Twoi ludzie potrafią zdziałać wiele dobrego

Marta Bellon
16-10-2009, 00:00

Ważne jest zaangażowanie w realizację CSR wyższej kadry kierowniczej. Zbyt często postrzega się ją jeszcze jako domenę public relations.

Pracodawcy w ramach wewnętrznego CSR zachęcają pracowników do działalności na rzecz innych

Ważne jest zaangażowanie w realizację CSR wyższej kadry kierowniczej. Zbyt często postrzega się ją jeszcze jako domenę public relations.

Pracodawcy w różny sposób angażują swoich pracowników w działania związane z ideą CSR. Część namawia do pracy charytatywnej. Część — do wzajemnej pomocy.

Potrzeba pomagania

Stołeczne Przedsiębiorstwo Energetyki Cieplnej (SPEC) zachęca pracowników do pomagania niepełnosprawnym dzieciom kolegów z pracy. Akcję organizuje Małgorzata Konopacka, dyrektor biura polityki kadrowo-płacowej SPEC. Sama ma autystycznego syna. Dlatego w każdej firmie, w której pracowała, starała się namawiać do pomagania dzieciom z poważnymi chorobami.

— Nie lubię robić czegoś tylko dla siebie, dlatego tam, gdzie się pojawiam, staram się organizować pomoc. W SPEC akcję pomocy niepełnosprawnym dzieciom zaczęliśmy dwa lata temu. Podobną zorganizowałam w poprzedniej pracy. Teraz pod naszą opieką jest pięcioro dzieci. Sama wyszukałam rodziców, którzy borykają się z problemami zdrowotnymi dzieci, takimi jak porażenie mózgowe, czy zespół Downa. Pomagamy im na dwa sposoby: zarząd firmy przekazuje darowizny, np. na opłacenie turnusów rehabilitacyjnych, zakup leków czy sprzętu, a pracownicy przekazują na rzecz dzieci 1 proc. podatku. Akcja spotyka się z bardzo pozytywnym odbiorem. Każdy z nas ma potrzebę pomagania innym, a dzięki tej działalności, możemy ją realizować — mówi Małgorzata Konopacka.

Razem dla innych

Inny sposób realizowania idei społecznie odpowiedzialnego biznesu wybrał bank HSBC. Współpracując z międzynarodową fundacją Future First, założoną przez Grupę HSBC, pracownicy wspierają przedsięwzięcia Polskiej Akcji Humanitarnej, Ośrodka dla Niewidomych w Laskach i SOS Wioski Dziecięce. Razem z organizacją Junior Achievement Worldwide fundacja HSBC zajmuje się też edukacją ekonomiczną uczniów szkół podstawowych. Program ten będzie realizowany przez trzy lata. HSBC chce dotrzeć do ponad 100 tys. dzieci w 25 krajach, w tym z Polski. W 2008 r. Grupa przeznaczyła 102,4 mln dolarów na wspieranie inicjatyw społecznych i ekologicznych, a pracownicy banków na całym świecie poświęcili 406 tys. godzin na udział w tych przedsięwzięciach.

— Działania na rzecz lokalnych społeczności i akcje proekologiczne to tylko część strategii CSR skierowanej do pracowników HSBC. Oprócz zachęcania ich do udziału w ważnych przedsięwzięciach na rzecz świata zewnętrznego, inwestujemy także w ich rozwój zawodowy poprzez strategię wspierania talentów, e-learning czy szkolenia przeznaczone dla poszczególnych linii biznesowych. Bardzo dużą wagę przykładamy również do szczerej i regularnej komunikacji między pracownikami a zarządem, bo to podstawa budowania zdrowych relacji w firmie. Ma szczególne znaczenie, gdy zapadają trudne dla obu stron decyzje — informuje Aleksandra Leszczyńska, kierownik zespołu ds. komunikacji korporacyjnej HSBC Bank Polska.

W działania filantropijne angażuje swoich pracowników również firma Inter Partner Assistance. Bierze w nich udział także sam pracodawca, wspomagając wolontariat administracyjnie, logistycznie i finansowo.

— Wspieramy nasz zespół w prospołecznych postawach, ale również finansujemy i współfinansujemy darowizny dla potrzebujących — mówi Liliana Tytz, dyrektor marketingu i komunikacji w Inter Partner Assistance Polska.

Na trudne czasy

CSR może przybrać formę działalności charytatywnej, ale eksperci podkreślają, że pozytywnie wpływa też na relacje pracodawcy z pracownikami i partnerami biznesowymi.

— Dla wielu firm społeczna odpowiedzialność to sposób budowania przewagi konkurencyjnej na rynku i skuteczne narzędzie utrzymania dobrego wizerunku także w trudniejszych czasach. Inwestycje w CSR budują zaufanie i tworzą poczucie satysfakcji ze współpracy z odpowiedzialnym partnerem. Są potwierdzeniem i rzeczywistym dowodem wartości i misji firmy — twierdzi Liliana Tytz.

Podkreśla, że społeczne projekty, w które angażowani są pracownicy Inter Partner Assistance Polska, tworzą dobrą atmosferę pracy, spajają zespół i zwiększają poczucie tożsamości z firmą. A to wpływa korzystnie na działalność biznesową i przekłada się na budowanie i utrwalenie kultury organizacyjnej.

Anna Pawelska z firmy doradztwa komunikacyjnego Martis Consulting dodaje, że fundamentem strategii CSR jest przekonanie, iż dobrze wykwalifikowani i umotywowani pracownicy zapewniają efektywny i skuteczny rozwój firmy w dłuższym czasie.

— Z badań wynika, że sposób traktowania pracowników bezpośrednio przekłada się na to, czy firma jest postrzegana jako odpowiedzialna społecznie. Z kolei fakt, że jest taka, ma odzwierciedlenie w sytuacji pracowników. Bez etycznego zarządzania zasobami ludzkimi firma nie może być traktowana jako odpowiedzialna. Dlatego szczególnie ważne jest zaangażowanie wyższej kadry kierowniczej w realizację strategii CSR, zbyt często postrzeganej jeszcze jako domena PR — tłumaczy Anna Pawelska.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marta Bellon

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Twoi ludzie potrafią zdziałać wiele dobrego