Uniqa nie kupi akcji PTU od Ciechu

Grzegorz Nawacki
15-09-2008, 00:00

GieŁda Ceny są za wysokie, więc zamiast przejmować, będziemy rozwijać się organicznie — zapowiada austriacki ubezpieczyciel.

GieŁda Ceny są za wysokie, więc zamiast przejmować, będziemy rozwijać się organicznie — zapowiada austriacki ubezpieczyciel.

Sprzedaż Polskiego Towarzystwa Ubezpieczeń (PTU) wchodzi w decydującą fazę. Jeszcze w tym miesiącu Ciech (kontroluje 45,4 proc. akcji) i Polskie Towarzystwa Reasekuracji (22,71 proc.) mają wybrać kupca. Zrezygnowała Uniqa.

— Definitywnie nie kupimy PTU. Nie będziemy też przejmować innych firm. Wyceny towarzystw w Polsce są za wysokie. Wolimy inwestować w rozwój organiczny, bo da ten sam efekt o 50 proc. taniej — mówi Konstantin Klien, dyrektor generalny Uniqa Group.

Dużo chcą…

Szef austriackiej grupy nie skomentował, czy to cena zaważyła na decyzji. Wiele jednak na to wskazuje. Według prasowych spekulacji sprzedający chcą za 68,1 proc. 340 mln zł. To dawałoby wycenę PTU na poziomie 500 mln zł i wskaźnik cena/przypis 1,3.

— W zachodniej Europie standardem przy sprzedaży towarzystwa majątkowego jest 0,8. W Polsce wynosi on dużo powyżej 1, dlatego nie szukamy firm do przejęcia. Nie wykluczamy, że za rok-dwa, gdy pojawi się oferta poniżej 1, będziemy zainteresowani. Na razie inwestujemy w rozwój Uniqi — dodaje Konstantin Klien.

Uniqa ma poważne zamiary.

— W tym roku z ubezpieczeń majątkowych chcemy zebrać 1 mld zł, a życiowych 780 mln zł. W ciągu trzech lat chcemy podwoić przypis z ubezpieczeń majątkowych. Naszym celem jest 5 proc. udziału w rynku polis majątkowych i 3 proc. życiowych — mówi Jarosław Parkot, prezes Uniqi w Polsce.

Uniqa planuje inwestycje w sieć sprzedaży m.in. przeszkolenie agentów spółki majątkowej do sprzedaży polis na życie. Ma też sporo wydawać na reklamę, bo znajomość marki w Polsce jest najniższa z krajów, w których grupa jest obecna. Znana marka będzie spółce potrzebna, bo chce wejść w nowe segmenty rynku.

— Liczymy, że wkrótce zmieni się prawo i powstanie rynek ubezpieczeń zdrowotnych. Chcemy mieć na nim silną pozycję, dlatego szykujemy produkty i budujemy zespół — mówi Jarosław Parkot.

— W ubezpieczeniach komunikacyjnych będziemy zaskakiwać innowacjami — dodaje Konstantin Klien.

W Austrii Uniqa wprowadziła system pay as you drive (składka zależy od tego, ile i po jakich drogach się jeździ). Szefowie unikali odpowiedzi, czy i kiedy taką możliwość dostaną kierowcy nad Wisłą.

PZU dobrze robi

Szef grupy odniósł się także do planów ekspansji PZU.

— PZU jest w podobnej sytuacji jak Uniqa kilka lat temu. Musi zdywersyfikować działalność, bo zależy tylko od jednego rynku. Ekspansja zagraniczna to właściwy krok. Jeśli zakończą się prace nad Solvency II [przepisy dotyczące m.in. wymogów kapitałowych dla towarzystw — red.], to firmy mogą sprzedawać spółki poza UE i to może być okazja dla PZU — mówi Konstantin Klien.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Grzegorz Nawacki

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Puls Inwestora / Uniqa nie kupi akcji PTU od Ciechu