Tweety Trumpa uderzają w rynek

Wpisy Donalda Trumpa na Twitterze mają statystycznie istotny wpływ na rynki finansowe w USA.

Analitycy banku JP Morgan Chase zbadali wpływ umieszczanych przez prezydenta USA tweetów na rentowność obligacji USA. Spośród 4 tys. wpisów opublikowanych od jego wyboru na prezydenta w godzinach funkcjonowania rynku wpływ na ceny miało 146. Największe szanse poruszyć rynkiem miały tweety dotyczące polityki pieniężnej i handlowej, zwłaszcza jeśli zawierały takie słowa, jak „Chiny”, „miliard” i „produkty”.

Donald Trump
fot. Bloomberg

„Notowania szerokiego zakresu aktywów, począwszy od pojedynczych spółek, a skończywszy na funduszach hedgingowych grających pod określone scenariusze makroekonomiczne, coraz mocniej zależą od kilku tweetów naczelnego dowódcy” — zauważają autorzy raportu.

Wpisów mających wpływ na rynek zaczęło lawinowo przybywać przed kilkoma tygodniami, kiedy prezydent USA wzmógł napięcia handlowe z Chinami i presję na Fed, by prowadził bardziej łagodną politykę — wynika z ustaleń analityków banku. Średnio od początku 2016 r. Donald Trump publikował 10 tweetów dziennie, a najczęściej reakcję na nie widać było w notowaniach krótkoterminowych bonów amerykańskiego skarbu. JP Morgan Chase nie jest pierwszą instytucją, która wskazała na siłę oddziaływania tweetów na rynek. W raporcie sprzed tygodnia Bank of America wykazał, że w dni, kiedy prezydent tweetował najwięcej (powyżej 35 wpisów), indeks S&P500 spadał średnio o 0,09 proc. Przy jego najmniejszej aktywności natomiast (do 5 tweetów) wskaźnik rósł średnio o 0,05 proc., co dawało różnice istotne statystycznie.

„Spór wokół handlu, kampania polityczna oraz tweety przyczyniły się do wzrostu zmienności. Ogłoszone w sierpniu cła grożą obniżeniem naszych prognoz zysków spółek na 2019 r. i 2020 r. o odpowiednio 2 i 7 proc., a znaczący może być pośredni wpływ związanego z cłami pogorszenia nastrojów przedsiębiorstw i konsumentów” — ostrzega Savita Subramanian, główna strateżka amerykańskiego rynku akcji w Bank of America.

Opowieści z arkusza zleceń
Newsletter autorski Kamila Kosińskiego
ZAPISZ MNIE
×
Opowieści z arkusza zleceń
autor: Kamil Kosiński
Wysyłany raz w miesiącu
Kamil Kosiński
Newsletter z autorskim podsumowaniem najciekawszych informacji z warszawskiej giełdy.
ZAPISZ MNIE
Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Administratorem Pani/a danych osobowych będzie Bonnier Business (Polska) Sp. z o. o. (dalej: my). Adres: ul. Kijowska 1, 03-738 Warszawa. Nasz telefon kontaktowy to: +48 22 333 99 99. Nasz adres e-mail to: rodo@bonnier.pl. W naszej spółce mamy powołanego Inspektora Ochrony Danych, adres korespondencyjny: ul. Ludwika Narbutta 22 lok. 23, 02-541 Warszawa, e-mail: iod@bonnier.pl. Będziemy przetwarzać Pani/a dane osobowe by wysyłać do Pani/a nasze newslettery. Podstawą prawną przetwarzania będzie wyrażona przez Panią/Pana zgoda oraz nasz „prawnie uzasadniony interes”, który mamy w tym by przedstawiać Pani/u, jako naszemu klientowi, inne nasze oferty. Jeśli to będzie konieczne byśmy mogli wykonywać nasze usługi, Pani/a dane osobowe będą mogły być przekazywane następującym grupom osób: 1) naszym pracownikom lub współpracownikom na podstawie odrębnego upoważnienia, 2) podmiotom, którym zlecimy wykonywanie czynności przetwarzania danych, 3) innym odbiorcom np. kurierom, spółkom z naszej grupy kapitałowej, urzędom skarbowym. Pani/a dane osobowe będą przetwarzane do czasu wycofania wyrażonej zgody. Ma Pani/Pan prawo do: 1) żądania dostępu do treści danych osobowych, 2) ich sprostowania, 3) usunięcia, 4) ograniczenia przetwarzania, 5) przenoszenia danych, 6) wniesienia sprzeciwu wobec przetwarzania oraz 7) cofnięcia zgody (w przypadku jej wcześniejszego wyrażenia) w dowolnym momencie, a także 8) wniesienia skargi do organu nadzorczego (Prezesa Urzędu Ochrony Danych Osobowych). Podanie danych osobowych warunkuje zapisanie się na newsletter. Jest dobrowolne, ale ich niepodanie wykluczy możliwość świadczenia usługi. Pani/Pana dane osobowe mogą być przetwarzane w sposób zautomatyzowany, w tym również w formie profilowania. Zautomatyzowane podejmowanie decyzji będzie się odbywało przy wykorzystaniu adekwatnych, statystycznych procedur. Celem takiego przetwarzania będzie wyłącznie optymalizacja kierowanej do Pani/Pana oferty naszych produktów lub usług.
© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marek Wierciszewski

Polecane