Carrefour to jedna z największych sieci sklepów spożywczych w Polsce — ma ponad 900 sklepów, od osiedlowych po hipermarkety. Skala działalności na świecie jest wielokrotnie większa — Carrefour prowadzi około 13 tys. sklepów w ponad 30 krajach, a przychody w 2020 r. wyniosły 78,6 mld EUR. Jego zdaniem to za mało, a priorytetem jest cyfryzacja.
Jeszcze więcej inwestycji w technologię
Carrefour kończy realizację wartej ponad 2 mld EUR cyfrowej transformacji zaplanowanej na lata 2018-21. Do jej efektów zalicza m.in. 33 mln pobrań aplikacji, 800 mln wizyt na platformach na rok, 80 mln klientów w bazach danych oraz około 3,3 mld EUR GMV (wartość produktów sprzedanych na platformie) spodziewanych w tym roku. Działalność e-commerce zmierza w stronę progu rentowności dzięki 11-punktowemu wzrostowi marży operacyjnej od 2019 r.
Sieć ogłosiła we wtorek strategię cyfrową na lata 2022-26, dzięki której chce potroić GMV do 10 mld EUR. By zostać globalnym liderem e-handlu, wyda 3 mld EUR. Częścią nowego planu transformacji jest strategiczne partnerstwo z Metą (dawny Facebook), polegające m.in. na wykorzystaniu jej narzędzi przez klientów i pracowników Carefoura.

E-commerce i nowe projekty
Firma opiera rozwój na kilku obszarach. Przede wszystkim dotyczy to bezpośrednio sprzedaży internetowej, m.in. w zakresie q-commerce (ekspresowych dostaw do 15 minut, robi to już we Francji we współpracy z Uber Eats i Cajoo), innowacyjnych usług jako osobistego doradcy zakupowego oraz kanału B2B.
Sieć zamierza też rozwinąć komercyjną ofertę danych poprzez platformę Carrefour Links. Wykorzystując informacje z 8 mld transakcji na świecie, wspomoże partnerów w prowadzeniu i mierzeniu kompleksowych kampanii marketingowych.
Tyle dodatkowego zysku operacyjnego w 2026 r. ma przynieść Carrefourowi cyfryzacja.
Planuje również wzmocnienie sektora usług finansowych i ubezpieczeniowych, na który składa się m.in. pięć własnych banków, ponad 10 mln kart kredytowych i 3,5 mln umów ubezpieczeniowych sprzedawanych co roku. Ma apetyt na takie obszary jak mikrokredyty, płatności odroczone czy ubezpieczenia powiązane.
Chce też stworzyć fundusz venture capital oraz centrum do tworzenia własnych start-upów, szkolić cyfrowo około 100 tys. pracowników rocznie i przenieść do 2026 r. 100 proc. zasobów do chmury (na razie jest to 30 proc.).
Nową strategię Carrefoura wyróżniają dwa elementy. Po pierwsze — jest kompleksowa. Obejmuje wszystkie obszary — od logistyki po komunikację. To szczególnie istotne, gdyż wiele firm boryka się z przesytem rozmaitych, niekompatybilnych ze sobą systemów. Po drugie — mocno stawia na wykorzystanie danych. Dziś prosto je pozyskać, ale trudno z ich nadmiaru wyciągnąć użytecznie wnioski, na podstawie których zarząd czy twórcy algorytmów mogą podejmować decyzje. Jeszcze trudniej integrować dane z różnych systemów.
Trudno dziś stwierdzić, czy Carrefour zostanie globalnym liderem cyfrowego handlu, niemniej zamierza wykonać ogromny skok, rzucając rękawicę takim firmom jak Walmart, a może nawet Amazon. Trzeba jednak pamiętać, że nawet we Francji zmierzy się m.in. z siecią Auchan, która też mocno digitalizuje działalność. Do tego dochodzą trudności związane ze specyfiką sytuacji na poszczególnych rynkach: w Polsce liderem e-handlu jest Allegro, które pod presją konkurencji też się zmienia, zaś rynek e-grocery wciąż jest niszą, na dodatek mocno rozdrobnioną.
Z perspektywy polskiego rynku nie zawsze widać działania Carrefoura w obszarze technologicznej transformacji w innych krajach, ale warto podkreślić, że sieć nie od dziś wprowadza pionierskie rozwiązania, takie jak technologia blockchain stosowana w łańcuchu dostaw. Na naszym rynku przykładem konsekwentnie prowadzonej i przemyślanej cyfryzacji jest Żabka — jej sklepy z pozoru wciąż przypominają tradycyjny handel, niemniej pod podszewką jest to na wskroś nowoczesne przedsiębiorstwo.