176 mln EUR na drogi, mariny i małe firmy wydadzą powiaty graniczące z Litwą i obwodem kaliningradzkim.
176 mln EUR na drogi, mariny i małe firmy wydadzą powiaty graniczące z Litwą i obwodem kaliningradzkim.
176 mln EUR na drogi, mariny i małe firmy wydadzą powiaty graniczące z Litwą i obwodem kaliningradzkim.
176 mln EUR na drogi, mariny i małe firmy wydadzą powiaty graniczące z Litwą i obwodem kaliningradzkim.
Rusza program kaliningradzki, czyli współpraca transgraniczna między Litwą, Polską i Rosją Jego budżet to 176 mln EUR, w tym 44 mln EUR wkład rosyjski. Pieniądze trafią do samorządów, które będą ogłaszać przetargi na wykonanie wielu przedsięwzięć.
— Można zatem powiedzieć, że w dużej mierze trafią ostatecznie do przedsiębiorców — wyjaśnia Agnieszka Grużewska z Ministerstwa Rozwoju Regionalnego, które zarządza programem kaliningradzkim.
W Polsce program obejmie powiaty: białostocki, suwalski, łomżyński, ełcki, olsztyński, elbląski, Gdańsk-Gdynia-Sopot, gdański, a także tzw. podregiony przyległe: słupski, bydgoski, toruńsko-włocławski, ciechanowsko-płocki, ostrołęcko-siedlecki.
— Pierwszy konkurs na projekty powinien zostać ogłoszony na początku 2010 r.– mówi Marta Angrocka-Krawczyk z przedstawicielstwa Komisji Europejskiej.
Startować w konkursach mogą władze lokalne i regionalne, małe i średnie firmy, organizacje pozarządowe, a nawet osoby fizyczne.
Katalog przedsięwzięć, które można sfinansować z programu, jest szeroki, np.: monitoring czystości wód i powietrza, lokalne inwestycje zmniejszające zanieczyszczenie powietrza, rekultywacja terenów zdegradowanych, wspieranie odnawialnych źródeł energii. Pieniądze mogą pójść także na modernizację lokalnej infrastruktury transportowej i rozwój turystyki np. na studia wykonalności szlaków tematycznych czy usług agroturystycznych, budowę systemów informatycznych do prezentacji i sprzedaży wspólnej oferty turystycznej, odbudowę zabytków, a nawet budowę przystani jachtowych.
Program będzie także bezpośrednio wspierać przedsiębiorczość. Ma pobudzać handel i inwestycje, np. poprzez szkolenia dla przedsiębiorców i akcje marketingowe. Pieniądze mogą też zostać wydane na projekty agencji rozwoju, fundacji biznesowych, izb przemysłowo-handlowych, izb rzemiosła, parków technologicznych czy inkubatorów przedsiębiorczości itp.
Podpis: Miłosz Marczuk