Tyskie opanowało już 15 proc. rynku

Paweł Mazur
opublikowano: 2001-01-05 00:00

Tyskie opanowało już 15 proc. rynku

W 2000 roku liderem krajowego rynku piwa zostało Tyskie, produkowane przez Kompanię Piwowarską — wynika z raportu ACNielsen. Z ponad 15-proc. udziałem wyprzedziło markę Żywiec, której udział wyniósł 9,8 proc.

Z raportu firmy badawczej ACNielsen, dotyczącego polskiego rynku piwa, wynika, że najlepiej sprzedającą się marką w okresie od lutego do września 2000 r. było Tyskie. Jego producentem jest Kompania Piwowarska, w której skład wchodzą browary w Poznaniu oraz Tychach. Tam też jest warzony nowy lider piwnego rynku.

Numer jeden

Ta ostatnia marka w ciągu ośmiu miesięcy 2000 roku opanowała około 15,4 proc. rynku, co dało jej pozycję zdecydowanego lidera. ACNielsen nie ujawnia, kto zajmuje drugie miejsce. Nie jest jednak tajemnicą, że wiceliderem została marka Żywiec. Jej udział w rynku wyniósł niemal 10 proc. Trzecie miejsce w rankingu przypadło Lechowi. Ten kolejny brand Kompanii Piwowarskiej zdobył 7 proc. rynku.

W 1999 roku proporcje były odwrotne. Wówczas palmę pierwszeństwa dzierżył Żywiec, który miał ponad 10-proc. udział w „piwnym torcie”. Tyskie mogło wówczas pochwalić się 9,5-proc. udziałem. Oznacza to, że w ciągu ośmiu miesięcy ubiegłego roku marka Tyskie zwiększyła udział w rynku o prawie 6 proc. rynku, detronizując dotychczasowego lidera.

Zmiana proporcji

Jednak dla obserwatorów piwnego rynku zmiana ta nie jest większym zaskoczeniem. Wystarczy porównać udziały rynkowe tych dwóch największych graczy, którzy w sumie opanowali ogółem 60 proc. krajowej produkcji. O ile w 1999 r. KP miała udział w rynku wynoszący około 22,7 proc., o tyle po 11 miesiącach 2000 roku przekroczył on 28,8 proc. W tym czasie Grupa Żywiec traciła. W 1999 r. miała 36,7 proc. rynku, natomiast rok później tylko 31,1 proc.

Widać wyraźnie, że olbrzymie nakłady finansowe Kompanii Piwowarskiej na promocję i reklamę oraz dobrze zorganizowana sieć dystrybucji zaczynają przynosić wymierne efekty. Tylko w sierpniu 2000 roku KP sprzedała 100 mln butelek piwa marki Tyskie. Jeżeli utrzyma tempo wzrostu w 2001 r. (oscylujące średnio wokół 30 proc. miesięcznie), należy spodziewać się zmiany na pozycji lidera polskiego rynku piwa. Z drugiej strony należy też pamiętać, że Żywiec znajduje się obecnie w trakcie głębokiej restrukturyzacji, której wyniki będą już widoczne w tym roku. To zapowiada ciekawą rywalizację tych piwnych grup.

Realnie i nominalnie

Raport ACNielsen przedstawia też, opierając się na danych GUS, ceny piwa w latach 1996-2000. Z analizy wynika, że w tym okresie nastąpił realny spadek cen złotego trunku o 20 proc. Zapowiadana na ten rok podwyżka piwnej akcyzy zapewne skutecznie wyhamuje tę tendencję. Warto przy tym pamiętać, że nominalna cena piwa w latach 1996-2000 wzrosła zaledwie z 1,83 zł do 2,21 zł na półlitrowej butelce.

Z badań Piwochmielu, przeprowadzonych w latach 1997-99, wynika, że zmieniła się też struktura sprzedaży piwa według opakowań. Widać wyraźnie, że konsumenci sięgają coraz częściej po butelkę (w 1999 roku 55 proc.), kosztem piwa w kegach. W ciągu dwóch lat wyraźnie widać wzrastającą popularność puszek. Sprzedaż tak konfekcjonowanego piwa wzrosła z 10 proc. w 1997 roku do 25 proc. w roku 1999.