Polska Agencja Rozwoju Przedsiębiorczości (PARP) ogłosiła 26. edycję konkursu „Polski Produkt Przyszłości”. Nagrodzi najbardziej innowacyjne wyroby i technologie, które mają potencjał, aby zaistnieć na rynku polskim i zagranicznych. Przedstawiciele biznesu, instytutów badawczych, naukowych i uczelni mogą zgłaszać projekty do 4 marca. Powalczą o nagrody główne, specjalne i wyróżnienia.
W tym roku konkurs jest wspólną inicjatywą PARP i Polskiej Agencji Inwestycji i Handlu (PAIH). Celem jest wypromowanie najciekawszych, najbardziej innowacyjnych produktów i rozwiązań, które mają szansę przyczynić się do postępu technologicznego i gospodarczego naszego kraju.
Do konkursu można zgłaszać wyroby i technologie, które ułatwiają codzienne życie ludzi, wspomagają ich w dbaniu o zdrowie, automatyzują procesy produkcji i są przyjazne dla środowiska. Mogą być to rozwiązania z różnych branż.
Uczestnikowi konkursu muszą przysługiwać autorskie prawa majątkowe do zgłaszanego produktu. Istotny jest poziom technologiczny projektu. Powinien on być na etapie przynajmniej prac wdrożeniowych. Można też zgłosić produkt, który został wprowadzony do produkcji w ciągu 24 miesięcy od dnia złożenia wniosku konkursowego.
Kapituła konkursu przyzna nagrody w trzech kategoriach: „Produkt Przyszłości Przedsiębiorcy”, „Produkt Przyszłości Instytucji Szkolnictwa Wyższego i Nauki”, a także „Wspólny Produkt Przyszłości Instytucji Szkolnictwa Wyższego i Nauki oraz Przedsiębiorcy”. W każdej ze wspomnianych kategorii laureaci otrzymają nagrody główne po 100 tys. zł. Dla uczestników konkursu przewidziano też cztery wyróżnienia po 25 tys. zł. Nie zabraknie nagród specjalnych: dla młodego przedsiębiorcy, za produkt z branży technologii informacyjnych i komunikacyjnych oraz za ekoinnowację. Ponadto instytucje reprezentujące kapitułę mogą przyznać własne nagrody. W tegorocznej edycji konkursu można również zdobyć nagrodę specjalną od PAIH. Laureat konkursu będzie mógł zaprezentować swój produkt podczas wystawy światowej Expo 2025 w Japonii.
Zgłoszone projekty ocenią branżowi eksperci. Sprawdzą oni poziom ich innowacyjności i przydatność lub funkcjonalności dla użytkowników końcowych. Specjaliści zwrócą uwagę także na potencjał rynkowy przedsięwzięć, poziom zaawansowania prac nad produktem i strategię wprowadzenia go na rynek. Ponadto zweryfikują wpływ projektu na środowisko. Dodatkowo punktowane będą patenty i zgłoszenia patentowe.