Zaledwie 20 proc. polskich przedsiębiorców dysponuje systemem finansowo-księgowym gotowym na Krajowy System e-Faktur (KSeF) – wynika z najnowszego badania firmy Webcon, jednego z największych dostawców systemów obiegu dokumentów w Polsce. Co trzeci badany nie wykonał jeszcze żadnego kroku w związku z reformą fakturowania. Natomiast przygotowania do integracji z rządowym systemem rozpoczęło 25 proc. firm.
Badanie pokazuje też, że najlepiej przygotowane na KSeF są duże organizacje, a najgorzej firmy zatrudniające do 9 osób. Prawie połowa badanych mikroprzedsiębiorstw nie zrobiła nic w kierunku wdrożenia, a 20 proc. nie ma nawet wiedzy na temat reformy sposobu fakturowania.
Największym wyzwaniem dla firm w zakresie KSeF pozostaje dostosowanie posiadanych już procedur i narzędzi w zakresie fakturowania do nowych regulacji. Tak stwierdziło 44 proc. respondentów. Badani obawiają się też konieczności przeprowadzenia związanych z reformą szkoleń dla pracowników oraz dodatkowych kosztów. Przy tym takie obawy mają zarówno mikro (42 proc.), jak i duże firmy (47 proc.).
– Niepewność firm związana z dostosowaniem procesów do obowiązku stosowania faktur elektronicznych wydaje się w pełni uzasadniona. Jest to zmiana, która dotyka wszystkich – zarówno organizacje, które nie wdrożyły jeszcze narzędzia do elektronicznego obiegu faktur, jak i firmy, które już korzystają z takich systemów – mówi Anna Puka, dyrektor w firmie Webcon.
Dodaje, że przedsiębiorców czeka wybór odpowiedniej platformy, wdrożenie i przeszkolenie pracowników, a potem sprawdzenie, czy używany system jest lub będzie zintegrowany z KSeF. Jeśli nie, trzeba szukać innych rozwiązań.
Krajowy System e-Faktur (KSeF) miał być obowiązkowy dla podatników VAT od 1 lipca. Jednak w styczniu Ministerstwo Finansów poinformowało, że do końca 2024 r., fakturowanie w KSeF nie będzie obligatoryjne. Nowy termin wejścia w życie reformy nie jest jeszcze znany.
