Twoje Soczewki znalazły inwestora

Marcel Zatoński
26-03-2018, 22:00

Inwestorzy z Private Venture Partners przejmą kontrolę nad spółką Avenir Medical, zarządzającą siecią Twoje Soczewki. Jej twórcy pozostaną na pokładzie.

W coraz gorszym wzroku Polaków widać okazję do zysku — a przynajmniej zobaczyli ją prywatni inwestorzy, działający w ramach nowego na polskim rynku quasi-funduszu Private Venture Partners (PVP). Za nieujawnioną kwotę przejmują oni 54 proc. udziałów w spółce Avenir Medical, stojącej za siecią i sklepem internetowymTwoje Soczewki. Transakcja ma być sfinalizowana w ciągu najbliższych dwóch miesięcy.

Zobacz więcej

Fot. Fotolia

— W ramach inwestycji przewidujemy mocne dokapitalizowanie i rozwój Avenir Medical. W naszej ocenie spółka w ostatnich latach bardzo dobrze przygotowała się pod względem organizacyjnym do dalszego rozwoju i ma bardzo kompetentny zespół menedżerski. Zarząd pozostanie bez zmian. Jacek Szkólski i Paweł Grędysa będą cały czas zarządzać działalnością operacyjną, a my jako inwestor finansowy będziemy wspierać dalszy rozwój: tak w formie organicznej, jak i poprzez kolejne przejęcia — mówi Marcin Słomski, partner zarządzający PVP.

PVP, zgodnie z informacjami na stronie internetowej, przeznacza na pojedyncze inwestycje do 20 mln zł. Pieniądze pochodzą od krajowych, prywatnych przedsiębiorców, którzy działają jako aniołowie biznesu. Tymczasem Avenir Medical, wywodzący się z podwrocławskich Siechnic, jest jednym z największych graczy na mocno rozdrobnionym polskim rynku. Jacek Szkólski, prezes i do tej pory główny udziałowiec spółki, w ubiegłym roku w rozmowie z „PB” mówił, że „przy niskim usieciowieniu kategorii optycznej w Polsce jesteśmy liderem w kategorii sprzedaży soczewek kontaktowych”.

Pod szyldem Twoje Soczewki działa obecnie prawie 60 placówek, głównie w największych miastach, dużą sprzedaż generuje też e-sklep. Wszystkie sklepy stacjonarne to placówki własne, ale Jacek Szkólski zapowiadał, że rozwój sieci, otwierającej 5-10 nowych salonów rocznie, może zostać przyspieszony dzięki wprowadzeniu formuły franczyzowej. Teraz w ekspansji pomoże nowy inwestor.

— W perspektywie kilku najbliższych lat chcemy zbudować gracza numer dwa na rynku. Nie zamierzamy jednak budować typowej korporacji i z pewnością będziemy dbali o utrzymanie dotychczasowej kultury organizacyjnej, która jest mocnozbieżna z naszym podejściem do zarządzania biznesem. Jest to jeden z kluczowych elementów, który zadecydował o inwestycji w Avenir Medical — mówi Marcin Słomski. Wartość polskiego rynku soczewek kontaktowych szacowana jest na około 800 mln zł.

— Szacuje się, że obecnie w Polsce 40 proc. soczewek kontaktowych jest kupowanych online. Od trzech lat ten udział pozostaje na tym samym poziomie, nie ma przesłanek, by spodziewać się zmiany. Ceny detaliczne są od dłuższego czasu stabilne. Różnica między zakupem w sieci a zakupem w salonie jest minimalna lub wręcz jej nie ma — mówił Jacek Szkólski.

Zgodnie z badaniem GfK Polonia, Polacy kupują przede wszystkim soczewki dwutygodniowe i miesięczne — to 71 proc. rynku. Ten segment jest jednak w stagnacji, dynamicznie rośnie natomiast sprzedaż soczewek jednodniowych. W 2016 r. skoczyła ona o 15 proc. W rezultacie spadają średnie wydatki Polaków na pojedynczą soczewkę — w 2016 r. było to 5,51 zł, o 3,5 proc. mniej niż rok wcześniej, rosną natomiast miesięczne koszty użytkowania. GfK podaje, że polski użytkownik soczewek przeznaczał na nie średnio 39 zł miesięcznie. © Ⓟ

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Marcel Zatoński

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / Twoje Soczewki znalazły inwestora