Unia zachęca do reklamy

Magdalena Krukowska
07-12-2004, 00:00

Komisja Europejska wydała przewodnik dla firm odpowiedzialnych społecznie.

Dyrekcja generalna ds. przedsiębiorstw Komisji Europejskiej postanowiła zachęcić przedsiębiorców do publicznego pokazywania, jakie podejmują wysiłki na rzecz poprawy sytuacji swojego otoczenia. W tym celu wydała „Przewodnik po efektywnym komunikowaniu”.

Praktyczny instruktaż

Omawia on przykłady, jak przekazywanie na zewnątrz informacji o społecznie odpowiedzialnych działaniach może pozytywnie wyróżnić firmę spośród innych. Pokazuje, w jaki sposób skutecznie komunikować się z pracownikami, lokalnym środowiskiem i mediami.

Do przewodnika dołączony jest kwestionariusz, który pozwala zidentyfikować rodzaje prospołecznej aktywności podejmowanej przez firmę. Można w nim również znaleźć informacje, jak polityka miejsca pracy czy polityka wobec rynku lub społeczności może przyczynić się do poprawy funkcjonowania przedsiębiorstwa. Prezentuje między innymi dziesięć studiów przypadków firm z całej Europy, którym udało się wdrożyć zasady odpowiedzialnej przedsiębiorczości do swojej codziennej działalności. Wśród nich, jako jedyna firma z Polski, znalazła się spółka Matusewicz Budowa Maszyn z Gryfowa Śląskiego.

Naukowe podejście

Z badań Komisji Europejskiej wynika, że wiele małych i średnich przedsiębiorstw nie przekazuje na zewnątrz żadnych wiadomości na temat swoich działań zgodnych z regułami odpowiedzialnego biznesu. Nawet jeśli wdrażają programy społeczne i środowiskowe, nie odnoszą się przy tym do żadnej ideologii i nie informują o tym, co robią. Niektóre boją się posądzenia o prymitywny chwyt reklamowy, inne uważają, że chwalenie się aktywnością w tej dziedzinie jest domeną wyłącznie wielkich korporacji. I chociaż duże firmy są rzeczywiście lepsze w zapewnianiu odpowiedniego przekazu na temat swoich odpowiedzialnych społecznie działań, to jednak właśnie małe przedsiębiorstwa mają realnie większy wpływ na społeczności lokalne.

Unijny przewodnik został stworzony jako część europejskiej kampanii informacyjnej na temat odpowiedzialności biznesu, która potrwa do czerwca przyszłego roku.

Okiem przedsiębiorcy

Te działania procentują

Jesteśmy mocno zaangażowani we wspieranie lokalnej społeczności — np. naprawialiśmy pojazdy straży pożarnej i pogotowia, ufundowaliśmy salę komputerową w centrum szkoleniowo-edukacyjnym, sponsorujemy młodzieżowe kluby sportowe. O działaniach informujemy w materiałach promocyjnych, pisze o nich lokalna prasa. Dzięki temu udało nam się zdobyć dobrą reputację wśród klientów, dostawców i partnerów biznesowych. Zauważyliśmy też, że nasi pracownicy są bardziej zaangażowani i zmotywowani.

Tadeusz Matusewicz, właściciel firmy Matusewicz Budowa Maszyn

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Magdalena Krukowska

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Nieruchomości / / Unia zachęca do reklamy