Unijne fundusze na półmetku

Wartość zatwierdzonych płatności z europejskich programów POiŚ i CEF na transport sięga niemal 60 mld zł.

25,1 mld EUR (prawie 113 mld zł) – tyle pieniędzy na transport może otrzymać Polska z Programu Operacyjnego i Środowisko (POIŚ) w rozpoczynającej się unijnej perspektywie określonej do 2027 r. Joanna Lech, dyrektor Centrum Unijnych Projektów Transportowych (CUPT), zapowiada, że priorytetem będzie finansowanie z nich inwestycji kolejowych. Nie przekreśla jednak szansy na pozyskanie dofinansowania zadań związanych z bezpieczeństwem ruchu drogowego, obwodnic itp.

W perspektywie z lat 2014-20 z POIŚ przeznaczono na transport 27,4 mld EUR (86,2 mld zł). Inwestycje z tego programu będziemy jednak realizowali i rozliczali jeszcze do końca 2023 r. Na razie beneficjenci przekroczyli półmetek. CUPT szacuje, że wykorzystano 57 proc. dostępnej puli.

– Zatwierdzane płatności sięgają 49 mld zł – szacuje Joanna Lech.

Najbardziej zaawansowani są drogowcy, którzy skonsumowali prawie 70 proc. dostępnej puli.

W tym roku planowane jest rozliczenie z bieżącej perspektywy POIŚ kolejnych niespełna 10 mld zł, a szczyt wykorzystania funduszy przypadnie na przeszły rok, kiedy planowane jest pozyskanie 14,3 mld zł. W ostatnim roku perspektywy rozliczymy z POiŚ 12,7 mld zł. O sporym zaawansowaniu tego programu świadczy także liczba podpisanych już umów o dofinansowanie. CUPT zawarł z beneficjentam 313 umów o wartości 78,4 mld zł.

Nieco wolnej przebiega wykorzystanie dofinansowania z programu CEF. Dostępna w nim pula z tzw. narodowej koperty ma wartość 4,2 mld zł (prawie 19 mld zł) i została wykorzystana w 45 proc. Dotychczas krajowi beneficjenci wykorzystali więc z POiŚ i CEF prawie 60 mld zł.

Niemal całą dostępną pulę funduszy z CEF wykorzystano już na projekty infrastrukturalne oraz w segmencie paliw alternatywnych. Prawie połowa trafiła także na zadania kolejowe. Realizacja części z nich jest jednak opóźniona, m.in. dlatego że powtarzano przetargi na wykonawstwo, ponieważ PKP Polskie Linie Kolejowe szukały dodatkowych pieniędzy na sfinansowanie ofert przekraczających ich kosztorys. Tak było np. w przypadku modernizacji odcinka Rail Baltica (Czyżew-Białystok). Ze względu na odwołania długo trwało także wyłanianie wykonawcy. Przedstawiciele CUPT informują jednak, że np. w projekcie Rail Baltiki dzięki akceptacji agencji INEA możliwe jest realizowanie i rozliczenie inwestycji nawet do 2024 r.

CUPT informuje także o wykorzystaniu w tej perspektywie 1,3 mld zł z 1,7 mld zł na projekty transportowe realizowane w ramach dofinansowania zadań we wschodniej Polsce. Program ten w nowej perspektywie zyska na znaczeniu.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Katarzyna Kapczyńska

Polecane