko 90 sklepów franczyzowych (w planach było 126).

– Pandemia wzmocniła trend kupowania blisko miejsca zamieszkania, na czym zyskały m.in. dyskonty. Pojawia się też w nich coraz więcej produktów z kategorii premium, jednak oferta i tak jest w tym formacie ograniczona. Dlatego nie zamierzamy iść na wojnę cenową, tylko wyróżniać się szerszym asortymentem, także poza spożywczym, i rozwijać sprzedaż internetową – stwierdza menedżer.

Rośnie skala, jakość i rentowność e-skepu

Carrefour uruchomił e-commerce w 2019 r., zaczynając od Warszawy. Krótko po wybuchu pandemii wprowadził opcję odbioru zamówionych towarów we wszystkich sklepach własnych, a w 20 miastach dowozi zakupy w ciągu trzech godzin. Ma też ponad 50 punktów Carrefour Drive. Zdaniem Michała Sachy do odniesienia sukcesu na rynku e-grocery potrzeba kontroli nad trzema czynnikami, a pierwszym jest wzrost sprzedaży.

– U nas ten kanał nadal przynosi kilka procent obrotów, ale bardzo szybko rośnie – w 2020 r. dynamika sięgała nawet 200 proc., a tym również spodziewamy się, że będzie dobra. Impuls do dynamicznego wzrostu wartości rynku da poszerzenie sieci dystrybucji o chłodnicze automaty paczkowe. Rozmawiamy więc z potencjalnymi partnerami, którzy pomogliby nam zwiększyć geograficzne pokrycie i lepiej wpisać się w oczekiwania konsumentów. Układa nam się współpraca z Everli i rozważamy nawiązanie w 2022 r. kolejnych – informuje Michał Sacha.

Jako drugi czynnik wskazuje satysfakcję klientów – niezbędną, by kupowali w internecie częściej i więcej. Zapewnia, że firma zwiększyła w tym kanale wskaźnik NPS z ponad 50 do prawie 60 punktów mimo wzrostu skali.

– Wreszcie ostatnim elementem jest rentowność. Do tego biznesu wciąż trzeba dokładać, ale pominięcie tego aspektu z czasem przyniesie opłakane skutki. Segment click&collect, odpowiedzialny za ok. 40 proc. e-sprzedaży, już jest rentowny, dlatego z optymizmem patrzymy na przyszłość całego naszego kanału internetowego – mówi członek zarządu Carrefour Polska.

Bardzo łatwo zwiększać sprzedaż, nie zważając na spadek satysfakcji klientów i rentowności e-sklepu, ale tylko równomierny wzrost tych wskaźników może zapewnić sukces.

Michał Sacha
członek zarządu Carrefour Polska

Q-commerce nie dla Carrefoura w Polsce

Wejścia na rynek q-commerce (ekspresowych dostaw) sieć na razie nie planuje, bo nie widzi takiego zainteresowania wśród swoich klientów (taka usługa ruszyła jesienią we francuskiej centrali, we współpracy z Uber Eats i Cajoo). Weryfikowała już ten kierunek, jeszcze zanim w szybkim tempie zaczęło przybywać graczy.

– Dostawy w tym modelu opierają się na dark store’ach, które zapewniają ograniczoną ofertę, zwłaszcza produktów świeżych – dobrze obrazuje to różnica w ofercie InPost Fresh przy dostawach ekspresowych i na następny dzień. Natomiast nasi klienci robią przynajmniej takie zakupy, które pozwolą im przygotować obiad. Ponadto uzupełniające zakupy można już zrobić właściwie na każdym rogu, w bardzo szybkim tempie przybywa sklepów convenience – wyjaśnia Michał Sacha.

35proc.

Taki odsetek osób robiących e-zakupy – według Gemiusa – wybrał produkty spożywcze choć raz w ciągu 12 miesięcy poprzedzających badanie. To wzrost r/r o 5 pkt. proc.

Nowe technologie w całej grupie

Carrefour jako międzynarodowa grupa wydał w latach 2018-21 ponad 2 mld EUR na cyfrową transformację, a na kontynuację tej strategii w latach 2022-26 przeznaczy 3 mld EUR. Chce dzięki temu stać się globalnym liderem nowoczesnego handlu.

– Inwestujemy w technologię co najmniej tyle ile pozostałe oddziały, zachowując proporcje, i to się nie zmieni. Skończyliśmy po dwóch latach przenosić większość systemów do chmury, co ułatwi nam analizę danych. Ponadto będziemy wdrażać zupełnie nowe rozwiązania mobilne m.in. integrujące sprzedaż stacjonarną z internetową – informuje Michał Sacha.

W 2021 r. spółka m.in. usprawniła korzystanie z aplikacji zakupowej i poszerzyła wybór dostaw, wprowadziła e-paragony, umożliwiła płatności w aplikacji za tankowanie na swoich stacjach paliw (Tank&Go) oraz skanowanie produktów w sklepie na bieżąco i opłacenie ich w urządzeniu mobilnym (Scan&Go).

– Do tego dochodzi strategiczna współpraca z Metą [właściciel m.in. Facebooka – red.], ogłoszona przez naszą grupę w listopadzie, której pierwsze efekty pojawią się w 2022 r. Duża część z nich nie będzie zauważalna przez konsumentów, dotyczy np. usprawnienia komunikacji wewnętrznej oraz wykorzystania algorytmów. Jednak jeden element szybko rzuci się w oczy, mianowicie przeniesienie gazetek do wersji elektronicznej i zmiana ich charakteru – stwierdza menedżer.

Firma interesuje się też technologią blockchain, pozwalającą m.in. zachować kontrolę nad jakością i transparentnością łańcucha dostaw poprzez szyfrowanie danych.

– Jako pierwszy gracz w Polsce wprowadziliśmy ją w jednym produkcie spożywczym, ziemniaku naszej marki Jakość z Natury. Firmy rzadko stawiają na kapitałochłonne inwestycje nieprzynoszące szybkiego wzrostu sprzedaży, jednak dla nas wspomniane elementy są ważne. Idziemy śladem centrali z Francji, która wprowadziła już blockchain w 40 produktach, i w 2022 r. dołożymy kolejne – mówi Michał Sacha.

Okiem eksperta
Warto szukać partnerów
AGNIESZKA GÓRNICKA
prezes firmy badawczej Inquiry
Warto szukać partnerów

Carrefour nie od dziś chętnie eksperymentuje, wprowadzając nowe formaty i usługi. Jednocześnie Everli jest silnym partnerem z dużym zapleczem know-how. Dla tradycyjnych sieci kooperacja z partnerami działającym w obszarze nowych technologii to najlepsze możliwe wyjście.

Rynek q-commerce to nisza w niszy, jaką jest e-grocery, co pokazuje m.in. raport opublikowany przez nas w 2021 r. O tę niszę bije się już szereg graczy, a miejsca starczy dla maksymalnie dwóch-trzech. Jednocześnie wejście w q-commerce wiązałoby się z ogromną inwestycją, a dotychczasowi klienci Carrefoura mogą być rozczarowani ograniczoną ofertą. To wszystko sprawia, że partnerstwo z Everli jest znacznie lepszym rozwiązaniem.