Ujazdowski: EURO 2012 może być reklamą dla EXPO

14-05-2007, 18:55

Organizowanie przez Polskę EURO 2012 może wesprzeć organizację EXPO, stanowiąc dla niego dodatkową reklamę - powiedział w  poniedziałek PAP minister kultury i dziedzictwa narodowego Kazimierz Michał Ujazdowski.

"EURO może tu stanowić swoiste potwierdzenie wiarygodności Polski jako organizatora dużych przedsięwzięć. A zainteresowanie, jakim będą się cieszyć mistrzostwa, może się przyczynić do zwiększenia liczby odwiedzających EXPO we Wrocławiu, co jest istotnym argumentem na naszą korzyść" - podkreślił Ujazdowski.

Polska wspólnie z Ukrainą będzie organizatorem mistrzostw Europy w piłce nożnej EURO 2012, które odbędą się w czerwcu 2012 roku. Wystawa EXPO we Wrocławiu jest planowana na okres od 24 czerwca do 24 września 2012.

Minister podsumowując pierwszy dzień wizyty misji weryfikacyjnej Międzynarodowego Biura Wystaw EXPO w Polsce zaznaczył, że przyjęcie delegacji przez premiera potwierdza determinację władz Polski we wspieraniu kandydatury Wrocławia do organizacji EXPO 2012.

Komentując szanse Wrocławia w porównaniu do innych miast kandydujących, Ujazdowski zauważył, że choć konkurencja jest bardzo wyrównana, to Wrocław ma realne szanse na zwycięstwo. "Musimy tylko zachować systematyczność i energię do samego końca. Jestem przekonany, że budujemy już dobrą ocenę, a piękno i impet Wrocławia będzie dla komisji dodatkowym argumentem" - uważa minister.

Misja weryfikacyjna Międzynarodowego Biura Wystaw EXPO gości w Polsce od niedzieli, sprawdzając przygotowanie Wrocławia do organizacji tej prestiżowej wystawy.

W czerwcu ubiegłego roku polski rząd oficjalnie zgłosił kandydaturę Wrocławia do organizacji światowej wystawy EXPO w 2012 roku. O prawo to ubiegają się również marokański Tanger i koreańskie Yeosu. Misja weryfikacyjna była już w Maroko i Korei.

Decyzję o przyznaniu prawa do organizacji wystawy podejmą delegaci 98 krajów członkowskich Międzynarodowego Biura Wystaw pod koniec listopada. W starania o EXPO osobiście zaangażowali się także prezydent, poszczególni ministrowie oraz polskie placówki dyplomatyczne na całym świecie.

Władze Wrocławia oceniają, że nakłady na organizację EXPO 2012 wyniosą ok. 300 mln euro. W związku z przygotowaniami ma powstać blisko 40 tys. miejsc pracy. Szacuje się, że EXPO przyciągnie do Wrocławia ok. 5 mln gości. To ostrożne szacunki - EXPO w Lizbonie w 1998 roku przyciągnęło 18 mln zwiedzających, a wystawę w Montrealu w 1967 roku odwiedziło 50 mln osób. Przewidywane wpływy do budżetu państwa w czasie przygotowania i trwania wystawy to ponad miliard złotych.

EXPO po raz pierwszy zostało zorganizowane w 1851 roku w Londynie przez Brytyjskie Towarzystwo Promocji Handlu. W 1928 roku powołano Międzynarodowe Biuro Wystaw z siedzibą w Paryżu, którego zadaniem jest regulowanie częstotliwości i czuwanie nad jakością wystaw, które mu podlegają. Tytuł wystawy, o której organizację stara się Wrocław, brzmi: "Kultura czasu wolnego w gospodarkach świata". Będzie ona trwała od 24 czerwca do 24 września 2012 roku.

Misja weryfikacyjna Międzynarodowego Biura Wystaw EXPO będzie gościć w Polsce do 18 maja. (PAP)

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Gospodarka / Ujazdowski: EURO 2012 może być reklamą dla EXPO