Trzeba się przygotować na normalne czasy

Marcin GoralewskiMarcin Goralewski
opublikowano: 2022-10-19 20:00

Kiedy skończy się czas zawirowań, okaże się, że w konkurencyjnym świecie przewagę mają firmy, które doceniają innowacje.

Posłuchaj
Speaker icon
Zostań subskrybentem
i słuchaj tego oraz wielu innych artykułów w pb.pl
Subskrypcja

Pandemia COVID-19, lockdowny, upadłości i konieczność szybkiego dostosowania się do nowej rzeczywistości, przerwane łańcuchy dostaw, rządowe programy pomocowe, agresja Rosji na Ukrainę, szalejące ceny surowców, ogromny wzrost cen energii, inflacja, kolejne programy pomocowe — z takimi oraz z wieloma innymi wyzwaniami musieli zmierzyć się przedsiębiorcy w ostatnich kilku latach. Już w trakcie pandemii, która trwa nadal, eksperci wskazywali, że zmieni się układ gospodarczych sił na świecie, związany m.in. z przenoszeniem fabryk, tworzeniem bezpieczniejszych schematów biznesowych oraz koniecznością znaczącego przyspieszenia cyfryzacji procesów biznesowych. Tak się właśnie dzieje.

Prognozy nie są optymistyczne — czeka nas trudny rok, może nawet dwa. Mówią o tym i ekonomiści, i przedsiębiorcy. Jedni widzą to zjawisko w danych, drudzy w księgach własnych firm. Recesja jest nieunikniona, ale w dłuższym terminie trend wzrostowy wydaje się pewny. To założenie bazuje na naszych silnych stronach sprzed fali kłopotów — położeniu, rozmiarze gospodarki, inwestycjach zagranicznych, strumieniu funduszy unijnych, rosnącym eksporcie itd.

Dlatego wracamy do tematu cyfryzacji. Różne narodowe programy pomocowe i potężne zawirowania w biznesie mogą ukształtować nową konkurencyjną rzeczywistość. Wielokrotnie zwracaliśmy uwagę, że cyfryzacja jest narzędziem, dzięki któremu nasze przedsiębiorstwa mają szansę lepiej konkurować z silniejszymi firmami z bardziej rozwiniętych państw. Nawet w tak trudnych i niepewnych czasach będziemy przekonywali firmy do innowacji. To właśnie kryzys powinien być czasem mądrego przygotowania się do nowej rzeczywistości. To jedna z jego zalet — wymusza dostosowanie i zmiany.

Skąd wziąć pieniądze na cyfryzację? Czy polscy menedżerowie i pracownicy są gotowi na takie innowacje? Jeśli cyfryzacja pomaga, to jakie są jej słabe strony i co to znaczy dbać o cyberbezpieczeństwo w firmie? Cyfrowe biuro, cyfryzacja procesów, sztuczna inteligencja — to tylko niektóre tematy kolejnej odsłony naszego projektu Cyfrowa transformacja.