TV Vectra oskarża BRE Bank o finansowanie konkurencji

Mariusz Zielke
25-06-2001, 00:00

TV Vectra oskarża BRE Bank o finansowanie konkurencji

BRE Bank wszedł w konflikt z Vectrą, w którą zainwestował 120 mln zł. Vectra dowiedziała się bowiem, że bank finansuje działalność konkurencyjnej firmy Multimedia Polska. Ratując sytuację, BRE Bank chce do końca czerwca przerzucić aktywa, które ma w Vectrze, na zarządzane przez siebie fundusze inwestycyjne.

BRE Bank może mieć poważne kłopoty z jedną ze spółek, w które zainwestował już 120 mln zł. Chodzi o telewizję kablową Vectra, w którą bank — wraz z podmiotami powiązanymi (funduszami zarządzanymi przez BRE Private Equity) — włożył w 2000 roku 30 mln USD (120 mln zł), przejmując 26 proc. akcji spółki cable.com, zarządzającej tą kablówką.

Z nieoficjalnych informacji wynika, że obecnie grupa BRE Bank rozpoczęła finansowanie jednego z największych konkurentów Vectry — firmy Multimedia Polska. Bank zaprzecza, jakoby złamał umowę inwestycyjną z Vectrą.

— Nie zainwestowaliśmy w Multimedia Polska i nie złamaliśmy umowy inwestycyjnej — twierdzi Maciej Zientara, wicedyrektor departamentu zarządzania aktywami BRE Banku.

W związku z tym, że sprawa staje się coraz bardziej kontrowersyjna, BRE Bank zamierza jednak do końca czerwca przerzucić akcje w Vectrze na zarządzane przez BRE Private Equity fundusze.

Inwestycja czy pożyczka

— Nie ma mowy o żadnej inwestycji BRE Banku w naszą firmę. Jedynie negocjujemy umowę kredytową — mówi Andrzej Rogowski, prezes Multimedia.

Innego zdania są jednak nasi informatorzy.

Według nich, gdyby BRE Bank udzielał jedynie kredytu konkurencji, wszystko byłoby w porządku, gdyż to dopuszcza umowa inwestycyjna pomiędzy BRE Baniem a Vectrą. Tymczasem chodzi o finansowanie z opcją konwersji akcji (prawdopodobnie wykupienie obligacji zamiennych na akcje wydanych przez udziałowca Multimedia Polska, a objętych przez BRE Bank).

— Jeżeli zabezpieczeniem kredytu są akcje Multimedia, to już cała sprawa wydaje się podejrzana. Według naszych informacji, bank ma umowę kredytową z Multimedia, która przewiduje nie tyle zabezpieczenie, ile konwersję długu na akcje tej spółki, a to już nie jest zwykły kredyt — uważa osoba zbliżona do transakcji.

Według niej, poważne zastrzeżenia budzi metodologia przyznania kredytu. Do BRE Banku nie wpłynął bowiem żaden wniosek kredytowy dotyczący tej umowy.

— Odbyło się normalne due diligence. Pieniądze dla Multimedia nie są pożyczką, tylko inwestycją. Tym samym bank działa nie tylko na szkodę spółki, w którą zainwestował, ale też na własną szkodę, bowiem ryzykuje obniżenie wartości akcji Vectry, które kupił — uważa anonimowy informator.

BRE Bank ma udzielić Multimedia kredytu wysokości 20 mln USD (80 mln zł). Cała sprawa może zakończyć się w sądzie: umowa inwestycyjna między BRE Bankiem a Vectrą przewiduje kary umowne w wysokości do 70 mln USD (280 mln zł).

Vectra wystosowała szereg pism do banku z prośbą o wyjaśnienie sprawy. W odpowiedzi spółka otrzymała lakoniczne odpowiedzi stwierdzające, że umowa inwestycyjna nie została złamana.

Zamieszanie w czołówce

Vectra i Multimedia są graczami ze ścisłej czołówki polskiego rynku telewizji kablowej. Niekwestionowanym liderem jest UPC (dawniej Polska Telewizja Kablowa), która ma już 1,4 mln abonentów. Drugie miejsce pod względem przychodów ma należąca do Elektrimu i Vivendi telewizja Aster City, która jednak działa tylko w Warszawie. O trzecie biją się właśnie Vectra i Multimedia. Obie ostro inwestują w przejęcia mniejszych kablówek i modernizację sieci. Vectra w tym roku ma zamiar wyłożyć na konsolidację sieci co najmniej 55 mln zł. Multimedia Polska jest w trakcie przejmowania Szel-Satu, telewizji kablowej działającej na północy Polski.

— Nie mogę podać dokładnej liczby, gdyż ustalimy to dokładnie dopiero w lipcu. Na pewno jednak wydamy na akwizycje kilkadziesiąt milionów dolarów — mówi Andrzej Rogowski.

Konieczność konsolidacji

Rynek telewizji kablowej jest bardzo rozdrobniony. Konsolidację wymusza fakt, że na dłuższą metę utrzymać się mogą tylko firmy, które posiadają ponad 1 mln abonentów. Dlatego główni gracze prowadzą tak intensywny wyścig konsolidacyjny. Z kolei inwestorzy finansowi liczą na to, że po kilku latach będą mogli odsprzedać swoje udziały w kablówkach koncernom zachodnim, takim jak Liberty Media, Calahan Associates, czy obecnym już w Polsce Vivendi (Aster City) lub UPC.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Mariusz Zielke

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / TV Vectra oskarża BRE Bank o finansowanie konkurencji