Uber wchodzi na rynek transportu towarów

MIB
opublikowano: 2019-10-24 12:00

Platforma łącząca pasażerów z kierowcami i głodnych z dostawcami jedzenia od dziś łączy także przewoźników ze spedytorami.

Po oficjalnym starcie usług przewozu osób w 2015 r. oraz uruchomieniu w 2017 r. Uber Eats amerykański gigant uruchamia w Polsce nową usługę - Uber Freight. To  platforma, za pośrednictwem której można zrealizować międzynarodowy i krajowy transport towarów.

Platforma Uber Freight łączy przewoźników ze spedytorami czy zleceniodawcami, oferując ceny ustalane z góry, szybkie płatności i możliwość zarezerwowania przewozu ładunku za pomocą jednego kliknięcia. Dla zlecających transport to nie tylko dostęp do ogromnej bazy przewoźników, lecz także możliwość monitorowania przewozu ładunku w czasie rzeczywistym.

- Platforma Uber Freight pomaga przewoźnikom łączyć się ze spedytorami - niezależnie od wielkości biznesu - mówi Daniel Buczkowski, dyrektor ds. ekspansji Uber Freight na rynkach europejskich.

W tym celu Uber stworzył kilka rodzajów narzędzi. Aplikacja dla kierowców lub niewielkich przedsiębiorstw jest działa podobnie jak aplikacja dla kierowców zajmujących się przewozem osób - przyjęcie zlecenia odbywa się za pomocą jednego kliknięcia. Dzięki niej kierowca poznaje trasę, rodzaj ładunku wymagania dotyczące transportu, opinie o centrach dystrybucji i cenę.

- Co wyjątkowe na rynku transportu drogowego należność za transport zostanie uregulowana w ciągu 7 dni. Stawki kalkulowane są w zależności od wielu elementów: rodzaju towaru, jego ilości, trasy, warunków pogodowych, pory dnia czy tygodnia lub dostępnej w danej chwili przestrzeni ładunkowej. Czynników jest dużo, zawsze jednak przed zaakceptowaniem zlecenia kierowca zna dokładną stawkę - mówi Daniel Buczkowski.

Poza wspomnianą aplikacją jest też platforma internetowa dla zarządców większych flot, w której mogą oni zobaczyć informacje dotyczące wszystkich kierowców, ładunków, samochodów i właśnie realizowanych przewozów.

- Jest też oczywiście platforma dla zleceniodawców. Dzięki niej można nie tylko zlecać przewozy, ale też w czasie rzeczywistym śledzić położenie ładunku, przewidywany czas dostarczenia, trasę i szczegóły dotyczące przewoźnika - wyjaśnia Daniel Buczkowski.

Elektroniczne giełdy transportowe pełnią podobną funkcję od wielu lat.
- Uber Freight wyróżnia jednak automatyzacja, szybkość działania i korzystne warunki finansowe. Uber opracował algorytmy, które łączą obie strony transakcji. Zarówno przewoźnik jak i zleceniodawca mogą w prosty sposób wybrać partnera, który najbardziej odpowiada ich oczekiwaniom. Dodatkowo, platforma gwarantuje wykonanie transportu w ustalonej cenie i krótki termin płatności. To ostatnie ma dziś szczególne znaczenie - mówi dr Arkadiusz Kawa, dyrektor Sieci Badawczej Łukasiewicz – Instytutu Logistyki i Magazynowania.

Polska jest trzecim europejskim i czwartym światowym rynkiem Uber Freight. Po sukcesie w USA usługa wystartowała w tym roku w Holandii i Niemczech. Globalnie z usług Ubera korzystają m.in Heineken, Colgate, LG i Annheuser-Busch.

- Zarządzający Uberem widzą w naszym kraju duży potencjał w zakresie digitalizacji usług transportowych. Myślę, że Uber Freight zagospodaruje rynek mikro i małych przedsiębiorstw. Z pewnością wpłynie to na firmy spedycyjne, które już od pewnego czasu tracą na znaczeniu, oraz elektroniczne giełdy transportowe - uważa dr Arkadiusz Kawa.

Pojawienie się platformy Uber Freight na rynku transportu ładunków na pewno spowoduje duże zmiany. Obecni gracze będą musieli dostosować swoje modele biznesu, by zachować konkurencyjność.

-  Z pewnością w krótkim okresie przyniesie to klientom korzyści. W dłuższej perspektywie, umacniając pozycję rynkową, Uber może zmienić zasady gry na rynku transportu drogowego - zaznacza dr Arkadiusz Kawa.

Jak dołączyć do Uber Freight?
- Przewoźnik musi przejść wieloetapową procedurę, zanim umożliwimy mu korzystanie z platformy. Sprawdzimy wszystkie dokumenty i licencje uprawniające go do wykonywania przewozów drogowych - krajowych i międzynarodowych - wyjaśnia Daniel Buczkowski.