UOKiK: spółka Arcobaleno naruszyła prawo

Polska Agencja Prasowa SA
16-09-2005, 11:46

Spółka Arcobaleno, importer obuwia, naruszyła prawo, udzielając klientom nieprawdziwych informacji co do możliwości reklamacji swoich produktów - uznał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Cezary Banasiński.

Spółka Arcobaleno, importer obuwia, naruszyła prawo, udzielając klientom nieprawdziwych informacji co do możliwości reklamacji swoich produktów - uznał prezes Urzędu Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK) Cezary Banasiński.

    Rzecznik prasowy UOKiK Elżbieta Anders poinformowała w piątek w komunikacie, że w toku przeprowadzonego przez Urząd postępowania ustalono, że spółka Arcobaleno w ulotkach dołączanych do obuwia zamieszczała nierzetelne i nieprawdziwe informacje co do możliwości reklamacji towarów.

    "Informacje o treści: +Reklamacji podlegają wyłącznie fizyczne wady ukryte powstałe z winy producenta w obuwiu niezużytym+, +Reklamacji nie podlega obuwie z wadami jawnymi+ oraz +Reklamacji nie podlega: wygoda obuwia, naturalne zużywanie się obuwia oraz fleków, przebarwienia odzieży w obuwiu wykonanym na naturalnej podszewce, przemakanie+ mogły wprowadzić konsumentów w błąd" - podał Urząd.

    Zdaniem Urzędu, przedsiębiorca jako podstawę prawną załatwiania reklamacji zgłaszanych przez konsumentów podawał przepisy kodeksu cywilnego. Tymczasem obowiązują w tym zakresie inne regulacje - ustawa o szczególnych warunkach sprzedaży konsumenckiej, która w istotny sposób zmienia obowiązki stron umowy.

    W ocenie UOKiK, sformułowania użyte przez importera mogły wprowadzić w błąd, że zakupionego obuwia nie można reklamować oraz przyczynić się do odstąpienia przez konsumentów od dochodzenia swoich praw.

    Zgodnie z ustawą o sprzedaży konsumenckiej, sprzedawca w ciągu dwóch lat odpowiada za niezgodność towaru z umową. W tym czasie konsument ma prawo w przypadku np. wykrycia wady produktu zwrócić się do niego z żądaniem naprawy rzeczy bądź jej wymiany, a jeśli jest to niemożliwe odstąpić od umowy - poinformował UOKiK.

    Jak ustalono, kwestionowane praktyki spółka stosowała od 2002 roku.

    "Prezes Urzędu uznał działania spółki za naruszające zbiorowe interesy konsumentów. Na przedsiębiorcę nie nałożono kary, ponieważ nie przewiduje tego ustawa o ochronie konkurencji i konsumentów" - napisano w komunikacie.

    UOKiK podał, że jeśli po uprawomocnieniu się decyzji spółka nie zastosuje się do jej postanowień i nie zaprzestanie działań naruszających prawo, możliwe będzie nałożenie kary do 10 tys. euro za każdy dzień zwłoki.

    Decyzja nie jest prawomocna. Przysługuje od niej odwołanie do Sadu Ochrony Konkurencji i Konsumentów.

© ℗
Rozpowszechnianie niniejszego artykułu możliwe jest tylko i wyłącznie zgodnie z postanowieniami „Regulaminu korzystania z artykułów prasowych” i po wcześniejszym uiszczeniu należności, zgodnie z cennikiem.

Podpis: Polska Agencja Prasowa SA

Najważniejsze dzisiaj

Polecane

Inspiracje Pulsu Biznesu

Puls Biznesu

Inne / UOKiK: spółka Arcobaleno naruszyła prawo