Uber może przeznaczyć około 100 mln USD na zakup akcji Pony AI, która zamierza pozyskać z emisji nawet 972 mln USD, z możliwością rozszerzenia oferty. Spółka z Guangzhou zadebiutowała już na giełdzie w USA w ubiegłym roku.
Uber kieruje uwagę na chińskie firmy rozwijające pojazdy autonomiczne
Uber, mający siedzibę w San Francisco, prowadzi też rozmowy w sprawie udziału w hongkońskim debiucie WeRide – chińskiego producenta pojazdów autonomicznych, który również wszedł na amerykański parkiet rok temu. Choć kwota potencjalnej inwestycji nie została ujawniona, wśród zainteresowanych inwestorów wymienia się również Grab z Singapuru, państwowy fundusz Temasek oraz niemiecki koncern Bosch.
Na wieść o potencjalnym udziale Ubera notowania amerykańskich certyfikatów depozytowych Pony AI wzrosły o ok. 6 proc., a WeRide o 4 proc.
WeRide rozpoczęło w tym tygodniu ofertę publiczną w Hongkongu, planując zebrać do 398 mln USD. Rozmowy z inwestorami wciąż trwają i ostateczne warunki mogą ulec zmianie.
Akcje Pony AI wzrosły po debiucie, a WeRide straciło na wartości
Nie byłby to pierwszy ruch Ubera w kierunku chińskich producentów pojazdów autonomicznych. Firma wcześniej inwestowała w ich amerykańskie IPO, a w maju zapowiedziała kolejne 100 mln USD wsparcia dla WeRide. Uber współpracuje też z obiema firmami operacyjnie – z Pony AI na Bliskim Wschodzie oraz z WeRide w Abu Zabi.
Od czasu amerykańskiego debiutu w listopadzie 2024 r. akcje Pony AI zyskały ponad 50 proc., podczas gdy notowania WeRide spadły o 28 proc. od października ubiegłego roku.
Singapurski Grab, który sam rozwija technologię autonomicznych pojazdów, w zeszłym tygodniu zainwestował w amerykański startup May Mobility, licząc na wprowadzenie robotaksówek do Azji Południowo-Wschodniej już w przyszłym roku. Firma współpracuje też z WeRide przy wdrażaniu flot robotaksówek w Azji Południowo-Wschodniej.
Robotaksówki i autonomiczne ciężarówki mają przynieść zyski dopiero za kilka lat
Pony AI planuje przeznaczyć środki z emisji na rozwój i komercjalizację technologii autonomicznej jazdy czwartego poziomu – czyli systemów zdolnych do samodzielnego prowadzenia pojazdu bez udziału kierowcy w określonych warunkach. Inwestycje obejmą zarówno usługi robotaksówek, jak i ciężarówek autonomicznych oraz dalsze prace badawczo-rozwojowe. Spółka zakłada, że osiągnie rentowność w latach 2028–2029.
WeRide chce wykorzystać pozyskany kapitał na rozwój technologii i przyspieszenie produkcji masowej pojazdów autonomicznych, również na poziomie 4. W ciągu najbliższych pięciu lat planuje ekspansję, choć na razie – podobnie jak Pony AI – pozostaje nierentowna.
