Uczestnicy targów szukają złotego środka

25-01-2016, 22:00

Projekt stoiska zależy od celu, któremu służy udział w imprezie, jej charakteru, ale i grubości portfela wystawcy

Firmy przyjeżdżające na targi starają się, aby ich stoiska wystawowe były jak najbardziej efektowne.

— Wygląd stoiska świadczy o wystawcy. Ma zainteresować, zaintrygować potencjalnych klientów czy partnerów i wywołać dobre pierwsze wrażenie. Oczywiście im większe firmy, tym większym budżetemdysponują, dzięki czemu ich stoiska mogą być największe, najładniejsze, najlepiej wyposażone. Tacy wystawcy korzystają z usług wyspecjalizowanych firm, zajmujących się zabudową targową. Ich stoiska są często prawdziwymi architektonicznymi perełkami — mówi dr inż. Ludomir Tuszyński, prezes Expo Silesia.

Wartość dodana

Należy jednak pamiętać, że na rynku działają również przedsiębiorstwa, które nie mają dużych budżetów marketingowych, a też chcą się pojawiać na targach. Dla nich organizatorzy targów mają ofertę wykonania stoiska z tzw. zabudowy standardowej.

— To rozwiązanie dużo tańsze i dosyć praktyczne. Ale wielu naszych wystawców pokazuje, że przy mniejszym budżecie, dzięki pomysłowości i kreatywności, takie stoiska też mogą przykuwać uwagę zwiedzających— twierdzi dr inż. Ludomir Tuszyński. Aranżacja stoiska targowego zależy także od tego, czy wydarzenie jest skierowane do biznesu czy do klientów indywidualnych.

— W wydarzeniach B2B kluczowe będzie zorganizowanie na stoisku wydzielonej przestrzeni, w której spokojnie można porozmawiać z partnerami, potencjalnymi kontrahentami czy ważnymi gośćmi. Z kolei przy targach konsumenckich istotne jest, by stoiska były otwarte, nie miały barier i zachęcały do odwiedzenia, a także udziału w przygotowanych konkursach i innych atrakcjach — tłumaczy Urszula Potęga, prezes MT Targi Polska. Ważnym zadaniem wystawcy jest też dobór i przygotowanie obsługi stoiska.

— Na targach o charakterze technicznym istotna jest prezentacja urządzeń czy całych linii technologicznych w ruchu. Wśród personelu obok handlowców muszą pojawić się inżynierowie gotowi odpowiedzieć na najtrudniejsze nawet pytania. W przypadku mniej skomplikowanych produktów i oferty skierowanej do masowego odbiorcy ważne są elementy przyciągające uwagę, wyróżniające wystawcę, a także materiały reklamowe, darmowe próbki — radzi Robert Głowacki, wiceprezes Targów Lublin.

Skupisko atrakcji

A co o aranżacji stoiska sądzą sami wystawcy?

— Stoisko targowe jest formą kontaktu i zależnie od tego, z kim chcemy się komunikować, powinno być inaczej urządzone. Na przykład podczas targów edukacyjnych, gdzie głównym odbiorcą jest młodzież, staramy się o maksymalną interakcję. Zawsze urządzamy konkursy, rozdajemy gadżety, słodycze. Natomiast promując np. obozy quadowe, staramy się, by na stoisku był quad. Zdarzało się nam wystawiać z jachtem czy ścianką wspinaczkową. Inaczej jest np. na targach turystycznych, które traktujemy jako spotkanie w branży. Tam zamiast firmowych polarów pojawiamy się w garniturach, a na stoisku wystarczają materiały papierowe,ponieważ liczy się przekaz merytoryczny — mówi Bartosz Milewski z firmy Róża Wiatrów.

A jaką strategię odnośnie do projektu stoiska przyjęła firma Sea Style?

— Nie stosuje dodatkowych dekoracji na stoisku targowym. Nasz produkt jest na tyle wyrazisty, dekoracyjny i nawiązujący do tematyki targów, że staramy się, aby to on był na pierwszym planie. W tle mamy elementy białe, granatowe, trochę drewna i szkła, więc jest to pewne nawiązanie do stylu marynistycznego. Jeśli chodzi o inne stoiska na targach żeglarskich, to uwielbiam, gdy są ciekawe i wyraźnie nawiązują do tematyki targów. Chyba właśnie o to chodzi w targach branżowych, chcemy, aby na tej niewielkiej powierzchni otaczało nas to, co kochamy i czym się interesujemy. W naszym przypadku jest to oczywiście żeglarstwo — opowiada Małgorzata Chodur z firmy Sea Style. © Ⓟ

OKIEM EKSPERTA
Przestrzeń wystawiennicza na miarę

GRAŻYNA GRABOWSKA, prezes Targów w Krakowie

Aranżacja stoiska zależy od potrzeb klienta, branży, którą reprezentuje, ale i od tego co będzie prezentował. Inaczej wyglądają stoiska na targach przemysłowych Eurotool, gdzie sprzedaje się maszyny, a inaczej na Międzynarodowych Targach Książki w Krakowie czy Międzynarodowych Targach Stomatologicznych Krakdent. Na tych ostatnich inaczej wygląda stoisko z drobnym sprzętem do gabinetu, gdzie jest dużo doświetlonych witryn, można dużo pokazać klientom i przekonać ich do zakupu, a inaczej na „otwartym” stoisku, gdzie stoi jedna maszyna i wystawca aranżuje je w taki sposób, by móc przeprowadzić jak najwięcej rozmów biznesowych w komfortowych warunkach. Warto się jednak wyróżnić i postawić na autorskie stoiska wykonane z nietypowych materiałów (szkło hartowane, ściany wodne, szlachetne drewno) przy użyciu atrakcyjnej grafiki, z ciekawą grą świateł czy barw tworzą niepowtarzalny efekt i przyciągająwielu potencjalnych klientów. Obecność na dobrze zorganizowanych targach w profesjonalnych warunkach opłaca się każdemu przedsiębiorcy niezależnie od tego, czy bierze udział w imprezach konsumenckich czy branżowych. Zakładając, że będzie to udział aktywny i przemyślany, z pewną strategią — począwszy od organizacji stoiska po umiejętności interpersonalne obsługi i ich zaangażowanie. W przypadku imprez branżowych najważniejszym zyskiem są kontakty, a konkretnie możliwość pozyskania ich w jednym miejscu i czasie spośród precyzyjnej grupy docelowej.

OTWARTE — ZAMKNIĘTE: Na targach B2B kluczowe niezbędna na stoisku jest wydzielona przestrzeń do spokojnych rozmów. Z kolei przy targach konsumenckich istotne jest, by stoiska były otwarte i zachęcały do odwiedzenia — mówi Robert Głowacki, wiceprezes Targów Lublin. [FOT. ARC]

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Anna Gołasa

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Firmy / Uczestnicy targów szukają złotego środka