Polska Uniqa to kolejny ubezpieczyciel, który jest beneficjentem rosnących cen polis komunikacyjnych. Licząc łącznie biznes majątkowy i życiowy zwiększył w ubiegłym roku przypis składki o 25 proc. do 1,44 mld zł. Z tego większość została wypracowana przez spółkę majątkową (1,11 mld zł), który urosła o ponad 10 proc.
- W biznesie majątkowym o wzroście sprzedaży decydowała głównie rosnąca sprzedaż ubezpieczeń komunikacyjnych – mówi Jarosław Matusiewicz, prezes Uniqa Polska.
Składka przypisana wyłącznie z ubezpieczeń OC komunikacyjnych poszła w górę o 30,5 proc., a z ubezpieczeń auto-casco o 24,9 proc. Rosła także sprzedaż powiązanych z produktami komunikacyjnymi polis assistance i wypadkowych. Gorzej natomiast wygląda sytuacja w segmencie majątkowym. Po słabym początku roku, ten biznes odbił dopiero w czwartym kwartale. Była to zasługa nowej oferty dla sektora MSP oraz rosnącej sprzedaży polis mieszkaniowych. Majatkowa Uniqa odnotowała także wzrost o 5 proc. sprzedaży ubezpieczeń dla spółdzielni mieszkaniowych.
- Podobnie jak cały rynek mierzymy się z problemem rosnącego poziomu średniej szkody rzeczowej w komunikacji. Rośnie także liczba szkód osobowych zgłaszanych zarówno z nowego portfela, jak i historycznego. Te czynniki negatywnie wpływają na poziom szkodowości i w znacznym stopniu konsumują pozytywny wpływ rosnących cen na wynik techniczny ubezpieczeń komunikacyjnych – mówi Jarosław Matusiewicz.
W efekcie majątkowa Uniqa wypracowała zaledwie 13,7 mln zł zysku netto, co jest wynikiem znacznie gorszym od uzyskanego w 2015 roku (48,4 mln zł).
Lepiej sytuacja wygląda w życiowej Uniqa, która w 2016 roku uzyskała jeden z najlepszych wyników w historii (5,2 mln zł). Jest to efekt podwojenia sprzedaży. W ubiegłym roku spółka zebrała 329 mln zł składek wobec 141 mln zł rok wcześniej. Przypis napompowała sprzedaż produktów ze składką jednorazową, która przyniosła 212 mln zł składek (wobec 33 mln zł w 2015). Sprzedaż ubezpieczeń ze składka regularną poszła w górę o 7 proc. i wyniosła 116 mln zł.
- Do osiągnięcia wyższego niż obserwowany w poprzednich latach wyniku finansowego spółki życiowej przyczyniły się efektywne procesy oceny ryzyka, pozwalające osiągnąć wzrosty sprzedaży produktów ze składką regularną przy jednoczesnym zachowaniu ich rentowności – mówi szef Uniqa Polska.