Carrefour wyda miliardy na cyfryzację

Mariusz BartodziejMariusz Bartodziej
opublikowano: 2021-11-09 20:00

Strategiczna współpraca z Facebookiem i 3 mld EUR na inwestycje w technologie cyfrowe — francuska sieć chce zostać globalnym liderem nowoczesnego handlu.

Przeczytaj artykuł i dowiedz się:

  • na czym polega nowy plan cyfrowej transformacji Carrefoura
  • dzięki jak dużym inwestycjom i w które obszary sieć chce zostać globalnym liderem ehandlu
  • dlaczego, zdaniem ekspertki, Carrefour podchodzi do cyfryzacji we właściwy sposób

Carrefour to jedna z największych sieci sklepów spożywczych w Polsce — ma ponad 900 sklepów, od osiedlowych po hipermarkety. Skala działalności na świecie jest wielokrotnie większa — Carrefour prowadzi około 13 tys. sklepów w ponad 30 krajach, a przychody w 2020 r. wyniosły 78,6 mld EUR. Jego zdaniem to za mało, a priorytetem jest cyfryzacja.

Jeszcze więcej inwestycji w technologię

Carrefour kończy realizację wartej ponad 2 mld EUR cyfrowej transformacji zaplanowanej na lata 2018-21. Do jej efektów zalicza m.in. 33 mln pobrań aplikacji, 800 mln wizyt na platformach na rok, 80 mln klientów w bazach danych oraz około 3,3 mld EUR GMV (wartość produktów sprzedanych na platformie) spodziewanych w tym roku. Działalność e-commerce zmierza w stronę progu rentowności dzięki 11-punktowemu wzrostowi marży operacyjnej od 2019 r.

Sieć ogłosiła we wtorek strategię cyfrową na lata 2022-26, dzięki której chce potroić GMV do 10 mld EUR. By zostać globalnym liderem e-handlu, wyda 3 mld EUR. Częścią nowego planu transformacji jest strategiczne partnerstwo z Metą (dawny Facebook), polegające m.in. na wykorzystaniu jej narzędzi przez klientów i pracowników Carefoura.

Będzie lepiej dzięki technologii:
Będzie lepiej dzięki technologii:
Carrefour, którym kieruje Alexandre Bompard, zapowiada, że po pierwszym, udanym, planie transformacji chce zmienić się z tradycyjnego detalisty z e-commerce’owym potencjałem w cyfrową firmę handlu detalicznego, opierającą całą działalność na technologii i danych. Widzi w tym potencjał do poprawy wyników operacyjnych.
Marlene Awaad

E-commerce i nowe projekty

Firma opiera rozwój na kilku obszarach. Przede wszystkim dotyczy to bezpośrednio sprzedaży internetowej, m.in. w zakresie q-commerce (ekspresowych dostaw do 15 minut, robi to już we Francji we współpracy z Uber Eats i Cajoo), innowacyjnych usług jako osobistego doradcy zakupowego oraz kanału B2B.

Sieć zamierza też rozwinąć komercyjną ofertę danych poprzez platformę Carrefour Links. Wykorzystując informacje z 8 mld transakcji na świecie, wspomoże partnerów w prowadzeniu i mierzeniu kompleksowych kampanii marketingowych.

600mln EUR

Tyle dodatkowego zysku operacyjnego w 2026 r. ma przynieść Carrefourowi cyfryzacja.

Planuje również wzmocnienie sektora usług finansowych i ubezpieczeniowych, na który składa się m.in. pięć własnych banków, ponad 10 mln kart kredytowych i 3,5 mln umów ubezpieczeniowych sprzedawanych co roku. Ma apetyt na takie obszary jak mikrokredyty, płatności odroczone czy ubezpieczenia powiązane.

Poznaj program konferencji online “Zarządzanie jakością danych w sektorze finansowym”, 7 grudnia 2021 >>

Chce też stworzyć fundusz venture capital oraz centrum do tworzenia własnych start-upów, szkolić cyfrowo około 100 tys. pracowników rocznie i przenieść do 2026 r. 100 proc. zasobów do chmury (na razie jest to 30 proc.).

Okiem eksperta
Właściwe podejście do transformacji
Agnieszka Górnicka
prezes agencji badawczej Inquiry

Nową strategię Carrefoura wyróżniają dwa elementy. Po pierwsze — jest kompleksowa. Obejmuje wszystkie obszary — od logistyki po komunikację. To szczególnie istotne, gdyż wiele firm boryka się z przesytem rozmaitych, niekompatybilnych ze sobą systemów. Po drugie — mocno stawia na wykorzystanie danych. Dziś prosto je pozyskać, ale trudno z ich nadmiaru wyciągnąć użytecznie wnioski, na podstawie których zarząd czy twórcy algorytmów mogą podejmować decyzje. Jeszcze trudniej integrować dane z różnych systemów.

Trudno dziś stwierdzić, czy Carrefour zostanie globalnym liderem cyfrowego handlu, niemniej zamierza wykonać ogromny skok, rzucając rękawicę takim firmom jak Walmart, a może nawet Amazon. Trzeba jednak pamiętać, że nawet we Francji zmierzy się m.in. z siecią Auchan, która też mocno digitalizuje działalność. Do tego dochodzą trudności związane ze specyfiką sytuacji na poszczególnych rynkach: w Polsce liderem e-handlu jest Allegro, które pod presją konkurencji też się zmienia, zaś rynek e-grocery wciąż jest niszą, na dodatek mocno rozdrobnioną.

Z perspektywy polskiego rynku nie zawsze widać działania Carrefoura w obszarze technologicznej transformacji w innych krajach, ale warto podkreślić, że sieć nie od dziś wprowadza pionierskie rozwiązania, takie jak technologia blockchain stosowana w łańcuchu dostaw. Na naszym rynku przykładem konsekwentnie prowadzonej i przemyślanej cyfryzacji jest Żabka — jej sklepy z pozoru wciąż przypominają tradycyjny handel, niemniej pod podszewką jest to na wskroś nowoczesne przedsiębiorstwo.