Transport według nowych zasad

Krzysztof Buczek
09-10-2001, 00:00

Transport według nowych zasad

Podpisana przez prezydenta ustawa o transporcie drogowym ma uporządkować zasady wykonywania transportu pasażerskiego i towarowego krajowego oraz międzynarodowego. Przedstawiciele branży alarmują, że przyjęte rozwiązania mogą wyeliminować z rynku część firm transportowych.

Zgodnie z ustawą, na krajowy i międzynarodowy transport drogowy trzeba będzie uzyskiwać licencje. Znikną więc koncesje na transport międzynarodowy. Na poszczególne rodzaje krajowego transportu drogowego dodatkowo trzeba będzie uzyskiwać zezwolenia.

Warunki licencji

Licencje będą wydawane na okres od 2 do 50 lat.

— Maksymalna stawka za wydanie licencji będzie wynosić 1 milion EUR. Opłata za uzyskanie zezwolenia nie będzie wyższa niż 800 tysięcy EUR. Jednak nieprecyzyjne określenie tych opłat budzi niepokój w środowisku przedsiębiorców przewozowych — mówi Zdzisław Kordel, profesor z katedry logistyki Uniwersytetu Gdańskiego.

Ustawa ściśle reguluje warunki uzyskania licencji przewoźnika drogowego. Osoba ubiegająca się o licencję musi legitymować się niekaralnością i mieć certyfikat kompetencji zawodowych.

Przepisy wymagają od przewoźników posiadanie stosownego zabezpieczenia finansowego. W 2002 r. zabezpieczenie za pierwszy pojazd wyniesie 3 tys. EUR (11,5 tys. zł) i po 1 tys. EUR (3,8 tys. zł) za każdy następny pojazd. W 2003 r. będzie to odpowiednio: 6 tys. EUR (23 tys. zł) oraz 2 tys. EUR (7,6 tys. zł). Od 2004 r. docelowo kwoty te mają osiągnąć odpowiednio 9 tys. EUR (34,5 tys. zł) oraz 3 tys. EUR (11,5 tys. zł).

— Nowe przepisy pozwolą na wyeliminowanie z rynku nieuczciwych przewoźników, tak krajowych jak i zagranicznych, w szczególności ze Wschodu, którzy nie spełniają wymogów określonych w ustawie i prowadzą działalność w sposób niekontrolowany — mówi Zygmunt Sieńko, prezes Stowarzyszenia Przewoźników Międzynarodowych Dolny Śląsk.

Firmy przewozowe będą musiały dostosować parametry techniczne pojazdów do wymogów ochrony środowiska określonych w normach Euro 1 i Euro 2.

— Niektórzy przewoźnicy nie będą w stanie temu obowiązkowi podołać. Istnieje niebezpieczeństwo, że z tego powodu znikną z rynku. Dlatego państwo w ramach polityki transportowej powinno przygotować instrumenty ułatwiające przetrwanie procesu przystosowawczego, na przykład w postaci ulg podatkowych czy preferencyjnych kredytów — mówi profesor Zdzisław Kordel.

Inspekcja drogowa

Ustawa powołuje Inspekcję Transportu Drogowego, która ma dbać o wykonywanie transportu drogowego zgodnie z przepisami. Dlatego jej funkcjonariusze będą mieli prawo np. wejścia do kontrolowanego pojazdu, badania jego urządzeń pomiarowo- -kontrolnych, dokumentów, masy pojazdu, nacisku na osi, wymiarów, a nawet do stosowania środków przymusu bezpośredniego (siły fizycznej, broni palnej, kolczatek, blokad).

Wprowadzona zostanie centralna ewidencja naruszeń prawa przewozowego przez przewoźników krajowych i zagranicznych. Za działalność bez licencji lub zezwoleń, nieprzestrzeganie okresów prowadzenia pojazdu, brak obowiązkowych przerw w pracy kierowcy, nakładane będą kary pieniężne (od 200 zł do 15 tys. zł).

Ustawa wejdzie w życie 1 stycznia 2002 r., z wyjątkiem przepisów dotyczących kontroli pojazdów, które w zasadniczej części zaczną obowiązywać po upływie 6 miesięcy od publikacji ustawy w Dzienniku Ustaw.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Krzysztof Buczek

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Transport według nowych zasad