TWG kojarzy firmy z Polski i Niemiec
Firmy z Polski i Niemiec mogą skorzystać z bezpłatnej pomocy w zakresie nawiązywania kontaktów z kontrahentami z tych dwóch państw. Utworzona przez rząd RP i niemieckie samorządy lokalne spółka ułatwia także rozpoczęcie inwestycji w kraju sąsiada. Większość spośród zwracających się do niej firm to podmioty małe i średnie.
Polskim przedsiębiorcom najbardziej brakuje informacji na temat zasad funkcjonowania niemieckiej gospodarki.
— Dla małej lub średniej firmy z Polski bardzo trudne byłoby choćby samodzielne potwierdzenie wiarygodności potencjalnego partnera. Polsko-Niemieckie Towarzystwo Wspierania Gospodarki powołane zostało po to, by pomóc przedsiębiorcom po obu stronach granicy w rozwiązaniu m.in. tego typu problemów — mówi Edyta Hubska-Bogdanowicz, dyrektor działu Marketingu TWG.
Pomoc organizacyjna
Usługi TWG są bezpłatne. Przedsiębiorca chcący nawiązać kontakt z partnerem po drugiej stronie polsko-niemieckiej granicy powinien określić rodzaj planowanej działalności, przewidywane ramy współpracy, oczekiwania wobec potencjalnego partnera. Dla każdej z zainteresowanych firm przygotowywany jest szkic działania. TWG przydziela poszczególnym podmiotom specjalistów kierujących dotyczącymi ich projektami.
— Mamy ekspertów polskich i niemieckich, specjalistów z określonych branżach, a także prawników, finansistów, specjalistów od marketingu. Pomagamy firmom w tworzeniu komórek organizujących współpracę z kontrahentami zagranicznymi. Jeśli trzeba, nasz specjalista towarzyszy przedsiębiorcom w rozmowach prowadzonych na terenie Niemiec. Ponadto, doradcą polskiej firmy może zostać lokalny, niemiecki ekspert, często mówiący również po polsku — zapewnia dyrektor Edyta Hubska-Bogdanowicz.
Raz na dziesięć
TWG pomaga w uzyskaniu informacji o warunkach prowadzenia działalności gospodarczej w kraju sąsiada, pośredniczy w znalezieniu partnerów kooperacyjnych i handlowych; doradza przy opracowaniu koncepcji działania, organizacji produkcji i zbytu, uzyskaniu niezbędnych zezwoleń, certyfikatów, ekspertyz czy też w znalezieniu korzystnej lokalizacji dla planowanej inwestycji. Z doświadczenia wiadomo, że na dziesięć sygnalizowanych projektów udaje się sfinalizować jeden, niekiedy dwa. Większość zainteresowanych wycofuje się po zapoznaniu z wymaganiami rynku.
Skuteczność
Towarzystwo odpowiedziało dotąd na około 7,5 tys. zapytań i ofert od polskich i niemieckich firm, instytucji i samorządów. Do końca czerwca 2000 r. zespół specjalistów TWG zainicjował utworzenie 148 spółek joint venture oraz nawiązanie 132 długofalowych umów kooperacyjnych, głównie z branży budowlanej, metalowej, elektrotechnicznej, rolno-spożywczej, tekstylnej, drzewnej i transportowej. W 50 polsko-niemieckich konferencjach gospodarczych i 17 giełdach kooperacyjnych wzięło udział około 7 tys. przedsiębiorców. Około półtora tysiąca z nich nawiązało tam pierwsze kontakty gospodarcze. Organizowane są również misje polskich i niemieckich biznesmenów do kraju sąsiada oraz wyjazdy studyjne (m.in. dla samorządowców, przedstawicieli ośrodków innowacji i technologii itp).
— W początkowym okresie działalności, usługami towarzystwa zainteresowane były głównie firmy z Niemiec. Polscy przedsiębiorcy nie mieli nawyku korzystania z instytucjonalnej pomocy finansowanych przez rząd organizacji, wspierających rozwój prywatnej przedsiębiorczości. Dziś proporcje się wyrównały — wyjaśnia Edyta Hubska-Bogdanowicz.
Rafał Jesswein