Trucki: lekki wzrost

Paweł Janas
30-01-2001, 00:00

Trucki: lekki wzrost

W 2000 r. sprzedano 6877 aut ciężarowych o masie całkowitej powyżej 6 ton

To chyba jedyny segment rynku samochodowego, który oparł się tendencjom spadkowym. W 2000 r. sprzedano w Polsce o 5,39 proc. ciężarówek więcej niż w 1999 r. Zdaniem analityków, w tym roku rynek będzie się dalej stabilizował.

Mimo ogólnego spadku sprzedaży aut użytkowych w 2000 r. segment samochodów ciężkich i najcięższych o masie całkowitej powyżej 6 ton zanotował niewielką poprawę wyników. Do klientów trafiło 6877 tego typu trucków — o 352 więcej niż w 1999 r.

— Trzeba jednak pamiętać, że w 1999 r. notowano spory spadek popytu inwestycyjnego na pojazdy ciężarowe — zaznacza Piotr Maciejewski z Iveco Poland.

Analitycy i przedstawiciele branży podkreślają również, że większe ożywienie rynku w 2000 r. także w tym segmencie rynku było hamowane przez napływ używanych aut z zagranicy.

Mała stabilizacja

Według danych firmy Samar, monitorującej rynek, w 2000 r. sprzedano 3701 ciężarówek o masie całkowitej powyżej 16 ton — o 3,26 proc. więcej niż w roku 1999 r. Rywalizacja o pierwsze miejsce między Scanią i Volvo Trucks zakończyła się zwycięstwem pierwszej. Scania zdystansowała rywala, sprzedając o 47 trucków więcej. Zdaniem analityków i przedstawicieli branży, segment boryka się jednak z wieloma problemami.

— Nadal obserwujemy zastój w transporcie międzynarodowym. Wiele firm liczy na ożywienie kontaktów handlowych ze Wschodem. Na razie jednak tego nie widać — podkreśla Roman Musiał, członek zarządu Star Trucks.

Jeśli chodzi o ciężarówki o masie od 10 do 16 ton, w ubiegłym roku do klientów trafiło 1919 pojazdów — o 11,6 proc. więcej niż w 1999 r.

— Rynek w tym segmencie wzrastał głównie dzięki zamówieniom budżetowym. Miasta zaczęły poświęcać więcej uwagi sprawom utylizacji odpadów komunalnych. Więcej pieniędzy wydano również na zakup nowych pojazdów dla straży pożarnej — mówi Roman Musiał.

Według danych Samaru, spośród aut użytkowych wzrost zanotował jeszcze segment trucków od 6 do 10 ton. W 2000 r. sprzedano 1257 takich pojazdów — o 3 proc. więcej niż w 1999 r.

Powolne ożywienie

Zdaniem większości analityków, w segmencie samochodów ciężarowych powyżej 6 ton obserwować będziemy w tym roku lekkie ożywienie, a sprzedaż będzie podobna do ubiegłorocznej.

— Niewykluczone, że w marcu obniżone zostaną stopy procentowe, co może przyczynić się do potanienia kredytów i leasingu — podstawowego napędu w sprzedaży aut ciężarowych — mówi Piotr Maciejewski.

Sytuację trochę zmienić może również ewentualna decyzja rządu w sprawie ograniczenia importu pojazdów użytkowych. W tym celu niedawno powołano specjalny zespół pod przewodnictwem wiceministra gospodarki Edwarda Nowaka.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Paweł Janas

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Motoryzacja / Trucki: lekki wzrost