Trudna rola CCO

MARTA KUCHNO adwokat z zespołu rozwiązywania sporów kancelarii White & Case
opublikowano: 21-05-2013, 00:00

Compliance officer nadzoruje, czy spółka i jej pracownicy postępują zgodnie z prawem i wewnętrznymi uregulowaniami spółki.

KOMENTARZ PRAWNIKA

Osobą dedykowaną w przedsiębiorstwie do zadań związanych z compliance jest compliance officer, niekiedy określany skrótem CCO. Najogólniej rzecz ujmując, compliance officer nadzoruje, czy spółka i jej pracownicy postępują zgodnie z prawem i wewnętrznymi uregulowaniami spółki.

Niestety, z uwagi na swoją „kontrolną” funkcję compliance officer jest często postrzegany jako osoba hamująca działalność biznesową. Bierze się to z tego, że CCO nierzadko „blokuje” przedsięwzięcia rodzące perspektywy zysków, ale ryzykowne z prawnego punktu widzenia. Spółka staje wówczas w obliczu wewnętrznego konfliktu interesów, tj. konieczności optymalizacji swoich przychodów i przymusu działania w sztywno określonych ramach prawnych. W dobrze zorganizowanych korporacjach sytuacja taka nie powinna mieć miejsca. Kontrola musi mieć charakter konstruktywny. Compliance officer powinien nie tylko znać środowisko prawne, ale przede wszystkim rozumieć środowisko biznesowe, w jakim operuje spółka, rozumieć jego potrzeby i wskazywać najlepsze rozwiązania dla danego modelu biznesowego. CCO powinien nie tylko odpowiadać na pytanie, czy podejmować określone przedsięwzięcia, ale przede wszystkim — jakie warunki muszą zostać spełnione, aby dane przedsięwzięcie było zgodne z prawem.

Compliance officer powinien również dostosowywać swoją rolę i zadania do skali działalności firmy. Jest to szczególnie istotne w sytuacji, w której przedsiębiorstwo zaczyna operować na nowym dla siebie rynku. Compliance officer jest tą osobą, która musi mieć świadomość regulacji obowiązujących na tym rynku i jakie konsekwencje one niosą dla działalności spółki. Co więcej, w międzynarodowych korporacjach CCO musi również dbać o to, aby procedury opracowane na szczeblu globalnym uwzględniały specyfikę lokalnego ustawodawstwa. Doświadczenie uczy, że próba implementacji gotowych rozwiązań kończy się porażką, ponieważ krajowy system prawny najczęściej nie uznaje takich „globalnych” rozwiązań i w rezultacie nie wywołują one zamierzonego skutku.

Aby móc pełnić swoje obowiązki efektywnie, CCO musi zostać wyposażony przez organizację w odpowiednie narzędzia. Po pierwsze, compliance officer powinien zajmować odpowiednio wysoką pozycję w strukturach firmy (np. odpowiadającą pozycji szefa działu prawnego) i mieć wsparcie organów zarządzających wyższego i niższego szczebla. CCO musi mieć również prawo do aktywnego uczestniczenia w pracach grup zajmujących się wprowadzaniem nowych produktów i tworzeniem modeli biznesowych. Po drugie, compliance officer powinien mieć prawo przekazywania swoich zastrzeżeń i wyników pracy radzie nadzorczej, jako organowi nadzoru. Podporządkowanie compliance officera zarządowi niekiedy mija się z celem, ponieważ zadaniem CCO jest, między innymi, nadzór nad działalnością zarządu. Po trzecie, compliance officer powinien mieć zaplecze finansowe oraz techniczne, co oznacza, że musi zostać włączony w proces tworzenia budżetu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: MARTA KUCHNO adwokat z zespołu rozwiązywania sporów kancelarii White & Case

Polecane