TVP zaczyna uginać się pod własnym ciężarem

Magdalena Wierzchowska
opublikowano: 19-01-2009, 00:00

TVP bije niechlubne rekordy — ostro traci rynek reklamy na rzecz konkurencji i po raz pierwszy w historii ma być na minusie.

Z finansami nadawcy jest tragicznie. Pora na stanowczą restrukturyzację

TVP bije niechlubne rekordy — ostro traci rynek reklamy na rzecz konkurencji i po raz pierwszy w historii ma być na minusie.

Rynek reklamy telewizyjnej ma się tak świetnie, że trudno o lepszy biznes niż duża stacja telewizyjna. Pod warunkiem, że jest prywatna. Finanse Telewizji Polskiej są w coraz bardziej opłakanym stanie. W tym roku nawet może być strata netto — prognozy mówią o 70 mln zł. Byłby to pierwszy wynik na minusie w historii TVP.

— Prognozowana strata finansowa będzie możliwie maksymalnie zmniejszona —deklaruje Tomasz Rudomino, p.o. członka zarządu TVP.

Bolesny pierwszy raz

Jako przyczynę prognozowanych strat władze TVP jednogłośnie podają spadające wpływy abonamentowe. W ubiegłym roku TVP otrzymała 417 mln zł, czyli 82 proc. prognozowanej kwoty. W tym roku już na starcie ma to być jedynie 314 mln zł, a można się spodziewać, że rzeczywiste wpływy będą niższe.

Ale to drobna część prawdy. TVP jest niewydolna. Już w 2007 roku telewizja publiczna mocno traciła rynek reklamowy na rzecz komercyjnych konkurentów. W ubiegłym roku różnica była drastyczna. Po 11 miesiącach 2008 roku przychody reklamowe TVP wzrosły o 3 proc. rok do roku, podczas gdy Polsatu — o 17 proc., a TVN — o 23 proc., wynika z szacunków domu mediowego Starlink.

— TVP po raz pierwszy w swojej historii nie zrealizowała planu wpływów reklamowych. Konkurencja rosła w siłę, a TVP borykała się z wewnętrznymi problemami. Zmiany wśród dyrektorów poszczególnych anten powodowały brak ciągłości programowej — mówi Piotr Piętka z domu mediowego Starcom.

Polityka i pracownicy

Czego się spodziewać po upolitycznionej instytucji, która miała czerech prezesów w ciągu 2,5 roku? Już za prezesury Andrzeja Urbańskiego "PB" pisał, że bezustanne roszady kadrowe zemszczą się na finansach TVP. Na wyniki nie trzeba było długo czekać.

Do tego minister skarbu podejrzewa poprzedni zarząd telewizji publicznej o nieprawidłowości. Chce to sprawdzić rada nadzorcza. Jest jeszcze kwestia zatrudnienia —z armią ponad 4,5 tys. pracowników TVP jest kilkakrotnie mniej efektywna niż jej komercyjni konkurenci. Biorąc pod uwagę wskaźnik zysku do zatrudnienia, TVP ma wynik 10 razy gorszy niż TVN i 25 razy niższy niż Polsat!

Szansa na zmiany

Paradoksalnie, zła sytuacja finansowa może być zbawienna dla państwowego molocha, bo wymusi restrukturyzację. Od zawsze zapowiadaną, nigdy nie zrealizowaną.

— Telewizja ma nóż na gardle. Musi dokonać restrukturyzacji zatrudnienia, dostosować się do tendencji na rynku. Koszty pracownicze zniszczą Telewizję Polską, nawet jeśli rząd tego nie zrobi — alarmuje Ireneusz Fryszkowski, wiceprzewodniczący rady nadzorczej TVP.

— Na posiedzeniu 28 stycznia będziemy kategorycznie żądać od zarządu przedstawienia planu naprawczego — mówi Piotr Wawrzeński, członek rady nadzorczej TVP.

Tomasz Rudomino oszczędności chce szukać wszędzie —mówi o renegocjacji umów, rezygnacji z przywilejów pracowniczych, cięciu wydatków na szkolenia i marketing, czy likwidacji ośrodka zdrowia. A zwolnienia?

— Ostrożnie spółka będzie podchodzić do zatrudniania nowych osób. Niewykluczona jest optymalizacja zatrudnienia i redukcja kosztów programowych — mówi Tomasz Rudomino.

Jeszcze na plusie

Po dziewięciu miesiącach 2008 roku TVP miała 61 mln zł zysku netto, choć prawie połowa z tego to zwrot podatku VAT za abonament z lat 2001-03. Przychody wyniosły 1,5 mld zł, w tym reklama i sponsoring stanowiły 65 proc.

Mimo trudnej sytuacji TVP chce przeznaczyć na inwestycje 189 mln zł w tym roku, choć to redukcja w porównaniu do ponad 200 mln zł ubiegłorocznych nakładów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Wierzchowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu