Turbodoładowanie Mercedesa w Polsce

opublikowano: 22-01-2019, 22:00

Niemiecki koncern wybuduje obok zakładu silników w Jaworze fabrykę baterii do samochodów elektrycznych za 200 mln EUR. Na horyzoncie trzeci projekt.

Jeszcze w grudniu Daimler mówił, że globalna sieć produkcji baterii do aut elektrycznych, w którą zainwestuje 1 mld EUR, będzie się składać z ośmiu zakładów. Okazuje się, że — zgodnie z zapowiedziami „PB” — w sieci będzie dziewięć fabryk. Jedna z nich — w Jaworze na Dolnym Śląsku.

Premier Mateusz Morawiecki i Markus Schäffer, członek zarządu
Mercedes-Benz Cars ds. produkcji i łańcucha dostaw, poprzednio wystąpili razem
w październiku 2016 r., gdy podpisali umowę na budowę fabryki silników.
Zobacz więcej

2,5 ROKU TEMU:

Premier Mateusz Morawiecki i Markus Schäffer, członek zarządu Mercedes-Benz Cars ds. produkcji i łańcucha dostaw, poprzednio wystąpili razem w październiku 2016 r., gdy podpisali umowę na budowę fabryki silników. Fot. Krystian Maj

— Zbudujemy zakład baterii. Będzie zlokalizowany obok budowanej fabryki silników. Kilka miesięcy temu przy rozpoczęciu tej inwestycji, zapowiedzieliśmy stworzenie ponad 1 tys. miejsc pracy. Teraz robimy kolejny krok, a drugi zakład oznacza ponad 300 dodatkowych miejsc pracy. Inwestycja wyniesie ponad 200 mln EUR — mówi Markus Schäffer, członek zarządu Mercedes-Benz Cars ds. produkcji i łańcucha dostaw.

Miękka pomoc

W tym samym miejscu, na prawie 55 ha objętych Wałbrzyską Specjalną Strefą Ekonomiczną (WSSE), firma stawia fabrykę silników za 500 mln EUR. Zakład, na którym wiechę zawieszono w czerwcu ubiegłego roku, jest obecnie wyposażany. Produkcja ruszy w tym roku. Budowę drugiego zakładu firma rozpocznie w ciągu kilku miesięcy.

— Jego moce produkcyjne wyniosą kilka gigawatów. To będzie jeden z większych zakładów baterii w grupie — mówi Markus Schäffer.

Z wcześniejszych informacji „PB” wynikało, że Daimler będzie produkować w Jaworze 100 tys. baterii rocznie. Firma najpewniej nie będzie się ubiegać o pomoc publiczną na nowy projekt, bo grant i zwolnienia podatkowe na pierwszy sięgają pułapu, w którym nie potrzeba notyfikacji Komisji Europejskiej.

— Udzielamy firmie innego rodzaju pomocy: staramy się zwiększyć atrakcyjność regionu przez rozwój szkolnictwa, rozwój sieci transportu publicznego w promieniu 60-70 km, budowę sieci dróg i połączeń kolejowych. Tylko w ten sposób możemy liczyć na zdobywanie kolejnych tej klasy przedsięwzięć — mówi Michał Szukała, wiceprezes Wałbrzyskiej SSE.

Do trzech razy sztuka

Jest szansa, że „kolejne tej klasy przedsięwzięcie” zrealizuje… sam Daimler.

— Rozmawialiśmy o przyszłości inwestycji w Polsce. Kto wie, może za pół roku-rok urodzi się kolejny ciekawy temat. Trzeba nad tym wspólnie popracować — mówi premier Mateusz Morawiecki.

81a6d2b2-8c30-11e9-bc42-526af7764f64
Cztery kółka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE
Cztery kółka
autor: Łukasz Ostruszka
Wysyłany co dwa tygodnie
Łukasz Ostruszka
Newsletter na temat rynku motoryzacyjnego: premiery, nowości, branżowe ciekawostki.
ZAPISZ MNIE

Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa.

Kliknij w link w wiadomości, aby potwierdzić subskrypcję newslettera.
Jeżeli nie otrzymasz wiadomości w ciągu kilku minut, prosimy o sprawdzenie folderu SPAM.

— Jesteśmy producentem samochodów, autobusów i ciężarówek. Spółka Daimler Mobility zajmuje się usługami w elektromobilności, w tym Car2Go, czyli car-sharingu i ma ponad 20 mln użytkowników. Potencjalne wspólne projekty możemy zrealizować właśnie w sektorze elektromobilności — zapowiada Markus Schäffer.

Niektórzy liczą na kolejny projekt produkcyjny.

— Tak wynika z dotychczasowych rozmów z przedstawicielami Mercedes-Benza — twierdzi osoba zaangażowana w negocjacje.

— Mercedes bije rekordy sprzedaży. Za półtora roku będzie musiał podjąć decyzję o budowie kolejnej fabryki samochodów — uważa inny rozmówca.

Jesienią ubiegłego roku „PB” informował, że wałbrzyska strefa przygotowuje wielką działkę zlokalizowanąnaprzeciwko fabryki Daimlera. To 133 ha, na których uzbrojenie strefa dostała z resortu przedsiębiorczości 78,5 mln zł dofinansowania.

Sektor na fali

Elektromobilność należy do czołowych branż wspieranych przez Polską Agencję Inwestycji i Handlu.

— W ubiegłym roku sześć projektów, nad którymi pracowaliśmy, doczekało się pozytywnej decyzji inwestora. Największym była budowa fabryki katod do baterii litowo-jonowych do e-aut przez belgijską spółkę Umicore. Aktualnie obsługujemy 14 inwestycji z tego sektora, dzięki którym może powstać ponad 3,3 tys. miejsc pracy — mówi Krzysztof Senger, p.o. prezesa PAIH.

Elektromobilność to także ważny temat w Daimlerze. Pod koniec ubiegłego roku koncern poinformował, że do 2030 r. wyda na ogniwa do samochodów elektrycznych ponad 20 mld EUR. Firma nie ujawniła, kto dostanie kontrakty. Jak podała agencja Reuters, obecnie producent mercedesów ma umowy z koreańskim SK Innovation, LG Chemem i chińskim Contemporary Amperex Technology na dostawę ogniw lub baterii do 130 modeli samochodów elektrycznych i hybrydowych, które do 2022 r. zamierza wypuścić na rynek obok elektrycznych vanów, autobusów i ciężarówek. Poza Polską zakłady, w których montowane są lub będą baterie, znajdują się w Niemczech (cztery, w tym dwa w Kamenz) i i po jednym w Pekinie, Bangkoku i Tuscaloosa w USA.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Małgorzata Grzegorczyk

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Tematy