Tytoniowe możliwości

Artur Niewrzędowski
06-11-1998, 00:00

Tytoniowe możliwości

Rynek tytoniowy w Polsce należy do największych w Europie. Rocznie wypalamy 90 miliardów sztuk papierosów. Wyprzedzają nas tylko Niemcy i Włosi. Analizy przeprowadzone przez World Bank Washington prognozują, że spożycie tytoniu w Europie Wschodniej będzie rosło.

Przewiduje się, że w roku 2000 statystyczny Polak powyżej 15 roku życia zużyje 3,7 kg tytoniu, będzie to wzrost o 200 gramów w porównaniu z rokiem 1990. Tendencje zostały zauważone przez międzynarodowe koncerny tytoniowe, które rozpoczęły inwestycje w polski przemysł tytoniowy.

W 1995 roku jako pierwszą sprywatyzowano PWT Augustów. Została ona kupiona przez British-American Tobacco, koncern działający w ponad 100 krajach świata. BAT kupił 65 proc. i zobowiązał się do zainwestowania 230 mln zł. Firma odnotowała w 1997 roku zysk netto wysokości 15 mln zł, przy zatrudnieniu 1400 osób. W sprzedaży papierosów king size jest ona zdecydowanym liderem, mając 45 proc. tego rynku. Produkowane przez tę firmę papierosy Sobieski należą do najlepiej sprzedającej się marki tego segmentu.

Miesiąc później za 64 mln USD (222 mln zł) francuska Seita nabyła 65 proc. akcji w Zakładach Przemysłu Tytoniowego w Radomiu, trzecim producencie papierosów w Polsce. Inwestycja Francuzów okazała się niezbyt trafna. Marki produkowane w Radomiu tracą klientów, np. radomskie Popularne notują systematyczny spadek sprzedaży. Nowatorski produkt firmy — papierosy Maxwell — nie odniósł sukcesu.

Światowy gigant tytoniowy Philip Morris za sumę 227 mln USD (790 mln zł) nabył Krakowskie Zakłady Przemysłu Tytoniowego. W wyniku tej inwestycji producent Marlboro przejął tak znane marki, jak Klubowe, Caro, Carmeny czy Zefiry. Firma zatrudnia obecnie 4000 osób i liczy, że w ciągu najbliższych lat zdobędzie połowę polskiego rynku tytoniowego. Program inwestycyjny Philip Morrisa zakłada zainwestowanie 200 mln USD (690 mln zł).

Za 130 mln USD (450 mln zł) Reemtsma nabyła 65 proc. akcji Wytwórni Wyrobów Tytoniowych w Poznaniu. Firma, mając w swojej ofercie najmocniejszą markę na rynku — papierosy Mars — przyniosła Niemcom w krótkim czasie zadowalające efekty. Koncern, jako jedyny inwestor strategiczny, zdecydował się na budowę nowej fabryki. Kosztem 210 mln zł w Jankowicach pod Poznaniem powstał nowoczesny zakład.

Ostatnią przeprowadzoną prywatyzacją była sprzedaż w 1996 roku Łódzkiej Wytwórni Papierosów dla konsorcjum zawiązanego przez spółki Merkury i Garanex. Firmy nabyły 79,99 proc. akcji. Zakup tej wytwórni nie był już tak korzystny jak pozostałych, gdyż firma w momencie prywatyzacji była poważnie zadłużona.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Artur Niewrzędowski

Być może zainteresuje Cię też:

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Świat / Tytoniowe możliwości