Trzeba przekonać pracodawców do zdrowia

SW
01-08-2012, 00:00

Opieka zdrowotna to dla pracowników najbardziej interesujący benefit. Ale go nie dostają.

Pracownicy wśród benefitów najbardziej cenią sobie opiekę zdrowotną — wynika z raportu PMR 2011, badającego najbardziej pożądane korzyści pozapłacowe wśród pracowników firm w największych miastach w Polsce. Ale najczęściej dostają pakiety szkoleń zewnętrznych. Dlaczego?

— Pracodawcy postrzegają opiekę medyczną jako koszt firmy i benefit wyłącznie dla pracowników — mówi dr n.med. Katarzyna Gorzelak- Kostrzewska, kierownik ds. profilaktyki i medycyny pracy w Medicover.

Jednak analiza stanu zdrowia pracowników i działania profilaktyczne mogą przełożyć się na wzrost ich efektywności w pracy. Polska należy do krajów o najwyższej absencji chorobowej w Europie. W ub.r. pracownicy byli nieobecni w pracy ok. 190 tys. dni — wynika z danych ZUS.

Zasiłki chorobowe kosztowały 11,7 mld zł, z czego 4,5 mld zł sfinansowali pracodawcy. Zdaniem przedstawicieli Medicover, inwestycja w zdrowie pracownika się opłaca.

Pokazuje to np. europejskie badanie ISSA 2011 wśród 300 firm z 15 państw, z którego wynika, że z każdego 1 EUR zainwestowanego w profilaktykę zdrowia pracownika pracodawca zyskuje 2 EUR. Medicover opracował już odpowiednie narzędzia do wdrażania kompleksowych programów profilaktycznych w firmach, ale obecnie skupia się na edukacji pracodawców.

Warto, żeby pracodawcy zaczęli postrzegać koszty związane z opieką medyczną jako inwestycję. Polacy mogliby też lepiej zarządzać wydatkami na ten cel. Obecnie 49 proc. z własnej kieszeni wydaje na prywatne leczenie, a z tej grupy tylko 6 proc. ma ubezpieczenie albo abonament. Reszta z prywatnej służby zdrowia korzysta doraźnie, w razie potrzeby, a to mniej efektywne i droższe rozwiązanie.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: SW

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Trzeba przekonać pracodawców do zdrowia