Reinhard Shweppe, ambasador Niemiec, chwalił — obserwowane przez niego w Polsce — pracowitość, konsekwencję w działaniu oraz pilność, charakteryzujące polskich przedsiębiorców, podkreślając, że powinni być dla Niemców przykładem w trudnych czasach!
Takiej zaskakującej konkluzji wysłuchało ponad 200 zebranych na warszawskiej konferencji gospodarczej Polska-Niemcy 2003, której głównym organizatorem była — działająca od 1995 roku i zrzeszająca prawe 800 przedsiębiorstw — Polsko-Niemiecka Izba Przemysłowo-Handlowa (PNIPH). „PB” objął to wydarzenie patronatem medialnym.
„My, Europejczycy, stanęliśmy przed trudnym sprawdzianem; sprawdzianem życia już nie tylko obok siebie, ale ze sobą. Dlatego powinniśmy się od siebie wzajemnie uczyć: jak żyć, jak pracować, a nawet jak rządzić” — powiedział Jan Kulczyk, prezes PNIPH. Michael Rogowski, prezes Federalnego Związku Przemysłu Niemieckiego, zapewniał o pełnym poparciu akcesji Polski do UE. O odmiennych doświadczeniach mówili uczestncy prowadzonych przez Tomasza Kamela paneli: „Czas na lobbying?”, „System prawny a gospodarka” oraz „Klimat inwestycyjny w Polsce: surowy czy umiarkowany?”.